Brittisk infanteri i FrontHistoriska Föreningen!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Brittisk infanteri i FrontHistoriska Föreningen!

Inlägg av Timofej » 14 februari 2011, 05:39

Bild

Det har beslutats att Fronthistoriska Föreningen skall bilda en brittisk avdelning - den första i Sverige. Målet är att gestalta "Tommies" vardag på västfronten 1944-45. Fokus kommer ligga på den vanliga infanteristen som fick kämpa sig igenom den allt annat än glamorösa vardagen vid frontlinjen.

Än är inga roller satta så Du som idag väljer att gå med får äran att vara med och forma en helt ny avdelning! Till vår hjälp har vi en Britt med åtskilliga år på nacken inom reenactmentvärlden och som besitter ovärderlig kunskap!

Vi har för avsikt att genomföra ett antal fält- och utbildningsträffar per år samt deltaga på större publika event både i Sverige och utomlands.

Uniform och Utrustning
Uniformen kommer vara 1940 Battledress med Mk II hjälm och ammo boots med damasker. Utrustningen är standard 37 webbing som klarar att bära ens dagliga behov av ammunition,mat och kläder. Se här för att se FHFs uniform och utrustningsguide.

Vapen
Vapen som gäller i första hand är startvapenversion vilka kräver startvapenlicens. Engagerade medlemmar kan efter en tid i föreningen få hjälp med att ansöka licens för lämpligt vapen (Enfield No 4, Sten Mk II och Bren Machinegun). Det finns även vapenlösa roller som bland annat stretcher bearer (sjukvårdare) för den som inte trivs med vapen.

Enheter
Vi kommer gestalta 2nd Battalion, Essex Regiment vilket var en del av 56th Independent Brigade, 49th Infantry Division vilket var ett rent infanteriförband. Det finns även möjlighet i framtiden att ha en Brittisk Paratrooper impression vid sidan om när avdelningen tagit en fast form då det finns ett stort intresse runt just Paratroopers. Läs mer om 56th Independent Infantry Brigades Historia här!

Autenticitet
Precis som FHFs andra två avdelningar kommer den Brittiska avdelningen hålla en hög autenticitet både när det gäller uniform/utrustning och i återskapandet. Det finns både bra repro och billig orginal utrustning att komma över så man kan skapa en bra grund utan att lägga några enorma summor. Och som Vi alla vet är det detaljerna som skiljer proffsen från amatörerna! FHFs Brittiska avdelning kommer därför att finslipa detaljerna för att allt ska bli så bra som möjligt.

Kamratskap
Kamratskap utgör grunden för all verksamhet och är därför något som vi lägger stor vikt vid.

Föreningen FrontHistoriska Sällskapet (FHF)
FHF har sitt säte i Göteborg men har haft träffar/uppvisningar på Mölleröd i Skåne, i Göteborg, på Bockaby i Borås, Örebro och Värmland. Medlemsavgiften är 400kr per år för aktiv medlem. För att läsa mer om föreningen gå Hit

Intresserad?
Känner du att det här kunde vara något för dig så tveka inte utan skicka ett PM till mig via forumet eller maila mig på Kingtiger45 @ msn.com så ska jag gladeligen svara på dina frågor!
Britiska sektion - FHF

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Brittisk infanteri i FrontHistoriska Föreningen!

Inlägg av Wooster » 14 februari 2011, 20:23

Timofej skrev: Autenticitet
Precis som FHFs andra två avdelningar kommer den Brittiska avdelningen hålla en hög autenticitet både när det gäller uniform/utrustning och i återskapandet. Det finns både bra repro och billig orginal utrustning att komma över så man kan skapa en bra grund utan att lägga några enorma summor. Och som Vi alla vet är det detaljerna som skiljer proffsen från amatörerna! FHFs Brittiska avdelning kommer därför att finslipa detaljerna för att allt ska bli så bra som möjligt.
Då blir min följdfråga - var hittar ni utrustningen? Och vad ligger priset ungefär på en "full uppsättning"?

För övrigt ett trevligt initiativ att ni sätter upp en brittisk enhet, har sett er uppträda på Kviberg för några år sedan!

Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Timofej » 14 februari 2011, 22:05

Grundutrustningen hamnar på 3000-4000kr beroende på varifrån man köper. Ebay.co.uk är väldigt användbart när man vet vad man letar efter. en komplett utrustning med allt småfippel som AB64 (id bok), rakgrejer o sånt slutar på ca 8-9000kr.

platser att handla ifrån är:
Sabre militaria
Pegasus militaria
Soldier of Fortune (personliga smågrejer, undvik uniformerna)
Panther Store
Ebay.co.uk

här är ca priser jag har skrivit ihop på FHF forumet. Uniformskostnaden jag skrivit upp här är för pegasus militaria vilket är det dyraste man hittar.
Head:
• Mk II Helmet (25£), with or without helmet net(6£) and scrim (5£)
• G.S berett (31Euro)

Uniform:
• 1940 Battledress blouse and trousers (190-230£)
• Gaiters (15£)
• Ammo Boots (25£)
• '03 Trouser belt and/or cotton braces (?/15£)

Webbing:
• Belt (5£)
• X-straps (3£)
• 1 pair Utility pouches (5£)
• canteen with carrier (5£)
• Bayonett frog (2£)
• Haversack with L straps (30£)

Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Timofej » 15 februari 2011, 20:19

En god nyhet är att http://www.world-at-war.dk/catalog/ kommer plocka in 1940 battledress för ungefär 1000Sek (både byxa o jacka) vilket nästan halverar priset på uniformen!

Så totalt kan man få en nybörjarkitt för ca 2500-3000kr (plus frakter såklart)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 19 februari 2011, 15:36

När kommer de att plocka in den uniformen? Hittar bara tyskt och amerikanskt på hemsidan?

Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Timofej » 19 februari 2011, 15:40

Vet inte faktiskt. Dom fick en uppsättning som Ashley (engelsmannen som hjälper till o starta upp avdelningen) hittade en del fel på, så nu håller dom på o rättar till felen. Så när world at war får nästa version är svårt o säga. Ska se om jag kan få ett svar på det i helgen.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 7 mars 2011, 20:54

Vi har haft mail-kontakt men jag lägger frågan här då den kanske kan vara av allmänt intresse.

Angående de vapen FHF använder - var köper man de vapen och den ammunition som används. Ej skjutbara kopior kan man hitta lite här och var. De lokala vapenhandlarna jag talat med kände t ex inte till ett enda exemplar av Lee Enfield No 4 i hela landet? Finns det "reenactment-färdiga" vapen att köpa eller köper man skarpa vapen och laddar med blanks (motsv.)?

Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Timofej » 8 mars 2011, 01:30

Ja Lee Enfields No 4 finns det inte gott om i Sverige har vi upptäckt. Vi har just nu 2 killar som söker gevär på varsitt håll och den ena söker samlarlicens på skarp Lee Enfield No4 och den ena jagar kör på jaktlicens. Gemensamt för båda är att dom kör på riktiga blancs .303 vilket går att köpa från England framförallt.

Man kan importera antingen från Tyskland eller England. Håller på att kolla om det går att köpa från Privatpersoner i England o importera (då dom går för betydligt billigare peng än dom från butiker)

På startvapenfronten har vi inte hittat mycket än. Men standard i FHF är att man ska varit medlem i 1 år innan man söker om vapen (för att sortera ut dom som går med bara för vapnets skull) så det finns tid för mer forskning på startvapen området. Antagligen blir det Tyskland för dom.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 8 mars 2011, 07:37

Timofej skrev:Ja Lee Enfields No 4 finns det inte gott om i Sverige har vi upptäckt. Vi har just nu 2 killar som söker gevär på varsitt håll och den ena söker samlarlicens på skarp Lee Enfield No4 och den ena jagar kör på jaktlicens. Gemensamt för båda är att dom kör på riktiga blancs .303 vilket går att köpa från England framförallt.

