Quiz: Medeltid
Re: Quiz-medeltid
Ja rätt svar och de inblandade var alltså den bysantinske Kejsaren RomanusIV som blev krigsfånge hos Alp Arslan ca en vecka innan han som "straff" släpptes med ett fredsförslag. Slaget sägs vara det värsta slaget mot Bysans fram till Konstantinopels fall och innebar att de inte kunde hålla Anatolien längre. Och jag slipper därmed äntligen medeltidsfrågan som går över till koroshiya.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Manzikert
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Manzikert
Tack tack, Der Löwe.
Nästa fråga handlar om ett helgon. Enligt legenden levde detta helgon bara tre dagar. Den heliga krabaten hann ändå med att tala om det var en kristen liten en. Dessutom ville den bli döpt och hann även med en predikan innan döden infann sig. Vad heter detta helgon?
Nästa fråga handlar om ett helgon. Enligt legenden levde detta helgon bara tre dagar. Den heliga krabaten hann ändå med att tala om det var en kristen liten en. Dessutom ville den bli döpt och hann även med en predikan innan döden infann sig. Vad heter detta helgon?
Låter som St. Rumwald - 
St. Rumwold är rätt. Enligt legenden föddes han år 662. Så fort han kom ut sade han flera gånger att han var en kristen
Han skall ha varit barnbarn till Penda av Mercia, en fascinerande hednisk kung som vid den tiden dominerade England. Man undrar hur Rumwold hade varit som vuxen, om han hade fortsatt på den fromma banan, eller kanske blivit en sådan som försökte samla på sig skatter som den från Staffordshire.
Varjag ställer nästa fråga
Varjag ställer nästa fråga
Tack koroshiya. En batalj med elitsoldater som minsann inte låter en hård hagelby störa kampen.......
Var och när stod slaget och vilka var ''elitsoldaterna'' ?, Varjag
Hjörungavåg!
"Än är inte alla Jomsvikingar döda..."
Vår millgard kan sina vikingasagormillgard skrev:Hjörungavåg!
Du ror vidare, Varjag
Det var halva löftet...
Här min familj en vacker majdag 2007. Vilka mycket berömda personer bodde här? Bonus för släktens gamla namn i folkmun.
Här min familj en vacker majdag 2007. Vilka mycket berömda personer bodde här? Bonus för släktens gamla namn i folkmun.
- Bilagor
-
- bad med anor.JPG (193.56 KiB) Visad 777 gånger
Bägge var diktare, den ene skrev om den andre.
Det var Snorre och Sturla som bodde där gissar jag, och bilden är ifrån Reykholt. Det enda jag kan komma på som släktnamn är sturlungar.
Nja, bäckens karaktär ger ledtråd till släktnamnet i folkmun. Det var en av de största som levde här.
Äsch, jag var osäker... ja vad kan det då vara? Usch, hur ska jag kunna sova inatt? 
"Myrafolket" kallades de, då de utvann malm ur myrarna bakom - se det järnhaltiga vattnet i bäcken där stenarna får en roströd färg.
Reykholt är rätt och Snorre bodde där han också. Men vilken berömdhet bodde där tidigare?
Reykholt är rätt och Snorre bodde där han också. Men vilken berömdhet bodde där tidigare?
Ah, nej, jag vet inte men jag kan gissa en gång till. Den andre är Egil Skallagrimsson. Får ju hoppas att det är rätt, annars får man skämmas 
Japp, visst är det så!
Detta är Borg, Egil Skallagrimssons gård och sedermera Snorre Sturlasons säte, vunnen genom gifte.
Din fråga!
Detta är Borg, Egil Skallagrimssons gård och sedermera Snorre Sturlasons säte, vunnen genom gifte.
Din fråga!