Fanns det tjänsteflickor i den muslimska världen?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
oilc
Tidigare medlem

Fanns det tjänsteflickor i den muslimska världen?

Inlägg av oilc » 6 mars 2011, 15:01

Fanns det tjänsteflickor i den muslimska världen före 1900-talet? Det kan tyckas vara en konstig fråga, men de traditionella muslimska föreskrifterna för hur könen ska separeras skapar ju faktiskt problem för en muslimsk kvinna att arbeta i en annan familjs hushåll.
Enligt den könssegregering som rådde i den muslimska världen före 1900 fick ju en muslimsk kvinna inte ha kontakt med män hon inte var släkt med. Hur skulle hon då kunna arbeta som tjänsteflicka i en annan familjs hushåll? Det skulle vara stora problem med att hela tiden undvika familjens manliga medlemmar.

Hur löste man regelproblemen? Fick tjänsteflickorna status som ett slags familjemedlemmar under anställningstiden, eller fick de hålla sig enbart till husets kvinnoavdelning? Jag vet att de riktigt rika hushållen hade icke-muslimska slavar. Existerade muslimska tjänsteflickor före 1900-talet? Jag undrar också om manliga tjänare fick ha kontakt med kvinnliga medlemmar av hushållet...det verkar oundvikligt att det måste ha funnits tjänare av båda kön, men könssegregationen gör att allt verkar praktiskt mycket svårt. Hur löste man allt detta?

Tack på förhand.

Evokee
Medlem

Re: Fanns det tjänsteflickor i den muslimska världen?

Inlägg av Evokee » 16 mars 2011, 22:21

Ja Muhammed hade slavflickor (den mest kända är Kopten Maryam med vilken han fick sonen Ibrahim) och Koranen stipulerar att män får ligga med sina slavflickor utan att ingå ett äktenskap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ma_malakat_aymanukum

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 17 mars 2011, 01:11

Evokee skrev:Ja Muhammed hade slavflickor (den mest kända är Kopten Maryam med vilken han fick sonen Ibrahim) och Koranen stipulerar att män får ligga med sina slavflickor utan att ingå ett äktenskap.

Tack, men det var inte slavar utan fria, avlönade tjänsteflickor jag frågade efter. Slavarna var ju inte heller muslimer. Fanns det fria, avlönade muslimska tjänsteflickor?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 17 mars 2011, 10:11

Det finns i nutid ett stort antal utländska hushjälpar i till exempel Saudi. Dessa kommer i huvudsak från Filippinerna men också från andra Asiatiska länder. Det har skrivits en del artiklar här och där om den här saken bland annat därför att det finns många klagomål där dessa anser att de behandlas illa men också att en del har kommit i allvarliga problem med hänsyn taget till den något speciella lagstiftningen i Saudi. Om jag inte minns alldeles fel har den Filippinska regeringen tidigare protesterat mot vissa förhållanden där. Det är ju så att export av tillfällig arbetskraft är en stor och viktig näring just på Filippinerna. Även om deras Sjöfolk är mest känt här hemma så är det långt fler inom andra yrken som jobbar på utlandskontrakt.

Vad slags religion de här kvinnorna har anar jag däremot inte men jag misstänker att det är blandat. De kan i vart fall inte betraktas som slavar även om kanske en och annan skulle kalla deras arbetsförhållanden för slavkontrakt.

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 17 mars 2011, 16:04

Donkeyman skrev:Det finns i nutid ett stort antal utländska hushjälpar i till exempel Saudi. Dessa kommer i huvudsak från Filippinerna men också från andra Asiatiska länder. Det har skrivits en del artiklar här och där om den här saken bland annat därför att det finns många klagomål där dessa anser att de behandlas illa men också att en del har kommit i allvarliga problem med hänsyn taget till den något speciella lagstiftningen i Saudi. Om jag inte minns alldeles fel har den Filippinska regeringen tidigare protesterat mot vissa förhållanden där. Det är ju så att export av tillfällig arbetskraft är en stor och viktig näring just på Filippinerna. Även om deras Sjöfolk är mest känt här hemma så är det långt fler inom andra yrken som jobbar på utlandskontrakt.

