Stöld/förskingring av tiger II delar.
Re: Stöld/förskingring av tiger II delar.
Hej Kent
Vilket forum hittade du dessa uppgifterna?
Andy
Vilket forum hittade du dessa uppgifterna?
Andy
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Dom skulle meddelats den 21/2 men blev försenad och skall ha meddelats 14.00 idag.
/Thord
/Thord
Ok Thord
Lägger du upp det här eller kan du skicka ett PM till mig när du vet?
Andy
Lägger du upp det här eller kan du skicka ett PM till mig när du vet?
Andy
Tack för tråden men det gav mig inte svaret om vad som hände idag
Om du inte vill posta det offentligt så skicka mig ett PM
Andy
Om du inte vill posta det offentligt så skicka mig ett PM
Andy
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Jag har ingen info ännu.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Jag har nu tagit del av domen och utfallet blev enligt följande:
Person 1.
Åtalad för mutbrott.
Påföljd: Villkorlig dom och 100 dagsböter á 190:-
Person 2.
Åtalad för grovt bedrägeri, bestickning samt vapenbrott.
Påföljd: Fängelse i 8 månader.
Skadestånd på 350 000:- skall utbetalas till SFHM.
Domen kan begäras ut från Skaraborgs Tingsrätt i Skövde.
/Thord
Person 1.
Åtalad för mutbrott.
Person 2.
Domen kan begäras ut från Skaraborgs Tingsrätt i Skövde.
/Thord
Vad är skadeståndet på 350 000 kr för? Blev motorn förstörd iallafall?Thord Wedman skrev:Jag har nu tagit del av domen och utfallet blev enligt följande:
Person 1.
Åtalad för mutbrott.
Person 2.
Omnämndes i Radio Skaraborg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4371355
Axvall
100 000 kronor för pansarmotor var muta
Publicerat: fredag 25 februari kl 16:29
I dag kom domen för en tidigare anställd vid pansarmuséet i Axvall. Mannen har stått åtalad för mutbrott och är skyldig, säger tingsrätten.
Den nu 71-årige mannen åtalades efter att han tagit emot 100 000 kronor i utbyte mot att lämna ut en av museets pansarvagnsmotorer och en växellåda till en utomstående samlare.
Skaraborgs tingsrätt finner mannen skyldig till mutbrott och dömer honom till villkorlig dom och 100 dagsböter. Han ska dessutom betala de 100 000 kronor som han tog emot, till staten.
Mannen dömdes mot sitt nekande.
Den 47-årige man från Trelleborg som gav mutan, dömdes för grovt bedrägeri, bestickning och vapenbrott.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Varför skadestånd ska utbetalas vet jag inte, det framgår inte av domen.
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Skadeståndet är i stort för att täcka de kostnader som SFHM haft för att sätta samman den isärplockade växellådan. SFHM har dock haft betydligt större kostnader för den här affären, men man har valt att inte ta med dessa i skadeståndet.
Växellådan har satts ihop av en specialverkstad i England.
Några delar kunde inte återfinnas i samband med beslaget - det fanns fotobevis på att de fanns där i samband med isärtagningen. Dessa delar var tvungna att nytillverkas för att växellådan skulle kunna sättas samman. Några lager, packboxar etc hade förstörsts i samband med isärtagningen - även här fanns fotobevis. Dessa delar kunde dock ersättas med nya (standardkomponenter).
Motor och växellåda är nu återställda och tillbaka hos SFHM.
Hela affären är dock en förlustaffär för samtliga inblandade.
Växellådan har satts ihop av en specialverkstad i England.
Några delar kunde inte återfinnas i samband med beslaget - det fanns fotobevis på att de fanns där i samband med isärtagningen. Dessa delar var tvungna att nytillverkas för att växellådan skulle kunna sättas samman. Några lager, packboxar etc hade förstörsts i samband med isärtagningen - även här fanns fotobevis. Dessa delar kunde dock ersättas med nya (standardkomponenter).
Motor och växellåda är nu återställda och tillbaka hos SFHM.
Hela affären är dock en förlustaffär för samtliga inblandade.
Tack Thord och Stefan för all den där informationen!
Hmmm, så "några delar kunde inte återfinnas i samband med beslaget"
Efter detta har jag väldigt svårt att se att "den välkända Engelska samlaren" kommer att få låna någonting av någon, speciellt inte från något statligt museum, i framtiden.
Men är man tillräckligt välbärgad (vilket han är) så finns det ju alltid andra sätt...tydligen...
/Kent
Hmmm, så "några delar kunde inte återfinnas i samband med beslaget"
Efter detta har jag väldigt svårt att se att "den välkända Engelska samlaren" kommer att få låna någonting av någon, speciellt inte från något statligt museum, i framtiden.
Men är man tillräckligt välbärgad (vilket han är) så finns det ju alltid andra sätt...tydligen...
/Kent
Ett engelskspråkigt inlägg som endast försökte fortsätta stridigheter från andra forum här plockades bort.
A post attempting to continue a fight from another forum was removed.
/Marcus
A post attempting to continue a fight from another forum was removed.
/Marcus
Såg det här på nätet idag:
(scrolla ner en bit)
http://www.ww2talk.com/forum/general/27 ... ction.html
Kevin Wheatcroft ger sin syn på händelsen och erbjuder alla 7 dagar att ställa frågor i ämnet.
Personligen anser jag ärendet utagerat i och med att den rättsliga processen gjort sitt och det viktigaste av allt, delarna är tillbaka i Sverige och kommer att finnas till beskådande i vårt nya nationella pansarmuseum Arsenalen.
Tror att efter detta så kommer den som för egen vinning tänker sälja ut museieföremål att tänka sig för mer än en gång.
Tack vare utmärkt dokumentation och kunskaper i ämnet lyckades ansvariga rädda tillbaka föremålen och för det skall vi vara väldigt tacksamma.
/Kent
(scrolla ner en bit)
http://www.ww2talk.com/forum/general/27 ... ction.html
Kevin Wheatcroft ger sin syn på händelsen och erbjuder alla 7 dagar att ställa frågor i ämnet.
Personligen anser jag ärendet utagerat i och med att den rättsliga processen gjort sitt och det viktigaste av allt, delarna är tillbaka i Sverige och kommer att finnas till beskådande i vårt nya nationella pansarmuseum Arsenalen.
Tror att efter detta så kommer den som för egen vinning tänker sälja ut museieföremål att tänka sig för mer än en gång.
Tack vare utmärkt dokumentation och kunskaper i ämnet lyckades ansvariga rädda tillbaka föremålen och för det skall vi vara väldigt tacksamma.
/Kent
Så domen blev inte överklagad? (Tingsrättsdomar brukar ju bli det när den tilltalade förnekar brott...)Kent W skrev: Personligen anser jag ärendet utagerat i och med att den rättsliga processen gjort sitt och det viktigaste av allt, delarna är tillbaka i Sverige och kommer att finnas till beskådande i vårt nya nationella pansarmuseum Arsenalen.
Ingen aning, kanske någon från Skövdeområdet kan hjälpa till här.
/Kent
/Kent