Jag gratulerar. Du Lago är lycklig - onnenpekka - för att du har klok och språkkunnig fru som kompenserar handikappar. Hål fast.lago skrev:I går lördag, besökte vi Åbo slott och till vår förvåning var det flera vakter där som inte kunde eller ville tala svenska med oss. Nu löste sig problemet tack vare min finskspråkiga fru och min skolengelska men lite bedrövade blev vi över att en tidigare svenskspråkig stad så snabbt verkar ha blivit förfinskad.
Det är ett kulturarv som är på väg att försvinna.
Tyvärr antal eller kompetenserna av finlandsvenskarna i Åbo räcker inte till att ha finlandsvenska vakter i Åbo slott. Den typisk finska lösning är, att man grundar finlandsvenska vaktkvot, dvs en eller två Åbo slott vakten måste vara finlandsvenska. Kanske du Lago är intresserad i sådant kulturarvets behållandet eller jobba själv som finlandsvenska kvotvakt?
Åbo är tvåspråkig stad enligt lagen med 5,2 % svenskspråkiga (antal 9000 personer). Andel av andra än finska och svenska är 6.7 %. Altså lite större.
Svenskspråkigas andel i Åbo miskade under 8 % på 60-talet. Lite före detta förändrades lagen så att 6 % eller 5000 finlandsvenskar räcker till kommunets tvåspråkighet.
I år 1975 färändrades lagen igen. Efter detta bara 3000 finlandsvenskor räcker till tvåspråkighetet vore antal invånare hur stor som helst.
Kan Åbos 9000 finlandsvenskar erbjuda svenskpråkig tjänst i en stad med 175000 invånare. Tydligen inte eftersom det finns inte finlandsvenska vakt i Åbo slott.
Vad kan man göra?
Man kan lära svenska till finska och invandrarnas barn. Det kallas tvångsvenska. Tvång därför att barn är tvungen att lära sig svenska men hon vill inte. Kaske Lagos Åbo slott vakten ville inte på samma sätt som Lago vill inte lära sig finska.
Tvångsvenskan kallades svenska därför att det är svenska dialekt - finlandsvenska.
Svenska Folktinget ordförande Anna-Maja Henriksson (Svenska Folkparti) sade igår, att tvångsvenskan är ödesfråga till Finlands tvåspråkighet. Tyvärr har hon rätt. Det finns inte finlandsvenska vakter i Åbo slott. Finlandsvensk kulturarv hängar på finska och invandrarnas 10-åriga barn.
Jag har förstått att svenskheten är hotad i Sverige också. Flytta till Åbo och bli vakten i Åbo slottet. Det vore vinst-vinst för alla: finnarna skulle slopa tvångsvenskan och finlandsvenskarna som Lago skulle ha tjänst i rikssvenska då hans fru är inte med.
Eller om ni svenskar vill, vi finnar kan hjälpa er att bevara Sverige svensk. Vi finnar har mycket enfarenhet att bevara finlandsvenskshet så jag tror att det är lätt för oss att bevara Sverige svensk också. Men ni måste betala för tjänstet.