Chiffer

Peter_Sundström
Ny medlem

Chiffer

Inlägg av Peter_Sundström » 13 januari 2011, 22:05

Goddag.
Jag är mitt i arbetet med en roman. En roman som delvis utspelar sig i 1700talets Sverige. Jag utför för tillfället någon slags research och vänder mig således hit. Vad jag försöker få svar på är huruvida man kodade militära hemligheter på något visst vis för att skydda sina meddelanden inom det svenska militärväsendet.
All hjälp mottages tacksamt.

/Peter

Simon_HBG
Medlem

Re: Chiffer

Inlägg av Simon_HBG » 13 januari 2011, 23:55

Vilken tidsperiod rör det sig om? Slutet på Stormaktstiden? Frihetstiden? Eller Gustavianska tiden?

Kan du utveckla i vilket sammanhang dessa meddelanden ska förekomma? Är det t.ex. något som skickas från Viborg till Stockholm? Eller från ett svenskt sändebud i främmande land?

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 14 januari 2011, 07:28

Peter_Sundström skrev:Goddag.
Jag är mitt i arbetet med en roman. En roman som delvis utspelar sig i 1700talets Sverige. Jag utför för tillfället någon slags research och vänder mig således hit. Vad jag försöker få svar på är huruvida man kodade militära hemligheter på något visst vis för att skydda sina meddelanden inom det svenska militärväsendet.
All hjälp mottages tacksamt.

/Peter
Chiffer användes i den skriftliga kommunikationen i krigstid. Nu har jag själv bara studerat 1600-talet men antar att det gällde även för 1700-talets krig. Huruvida man förutom att dechiffrera de delar av brev som innehöll militära uppgifter dessutom namngav företeelser/situationer/händelser med andra ord, typ Karl XII blev igår den 30 november 1718 "kliad i skägget vid Istanbuls stadsport", har jag ingen aning om.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 14 januari 2011, 08:19

Sifferchiffer har jag sett många exempel på från Karl XII:s tid (har nog ett och annat foto av sådana brev).

Att man gav personer andra namn har jag också stött på. Det förekommer exempelvis i jakobiternas brevväxling (Calendar of Stuart papers..). Även en svensk kanslitjänsteman skrev sådana brev under Karl XII:s vistelse i Lund, men där är (om jag minns rätt) ingenting därutöver chiffrerat så frågan är om det hela var menat som något mer än en lustifikation - det är inte svårt att förstå vilka personer han syftar på.

En chifferklav ur Adam Ludvig Lewenhaupts (1659-1719) arkiv. Den torde vara från 1706-07:
Img_4159.jpg
Img_4159.jpg (39.87 KiB) Visad 2932 gånger

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 14 januari 2011, 08:53

Rätt intressant fråga av trådstartaren faktiskt. Användes omskrivningar för militära företeelser/föremål öht under tidigmodern tid?

Av de dechiffrerade brev jag hittills sett, i både Danska och svenska arkiv, så var det inte så att man kallade ett kompani ryttare för t.ex. "en flock kajor". Men det kanske finns exempel på liknande mer eller mindre fantasifulla omskrivningar. Kunde vara intressant att få reda på i så fall.

Peter_Sundström
Ny medlem

Inlägg av Peter_Sundström » 14 januari 2011, 09:22

Tack för svaren jag har fått hittills, det är mycket användbart! Om det är till någon hjälp så gäller det årtalet 1721 och meddelandet jag söker hjälp med skickas ifrån Ryssland till Sverige av en svensk krigsfånge. Krigsfången är den verklige personen Johan Henrik Fieandt; http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Henrik_Fieandt. Kanske i sig ingen nödvändig information men jag har haft i åtanke att kodningen möjligen sett annorlunda ut beroende på vilket regemente man tillhörde samt i vilken del av "Sverige" som man varit aktiv.
Senast redigerad av 1 Peter_Sundström, redigerad totalt 14 gånger.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 14 januari 2011, 09:40

Roback skrev:Rätt intressant fråga av trådstartaren faktiskt. Användes omskrivningar för militära företeelser/föremål öht under tidigmodern tid?

Av de dechiffrerade brev jag hittills sett, i både Danska och svenska arkiv, så var det inte så att man kallade ett kompani ryttare för t.ex. "en flock kajor". Men det kanske finns exempel på liknande mer eller mindre fantasifulla omskrivningar. Kunde vara intressant att få reda på i så fall.
Ett exempel ur Calendar of Stuart papers
Chiffer.jpg
Chiffer.jpg (57.89 KiB) Visad 2918 gånger

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 14 januari 2011, 10:18

I det svenska militära material från åren 1700-1708 jag har arbetat med utgör chiffrerade brev en liten del. Ibland kan 95 procent av ett brev vara i klartext och resten i chiffer. Brev skrivna på enbart chiffer är inte så många. De flesta är i klartext.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 14 januari 2011, 14:43

Ett exempel ur Calendar of Stuart Papers. Förutom att alla namn bytts ut enligt samma modell som i nyckeln ovan så har "Gibraltar" chiffrerats. Resten är i klartext, men så formulerat att brevet tycks handla om familjeangelägenheter:
exempel.jpg
exempel.jpg (186.84 KiB) Visad 2883 gånger

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 14 januari 2011, 19:00

Underbart! :lol:

En TT-rapport kunde m.a.o. ha sett ut:

”Idag anlände Ailison med familj till Bilboa. Det är Ailisons tredje besök i Lisbon sedan 2005. Tanken är att han, familjen som numera inkluderar prins Daniel efter en kort visit hos det brittiska hovet därefter reser vidare till Leghorn.”

Varför var jakobiterna så paranoida? Helt nytt för mig.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 14 januari 2011, 20:40

Jakobiterna konspirerade ju mot huset Hannover (då helt färskt i Storbritannien) och från sin bas på kontinenten underhöll de kontakter med personer på de brittiska öarna som sympatiserade med dem. Året innan brevet skrevs, alltså 1715, hade ett av flera misslyckade väpnade uppror gått av stapeln.

Leopold Von Ranke
Medlem

Inlägg av Leopold Von Ranke » 14 januari 2011, 21:06

Finns det bevarade chiffernycklar till de chiffer som den svenska och danska armén använde under skånska kriget?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 14 januari 2011, 21:30

Om jag inte minns alldeles fel finns det i Riksarkivet en särskild samling med chiffernycklar (och därutöver lär det ligga dylika lite här och var i andra samlingar).

Leopold Von Ranke
Medlem

Inlägg av Leopold Von Ranke » 14 januari 2011, 21:36

Tack för svaret Ben! :D

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 14 januari 2011, 21:39

Riksarkivets beståndsöversikt, del 1, band 2, s.376 ff. redovisar innehållet i samlingen Chifferklaver (16 lådor, 1 kartong och 2 planscher) med ett innehåll som sträcker sig från 1500-tal till 1894.

Sedan är det ju ofta så att de chiffrerade skrivelser man hittar i arkiven är upplösta genom att mottagaren mellan raderna fört in resultatet av sitt dechiffreringsarbete. Icke upplösta chifferbrev torde i praktiken många gånger vara dubletter.

Skriv svar