Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Låtskrivare och vokalist i ett populärt band, känt för att de aldrig uppträdde inför publik (förutom en enda gång i början av karriären). 
Och här har vi honom med bandet. De spelade vemodig, mollstämd "Suomi-rock" med en underfundig svärtad ironi i texterna, som kanske mest bara går hem häröver...
Då vår textförfattare och bandets grundare avled, lade resten av bandet av. Ingen annan skulle kunna skriva motsvarande texter.
Då vår textförfattare och bandets grundare avled, lade resten av bandet av. Ingen annan skulle kunna skriva motsvarande texter.
- Bilagor
-
- Bandet.jpg (20.38 KiB) Visad 534 gånger
-
Heikki Jansson
- Medlem
Tar jag fel när jag antar att du är ute efter Gösta Sundqvist? Han dog ju 2003 i hjärtattack och bandet Leevi and the Leavings upplöstes därmed. Men att de aldrig uppträtt inför publik kände jag inte till?Schwemppa skrev:Och här har vi honom med bandet. De spelade vemodig, mollstämd "Suomi-rock" med en underfundig svärtad ironi i texterna, som kanske mest bara går hem häröver...![]()
// Hälsn.
Heikki J
De ägnade sig endast åt att göra musik i studio, 16 album blev det. Jag trodde själv att de aldrig uppträtt inför publik, men den finska versionen av wikin om dem vet berätta att en (1) gång skedde det, i urtagningen till Eurovisionen 1981.
Så, javisst, Gösta Sundqvist och Leevi and the Leavings. Schvemppas favorit är låten om killen som lånar grannens Sierra och smashar den i sina ambitioner att bli rallyförare; "Teuvo, maanteiden kungas".
Heikki frågar.
Så, javisst, Gösta Sundqvist och Leevi and the Leavings. Schvemppas favorit är låten om killen som lånar grannens Sierra och smashar den i sina ambitioner att bli rallyförare; "Teuvo, maanteiden kungas".
-
Heikki Jansson
- Medlem
Tack för det- Även jag gillar Göstas låtar.Schwemppa skrev:De ägnade sig endast åt att göra musik i studio, 16 album blev det. Jag trodde själv att de aldrig uppträtt inför publik, men den finska versionen av wikin om dem vet berätta att en (1) gång skedde det, i urtagningen till Eurovisionen 1981.![]()
Så, javisst, Gösta Sundqvist och Leevi and the Leavings. Schvemppas favorit är låten om killen som lånar grannens Sierra och smashar den i sina ambitioner att bli rallyförare; "Teuvo, maanteiden kungas".Heikki frågar.
Tillbaka då till det klassiska, till foton av av gråa politiker med alltsomoftast intetsägande utseende. Nu frågar jag: vem är denna kontroversielle man. Han blev inte känd för sina stora öron men hade dock sådana visar bilden.
.
- Bilagor
-
- Stora öron.PNG (23.11 KiB) Visad 520 gånger
Hu, det är ju Otto Wille Kuusinen. 
-
Heikki Jansson
- Medlem
Javisst ja! Bilden an ansiktet är utskuret från denna bild där han är bland sina arbetskamrater Josif Stalin, Klimen Vorosjilov och Andrej Zjdanov medan Vjatjeslav Molotov håller på att underteckna d(en sk. Molotov-Kuusinen pakten i december -39).Schwemppa skrev:Hu, det är ju Otto Wille Kuusinen.
Det var väl kanske en smula väl lätt? Nåja, Schwemppa tog frågan!
- Bilagor
-
- Molotov, december 39 undertecknar.PNG (238.72 KiB) Visad 503 gånger
Senast redigerad av 1 Heikki Jansson, redigerad totalt 4 gånger.
Känns igen på öronen... Tackar.
Vad månne historien bakom detta konstverk är?
Vad månne historien bakom detta konstverk är?
- Bilagor
-
- storkonst.jpg (56.49 KiB) Visad 503 gånger
Vet inte om jag riktigt är ute och cyklar. Kekkonen dog när jag var liten pojke. Men skrev han inte en bok under psudonym. NU är jag riktigt ute och fiskar. Kanske pärmen till den eller en bild inne i den?
Nja, det är ju möjligt att konstverket har förekommit i någon bok, men det är inte vad det är frågan om.
Herren i bakgrunden är ägaren till ateljén där det här skapandet försiggick. Kvinnofiguren på väggen ingår också i den här happeningen.
Mottot var "Det är så, om det ser ut så".
Herren i bakgrunden är ägaren till ateljén där det här skapandet försiggick. Kvinnofiguren på väggen ingår också i den här happeningen.
Mottot var "Det är så, om det ser ut så".
Jag visste inte att Kekkonens bravader inom konsten var så här okända...
Det var 1975, i samband med att han var beskyddare av en utställning för självlärda konstnärer, som han fick för sig att skapa lite själv också. Det hela skedde under handledning av konstnären Kimmo Pyykkö, i dennes ateljé.
UKK skapade ett självporträtt av en brödspade och ett betsel, och fick bl.a. fästa brösten på kvinnobilden "Niin on, jos siltä näyttää".
http://www.galleriat.net/kimmopyykko/julkiset.html
Frågan är fri.
Det var 1975, i samband med att han var beskyddare av en utställning för självlärda konstnärer, som han fick för sig att skapa lite själv också. Det hela skedde under handledning av konstnären Kimmo Pyykkö, i dennes ateljé.
UKK skapade ett självporträtt av en brödspade och ett betsel, och fick bl.a. fästa brösten på kvinnobilden "Niin on, jos siltä näyttää".
http://www.galleriat.net/kimmopyykko/julkiset.html
Frågan är fri.
- Bilagor
-
- niinonjossiltänäyttää.jpg (24.43 KiB) Visad 476 gånger
-
Cujomannen
- Medlem
Då hoppar jag in med en slamkrypare...
Vad har dessa figurer för finsk anknytning?
Vad har dessa figurer för finsk anknytning?
- Bilagor
-
- vov.jpg (28.86 KiB) Visad 454 gånger
-
Cujomannen
- Medlem
Ledtråd:

Den här blir jag inte klok på...
De uniformerade herrarna bär inte finska uniformer - åtminstone inga jag känner till. Hunden för förstås tankarna till "Varghunden Roi" (Susikoira Roi) som figurerat i böcker och på TV.
Men kopplingen till Mannerheim? Googlen ger bara en uppsjö av bloggande kennelfolk vars hund heter "Marski". Populärt namn tydligen.
Ja, förresten. Mannerheim tycks ha varit initiativtagare till utbildning av ledarhundar i Finland.
De uniformerade herrarna bär inte finska uniformer - åtminstone inga jag känner till. Hunden för förstås tankarna till "Varghunden Roi" (Susikoira Roi) som figurerat i böcker och på TV.
Men kopplingen till Mannerheim? Googlen ger bara en uppsjö av bloggande kennelfolk vars hund heter "Marski". Populärt namn tydligen.
Ja, förresten. Mannerheim tycks ha varit initiativtagare till utbildning av ledarhundar i Finland.