Vad slags religion de här kvinnorna har anar jag däremot inte men jag misstänker att det är blandat. De kan i vart fall inte betraktas som slavar även om kanske en och annan skulle kalla deras arbetsförhållanden för slavkontrakt.
Jag känner till de nutida förhållandena för hembiträden i Saudiarabien: kvinnorna är icke-muslimska utlänningar från främst Filippinerna, Sri Lanka och Thailand. De är inte slavar och hindras inte från att åka hem när deras kontrakt har gått ut, men under kontraktstiden är det mycket vanligt att de utsätts för svår misshandel och även sexuellt utnyttjande. Sexuella övergrepp är vanligt och det är ju en till indikation på att yrket inte anses passande för en muslimsk kvinna.

Men vad jag undrade över här i tråden var alltså inte slavinnor utan tjänsteflickor, främst före 1900-talet. Före 1900-talet vet jag att det var vanligt med icke muslimska slavar i den muslimska världen, men fanns det fria muslimska tjänsteflickor? Den här frågan verkar vara oerhört svår att få svar på, för jag har ställt den på många ställen men ingen har lyckats svara på om det fanns muslimska tjänsteflickor före 1900-talet.
Senast redigerad av 2 oilc, redigerad totalt 17 gång.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 17 mars 2011, 20:28

Det enkla fusksvaret är nog att det beror på vilken del av den muslimska världen man tänker på.
Skillnaderna mellan de olika muslimskdominerade staterna och regionerna var rimligtvis ännu större då än nu, eftersom kommunikationerna var sämre och långsammare.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 17 mars 2011, 21:14

Det verkar som om könssegregationen i den arabisk/muslimska världen har varierat kraftigt över tid, och även mellan klasser stad och land. Den stora förändringen till att kvinnorna försvann från det ekonomiska livet tog sin början i slutet av 1700 och början av 1800-talet, förändringen började i städerna där det blev ekonomiskt möjligt till skillnad från landsbygden. Min tolkning är dessutom att i de lägre klasserna har sådana uttryck för rikedom aldrig varit helt och hållet ekonomiskt möjligt att upprätthålla, och därmed förefaller det inte orimligt att tjänsteflickor var vanligt förekommande, oavsett religiösa eller sociala regler.

Källa: Woman and social change av Afaf Lutfi Al-Sayyid-Marsot i boken The modern economic and social history of the Middle East in its world context, Georges Sabagh.

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 17 mars 2011, 21:21

Per Andersson skrev:Det enkla fusksvaret är nog att det beror på vilken del av den muslimska världen man tänker på.
Skillnaderna mellan de olika muslimskdominerade staterna och regionerna var rimligtvis ännu större då än nu, eftersom kommunikationerna var sämre och långsammare.
Det är sant; jag glömde att specifiera den saken. Min fråga gäller främst den arabiska delen av den muslimska världen. Jag vet att muslimska flickor fick vara tjänsteflickor i Indien och Afrika söder om Sahara, men där är det ju frågan om länder som egentligen har en annan kultur trots islam.

Evokee
Medlem

Inlägg av Evokee » 18 mars 2011, 00:09

oilc skrev:
Evokee skrev:Ja Muhammed hade slavflickor (den mest kända är Kopten Maryam med vilken han fick sonen Ibrahim) och Koranen stipulerar att män får ligga med sina slavflickor utan att ingå ett äktenskap.

Tack, men det var inte slavar utan fria, avlönade tjänsteflickor jag frågade efter. Slavarna var ju inte heller muslimer. Fanns det fria, avlönade muslimska tjänsteflickor?
Slavarna kunde vara muslimer. I vilken mån det fanns fria tjänsteflickor vet jag inte, men det är svårt att tänka sig att det inte har funnit.

