Hej,
jag skrev ju att jag ville ha information som INTE finns i historiaboken, men om ingen här på forumet har tillgång till det så förstår jag.
Jag kan få ihop en halv A4 utan problem, men jag vill ha något extra ordinärt. Jag vill ge min lärare det bästa arbetet och känna mig helt nöjd när jag lämnar in det, jag vill känna att jag inte kunde gjort ett bättre arbete.
Mvh
OR
Krigsslutet i Europa, Afrika och Asien.
-
ORosengren
- Ny medlem
Re: Krigsslutet i Europa, Afrika och Asien.
Vill du överraska (som du skriver i en senare tråd) och ändå inte vara ute på djupt vatten rent faktamässigt så kan du lägga tyngdpunkten på detta:ORosengren skrev:Hej,
jag har fått en stor uppgift om Andra världskriget där jag i en av delarna ska skriva en artikel om krigsslutet i Europa, Afrika och Asien.
Mina frågor till er handlar om:
* De allierades offensiv (D-dagen, Kursk, El Alamein)
* Tysklands kapitulation
* Konferenserna på Jalta och Potsdam
* Krigsslutet i Asien med atombomberna
Uppskattar lite detaljerade beskrivningar om dessa händelser.
Mvh
OR
http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Bagration
-
Artur Szulc
- Medlem
ORosengren,
Tanken måste väl ändå vara att det är du själv som ska skriva, inte vi här på skalman.
Jag kan garantera dig att många på forumet sitter på gedigna kunskaper om andra världskriget och krigsslutet men har ingen lust att skriva ihop en detaljerad sammanställning till dig.
Uppgiften att beskriva, resonera och analysera är din, inte vår. Om din lärare känner dig och din förmåga så kommer han eller hon upptäcka att du fått hjälp.
Fundera på vad som är mest ärligt. Att skriva själv eller att låta andra göra det åt dig?
Tanken måste väl ändå vara att det är du själv som ska skriva, inte vi här på skalman.
Jag kan garantera dig att många på forumet sitter på gedigna kunskaper om andra världskriget och krigsslutet men har ingen lust att skriva ihop en detaljerad sammanställning till dig.
Uppgiften att beskriva, resonera och analysera är din, inte vår. Om din lärare känner dig och din förmåga så kommer han eller hon upptäcka att du fått hjälp.
Fundera på vad som är mest ärligt. Att skriva själv eller att låta andra göra det åt dig?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz
Ok, min morfar som var värnpliktig på I13 tränade inför ett svensk anfall in i Norge i slutet av andra värlsdkriget. Den operationen finns i historieböcker men inte i så många. Du kanske kan skriva att Hitlers självmord ledde till att de Tyska styrkorna lade ner sina vapen. Det fanns planer på och farhågor att några förband skulle fortsätta kampen i bla Alperna. Även de tyska styrkorna i Norge gav upp. Det fanns planer på en kombinerad operation där Svenska förband skulle anfalla mot Oslo och allierade förband landsättas längst norska kusten. Om du villl ha en rolig knorr kring slutet i Asien kan du ju söka på de japanska soldaterna som inte visste eller ville gå med på att Japan gett upp, de forsatte "kriget" på isolerade öar många år efter 1945. En annan knorr, Mac Arthur som tog emot Japans kapitulation gav en av pennorna till General Jonathan Wainwright, han som tog över efter Macarthur på Filipinerna 1942 och sedan satt som Japansk fånge fram till krigsslutet.
Tyskland och Japan startade krig mot en rad överlägsna fiender och med stor brist på många vitala naturresurser, främst olja. Båda hade oerhörd tur före och i inledningen av andra världskriget, vilket gav dem ett överläge som tog flera år att nöta ner - strategiskt placerade öar i Stilla Havet vilka USA måste erövra en efter en, Engelska kanalen som krävde åratal av förberedelser för att ta sig över och gigantiska landarealer i Sovjet.
Men efter sommaren/hösten 1942 trycktes axelmakterna stadigt tillbaka samtidigt som brist på allt - mat, järn, olja och människor - gjorde sig alltmer gällande. Sommaren 1944 började slutspelet genom invasionen i Normandie, operation Bagration (som verkligen förtjänar mer uppmärksamhet än den fått) och invasionen av Filippinerna (som korrelerade med den japanska flottans förintelse). Därefter var resultatet givet, trots desperat jakt från tysk och japansk sida på mirakelvapen (i Tyskland V-vapnen, i Japan kamikazeanfall).
Ämnen som alltid ignoreras: Bagration och östfronten generellt. Det var där tyska armén förlorade soldater.
Burma - en hel brittisk arme kämpade på i åratal i fasansfull terräng, bortglömd av alla utom japanerna. Kina - det var där japanska armén tillbringade andra världskriget. Det amerikanska ubåtskriget mot Japan - de gjorde vad tyskarna försökte göra mot England. Japanernas extremt inflexibla mentalitet. Bristen på koordianation mellan Tyskland, Italien och Japan - bitvis var de värre än Helan och Halvan.
Men efter sommaren/hösten 1942 trycktes axelmakterna stadigt tillbaka samtidigt som brist på allt - mat, järn, olja och människor - gjorde sig alltmer gällande. Sommaren 1944 började slutspelet genom invasionen i Normandie, operation Bagration (som verkligen förtjänar mer uppmärksamhet än den fått) och invasionen av Filippinerna (som korrelerade med den japanska flottans förintelse). Därefter var resultatet givet, trots desperat jakt från tysk och japansk sida på mirakelvapen (i Tyskland V-vapnen, i Japan kamikazeanfall).
Ämnen som alltid ignoreras: Bagration och östfronten generellt. Det var där tyska armén förlorade soldater.
Burma - en hel brittisk arme kämpade på i åratal i fasansfull terräng, bortglömd av alla utom japanerna. Kina - det var där japanska armén tillbringade andra världskriget. Det amerikanska ubåtskriget mot Japan - de gjorde vad tyskarna försökte göra mot England. Japanernas extremt inflexibla mentalitet. Bristen på koordianation mellan Tyskland, Italien och Japan - bitvis var de värre än Helan och Halvan.