Man kan importera antingen från Tyskland eller England. Håller på att kolla om det går att köpa från Privatpersoner i England o importera (då dom går för betydligt billigare peng än dom från butiker)

På startvapenfronten har vi inte hittat mycket än. Men standard i FHF är att man ska varit medlem i 1 år innan man söker om vapen (för att sortera ut dom som går med bara för vapnets skull) så det finns tid för mer forskning på startvapen området. Antagligen blir det Tyskland för dom.
Kan man ha militära vapen på jaktlicens? Har faktiskt själv funderat på att ha en Enfield mest för jag tycker det är ett vackert vapen men tvekat just om det varit lönt att försöka. Och vilken klass skulle det ha i såfall?

Sonderling

Masterchief
Medlem

Inlägg av Masterchief » 8 mars 2011, 07:54

Repetervapen är inga bekymmer på jaktlicens, värre med halvautomatiska av militär konstruktion.
de undandtog Garand mm som tidigare varit tillåten på jaktlicens förra året :?
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 010_09.pdf

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 mars 2011, 13:36

Tackar för svar. Vettigt med "prövotid".

Anledningen till att jag frågade var att det verkar vara en smula komplicerat att få tag i rekvisita på vapenfronten. Vi får väl hjälpa varandra om någon hittar en lösning.

I dag kom mitt paket från Adlibris med en hög böcker om brittiska uniformer och utrustningsdetaljer. Jag börjar med att läsa in mig på det. Återkommer säkerligen med en massa dumma frågor framöver på det området... :wink:

@Sonderling: Ja militära jaktvapen av klass 1-typ är relativt vanliga. Speciellt om du betänker alla Mauser m/96 som är ombyggda runt om i riket.

@Masterchef: Garanden? Vad kul! Har du sett någon jaga med en sådan? Kör man med rödpunkt eller vilket sikte är att föredra?

Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Timofej » 8 mars 2011, 17:06

Sgt 83 Pluton skrev: I dag kom mitt paket från Adlibris med en hög böcker om brittiska uniformer och utrustningsdetaljer. Jag börjar med att läsa in mig på det. Återkommer säkerligen med en massa dumma frågor framöver på det området... :wink:
Det ser jag fram emot! det är bara o mata på via mailen enklast :)

Masterchief
Medlem

Inlägg av Masterchief » 8 mars 2011, 22:20

Har tyvär inte sett någon jaga med den, men sett den en gång på skjutbanan, stod och skjöt pappälg med dioptern 8-)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 9 mars 2011, 12:24

Jag kom på en annan bössa fast den kanske inte engelsmännen hade (lend lease?) och det är en "trench gun" en Remington 870 (har jag för mig?) Har funderat på en sådan också för jakt (men slöheten får mig att välja nån halvautomat.) Då skulle man ju kunna vara med i reenactments som spänner från VK1-Vietnam (ja om man är en Yank som jag :D .)

Förresten har ni nån som spatserar omkring i sam browne bälte och ridspö och strör fraser som "old chap" o.s.v?
(och nä jag är inte ironisk, tyckter bara det skulle vara fränt. :) .)

Sonderling

Timofej
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Timofej » 9 mars 2011, 15:25

sonderling skrev:Jag kom på en annan bössa fast den kanske inte engelsmännen hade (lend lease?) och det är en "trench gun" en Remington 870 (har jag för mig?) Har funderat på en sådan också för jakt (men slöheten får mig att välja nån halvautomat.) Då skulle man ju kunna vara med i reenactments som spänner från VK1-Vietnam (ja om man är en Yank som jag :D .)
Nä, hagelgevär användes inte mycket av frontförbanden, har aldrig sett någon bild på det eller hört om det, så sådana bössor undviker vi. Vi försöker gestalta den genomsnittliga soldaten och inte undantaget. Så även om det hade funnits något enstaka exempel i frontlinjen hade det inte fått användas.
sonderling skrev: Förresten har ni nån som spatserar omkring i sam browne bälte och ridspö och strör fraser som "old chap" o.s.v?
(och nä jag är inte ironisk, tyckter bara det skulle vara fränt. :) .)

Sonderling
Haha tja, på sätt o vis! En av våra ryska medlemmar har britisk officersuniform och har skrivit upp sig på att vara besökande officer lite då och då. Så när han kommer som britt så har vi en spatserande officer ;)

Skriv svar