Enligt en strikt tolkning får inte en man umgås på tu man hand med en kvinna han inte är gift med eller som inte är slav (och motsatsen gäller kvinnor).

I Saudiarabien har man ett problem med att kvinnor inte får köra bil och därför behöver manliga chaufförer som de i realiteten inte får åka med utan en manlig släktin (som gör chauffören överflödig). Ett förslag har varit att kvinnorna ska dia dessa chaufförer så att dem på så sätt bli di-syskon och kan umgås som släktingar. Huruvida man ska dia direkt från bröstet eller låta männen dricka ur ett glas har det rått delade meningar om.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 24 april 2011, 10:05

Intressant frågeställning. Jag har en misstanke att missförhållandena i dagens Saudiarabien ger oss en ledtråd:
Ledtråden är ATT anställda tjänsteflickor de facto betraktas som slavflickor. De antyder att de har ingen tradition av anställd fri tjänsteflicka. Tjänsteflicka i hushållet betraktas naturligt och av tradition som en slavinna. (återstår frågan om detta betyder att slavinnorna behandlades illa även på den tiden? De VAR slavinnor och var djupt underdåniga - och därmed slapp nog det mesta av misshandeln. Att de fick göra extra tjänster åt herrn i huset var de införstådda med - i bästa fall var det dock en chans till vissa lättnader).
Och förr i tiden? Manliga tjänare var säkerligen vanligare än nu. Man kunde också använda pojkar, som något slags neutrum. Slavinnor de som hade råd.
Möjligen också - icke muslimska tjänsteflickor. Det är väl det som är frågan.

Inne på kvinnornas del av huset: eunucker, de som hade råd - de var nog rätt vanliga. Och kanske där det som kallas som tjänsteflickor här i TS frågeställning. Muslimska och andra. Fria och slavinnor.

Sammanfattningsvis: obesuttna muslimska flickor hade en mycket begränsad arbetsmarknad: I praktiken kunde de jobba som tjänsteflickor enbart i den kvinnliga delen av huset "gymneikon" som grekerna skulle ha sagt.

Jag gissar genom att analysera det ovan skrivna. Egentligen vet jag inte.

jeger
Medlem

Inlägg av jeger » 26 april 2011, 16:21

Jeg må innrømme at det har jeg aldig tidligere høt om.Jeg har etter at denne tråden kom opp, spurt en muslimsk venn, og spesielt vist til at spørsmålet gjaldt muslimske tjenestepiker i muslimske hjem i arabiske land (Midt-Østen) før 1900-tallet.Han besvarte mitt spørsmål med et nytt spørsmål " Hvorfor vil du vite det?". Jeg innrømmer at jeg er like langt,og skal passe meg for å mene noe som helst om dette men har altså forsøkt å finne svar. Jeg tror faktisk ikke at vi kommer lenger
Jeger

oilc
Tidigare medlem

Inlägg av oilc » 9 maj 2011, 18:20

I dagens aftonbladet fanns en intressant artikel som associerade till det här. Artikeln hävdar att det förekommer en slavhandel med rika saudier som köper in flickor från bla Mauretanien till sina harem. Jag vet inte om flickorna är muslimer, men visst påminner det om diskussionen ovan om icke-muslimska slavinnor.

Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12998708.ab

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 9 maj 2011, 20:33

oilc skrev:I dagens aftonbladet fanns en intressant artikel som associerade till det här. Artikeln hävdar att det förekommer en slavhandel med rika saudier som köper in flickor från bla Mauretanien till sina harem. Jag vet inte om flickorna är muslimer, men visst påminner det om diskussionen ovan om icke-muslimska slavinnor.

Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12998708.ab
Jag själv utgår ifrån att de är muslimer där i Mauretannien.

Detta påminner mig lite om Guillous senaste, Inte utan min dotter (?).. Där han går hårt att Saudiarabier, iaf deras kungahus Saud och alla deras prinsar. Och inte minst deras kvinnosyn.

Skriv svar