Quiz: Andra världskriget
-
tommyjonason
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Sir John Gorton, Australien.
Flög Hurricane i 232 Squadron. Nerskjuten av en Japan 1942, krashade skadade ansiktet. Han blev nedskjuten eller krashade flera gånger. Och torpederad.
Mycket hann han med den mannen.
Om han hann skjuta ner nåt flygplan vet jag inte
http://primeministers.naa.gov.au/primem ... ffice.aspx
Flög Hurricane i 232 Squadron. Nerskjuten av en Japan 1942, krashade skadade ansiktet. Han blev nedskjuten eller krashade flera gånger. Och torpederad.
Mycket hann han med den mannen.
Om han hann skjuta ner nåt flygplan vet jag inte
http://primeministers.naa.gov.au/primem ... ffice.aspx
Och John Gorton är naturligtvis rätt. F.ö. den enda premiärminister som haft äran skaka hand med varjag
Stellan/tommyjonason - enligt kvarnprincipen....Varjag
(jag satsar en säck vete - på att tommyjonason hinner först -
)
Stellan/tommyjonason - enligt kvarnprincipen....Varjag
(jag satsar en säck vete - på att tommyjonason hinner först -
-
tommyjonason
- Medlem
OK
Då tar vi en lätt fråga.
Vad är det här?
För att göra det svårare vill vi veta lite om detaljerna.
Vad är de runda hålen man ser?
Vad är de fyrkantiga plåtlådorna man ser?
Finns det nån som vet vad det är för rör också??
Då tar vi en lätt fråga.
Vad är det här?
För att göra det svårare vill vi veta lite om detaljerna.
Vad är de runda hålen man ser?
Vad är de fyrkantiga plåtlådorna man ser?
Finns det nån som vet vad det är för rör också??
- titthål för att kolla att ngn bomb inte hänger kvar.......det svårare.......
Vad är de runda hålen man ser?.........
Finns det nån som vet vad det är för rör
- hydrauliska ledningar till ett torn ovanpå och ett akteröver......
-
tommyjonason
- Medlem
Det är alltså insidan av en Lancaster, fotad från bakre delen med sikt fram mot cockpit. Hålen sitter på gaveln av bombutrymmet, och var för inspektion (vilket kalldrag när bombluckorna var öppna!) Längre fram ser man vingarnas mittbalk, som var jobbig att kliva över för den påpälsade besättningen. De två lådorna innehåll ammunition för bakre tornet och det gick en "ammunition feed" från dessa som verkar bortplockad. Varje kulspruta med 2.500 patroner. Det lär ha räckt för 2½ minuts eldgivning. Rören är säkert hydraulik för bakre tornet bl.a. Sen borde kontrollerna till höjd och sidoroder gå någonstans där också.
Vad jag funderar på är mitt-tornet. Det borde ha varit någonstans där fotografen stod. Kanske det är borttaget.
Varsågod Varjag
Vad jag funderar på är mitt-tornet. Det borde ha varit någonstans där fotografen stod. Kanske det är borttaget.
Varsågod Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Fast jag undrar om det är en del av "ammunition feed" man ser från lådorna. De böjde av neråt och gick längs golvet till bakre tornet.
- Bilagor
-
- lanc_ammo_duct_alignment_b.jpg (61.81 KiB) Visad 317 gånger
-
- lanc_ammo_ducts.jpg (45.42 KiB) Visad 317 gånger
-
tommyjonason
- Medlem
Och mitt-tornet finns bakom ryggen på fotografen.
Hoppsan....jag försökte sopa undan de svåra grejorna i hopp att ngn skulle ropa ''Eurkea - en Lancaster"!
Och ta frågan......
Ryggtornet - sitter akter om fotografens position i bilden - men hade likadana ''ammo ducts'' till de bägge vapnen.
Flygplanet - är PA 474 tillhörig Battle of Britain Memorial Flight och fick sitt ryggtorn borttaget tidigt i karriären.
Men vid restaureringen till ''flygande museum'' hittades ett ryggtorn i Argentina....
Frågan - tommyjonason, hör bättre hemma i avdelningen Militär Teknikhistoria, då den visserligen är en del av 2:a VK - men Forumledningen insisterar att vi håller ämnena isär.
Vilket, inte minst jag - vet inte är lätt
mvh, Varjag
Och ta frågan......
Control-rods för höjd- och sidoroder ses här på vänster sida -stadiga don - med polhemsknutar kompenserande flygkroppens avsmalning. Dom hade servo-hjälp med var tunga som fan för piloten.Sen borde kontrollerna till höjd och sidoroder gå någonstans där också.
Ryggtornet - sitter akter om fotografens position i bilden - men hade likadana ''ammo ducts'' till de bägge vapnen.
Flygplanet - är PA 474 tillhörig Battle of Britain Memorial Flight och fick sitt ryggtorn borttaget tidigt i karriären.
Men vid restaureringen till ''flygande museum'' hittades ett ryggtorn i Argentina....
http://www.raf.mod.uk/bbmf/theaircraft/lancaster.cfmA mid-upper turret was discovered in Argentina and was brought to Britain aboard HMS HAMPSHIRE and fitted to PA474 in 1975, the same year that the aircraft was adopted by the City of Lincoln.
Frågan - tommyjonason, hör bättre hemma i avdelningen Militär Teknikhistoria, då den visserligen är en del av 2:a VK - men Forumledningen insisterar att vi håller ämnena isär.
Vilket, inte minst jag - vet inte är lätt
Bra - du listade ut det....fråga följer -tommyjonason skrev:Och mitt-tornet finns bakom ryggen på fotografen.
Vi fortsätter lite mera på ''spinnsidan'' och med tre damer......som alla älskade samma karl
Vilka är dom?, Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
De är förstås de här två gullpluttarna.
Hans fru hette Rosina, men vad dottern hette vet jag icke.
Hans fru hette Rosina, men vad dottern hette vet jag icke.
-
tommyjonason
- Medlem
Han som hängde dom har vi här:
Nej inte Irma Greese och Josef Kramer.....men det finns en koppling -
Dottern omkring 1985..... Hon är halvsyster till''tredje hjulets'' barn >
Dottern omkring 1985..... Hon är halvsyster till''tredje hjulets'' barn >
-
tommyjonason
- Medlem
Kycklingfarmaren Himmler med dålig mage.
Hustrun Margarethe med dottern Gudrun.
Han kucklade med sekreteraren Hedwig Potthast och fick två barn med henne.
Hustrun Margarethe med dottern Gudrun.
Han kucklade med sekreteraren Hedwig Potthast och fick två barn med henne.
- Bilagor
-
- U1021767AINP.jpg (104.05 KiB) Visad 269 gånger
-
- Himmler-Gudrun.jpg (45.37 KiB) Visad 269 gånger
Rätt damer.....när man ser Frau Margarethes snörpta nuckeansikte månde man förlåta Reichsheini - att ha tatt chansen med Fraulein Potthast
Gudrun Burwitz (född Himmler), lever än tror jag och har bland kallats ''Die Nazi-Prinzessin'' p.g.a. sina högerextrema åsikter.
tommyjonason frågar, Varjag
Gudrun Burwitz (född Himmler), lever än tror jag och har bland kallats ''Die Nazi-Prinzessin'' p.g.a. sina högerextrema åsikter.
tommyjonason frågar, Varjag