Jag såg nyligen den israeliska animerade filmen "Waltz with Bashir" om en soldats upplevelser invasionen av Libanon, en annorlunda men klart sevärd film. Har någon av er andra sett den?
/Marcus
Waltz with Bashir
Re: Waltz with Bashir
Jag har sett den två till tre gånger nu och tycker att den är rolig att se. En utav de saker jag gillar med den är att den är animerad vilket på något sätt hjälper åtminstone mig att smälta de rätt underliga drömsekvenser som finns i filmen. Jag gillar att filmen utspelar sig långt efter kriget och egentligen handlar om en persons jakt minnen ifrån det krig han själv deltog i.
Jag har sett den, versionen med engelskt tal. Den är animerad delvis för att tilltala en yngre publik och ambitionen är att inte på något sätt vara krigsförhärligande - man menar att det är svårt att göra "vanliga" krigsfilmer som inte uppfattas som häftiga, särskilt av yngre som ser filmer och "vet att krig är hemskt, men jaklar i det vilka coola vapen och uniformer" etc. Ingen som ser filmen "ska vilja vara" huvudrollspersonen. Helt klart sevärd. Sök på youtube.
Jag har inte sett filmen, men titeln väckte intresse. Enligt Wikipedia kan den härledas till; "The film takes its title from a scene in which Shmuel Frenkel, one of the interviewees and the commander of Folman's infantry unit at the time of the film's events, grabs a light machine gun and "dances an insane waltz" (to the tune of Chopin's Waltz in C Sharp) amid heavy enemy fire on a Beirut street festooned with huge posters of Bashir Gemayel."