Markus Holst skrev:Axial skrev:Jag har inte läst Bibeln alls, vare sig GT eller NT utan min uppfattning om dessa skrifter är mer baserade på det praktiska utfallet av dessa i mer modern tid.
Det var väl sådant jag syftade på när jag hänvisade till den okunnige ateisten.
Om du menar okunnig som i "inte läst Bibeln så visst, då är jag okunnig. Men jag ser ju i min omvärld hur t ex katolska kyrkan tar religionen till intäkt för att föra en, enligt mig, människovidrig politik. Se mina argument i föregående inlägg. Jag är alltså inte okunnig om religionen av idag.
Markus Holst skrev:Dock bör vi komma med relevanta argument och inte, till exempel, viket har förekommit, fråga frireligiösa ungdomar varfär de inte offrar duvor så som är beskrivet i GT.
Tja, det beror ju på. En del sådana ungdomar är tydligen förtjusta i att åberopa GT i sin egen argumentation om t ex homosexualitet.
Markus Holst skrev:De exempel av fulreligion du nämner, tycker även jag illa om. Dogmatism och extrimism är emellertid inte endast ett religiöst problem eftersom vi som var med på 70-talet minns båda som politiska fenomen. Dogmatismen och vetenskapsfientligheten finns/fanns såväl inom öststatskommunismen som inom de totalitära riktningar som vi tidigare sett i västeuropa.
Det är sant att dogmatism och extrimism inte är förbehållet religion, men nu var det väl religion som diskuterades? Om man med "fulreligion" även menar den katolska kyrkan så ja...den katolska inriktningen av kristendomen är den ojämförligt största:
Av jordens befolkning är 17,33 % katoliker, 5,8 % protestanter, 3,42 % ortodoxa och 1,23 % anglikaner
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristendom
Markus Holst skrev:Således är det fel att anklaga religionen ensam för saker som dessa. Eftersom de finns överallt i samhället får nog fenomenen betraktas som mänskliga och inte som religiösa. Att avskaffa religion skulle inte hjälpa, och är också lika omöjligt som att utrota politik.
Jag håller med om att det är omöjligt att utrota religion (och politik). Men som sagt, nu var det religion som diskuterades. Dessutom vill jag opponera mig något mot resonemanget att "det politiken gör får även religionen göra" för jag får ju inte råna banker bara för att Svartenbrandt gjorde det.
Markus Holst skrev:(En lustig parallell där är att alla religiösa ofta ställs tilll svars för de tosm någon någon gång gjort i religionens namn. Doch ehöve våra politiker ta ansvar för allt politiskt som gjorts. Där duger argumentet "det var inte jag".)
Hur många gånger har inte efterkrigstidens tyska politiker bett om ursäkt? Och senast var det väl Japan som bad om ursäkt för sina krigsförbrytelser? Socialdemokraterna släpar fortfarande på arvet från "toblerone-affären" osv osv. Överlag brukar politiker ta avstånd från korkade saker i det förflutna medan religionen inte är lika snabb att göra det. Till Vatikanens försvar ska sägas att de börjat göra upp med några av de mest korkade sakerna.
Markus Holst skrev:Religionen har ofta fått ta över saker från den lokala kulturen, eftersom folk väl alltid dökt herrens välsignelse. Således var äktenskapet fram till medeltiden ingen religiös angelägenhet åtminstone inte i Sverige. men så började folk vilja ha Guds välsignelse på sitt äktenskap, varför de nygifta gick till kyrkan för att bli välsignade EFTER vigselakten. INte för att kyrkan propsade på det utan för att de nygifta ville. Med tiden kom därmed vigseln att betraktas som en kyrklig sak och blev långsamt förknippat med religionen snarare än kulturen.
Nå, nu är ju äktenskapet en tämligen fastslagen sak i Bibeln. Jesus sade:
Jag säger er: Den som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt och gifter sig med en annan, han begår äktenskapsbrott!
(Matt 19:8-9)
Har ni inte läst att Skaparen från begynnelsen gjorde dem till man och kvinna och sade: Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött. Så är de inte längre två utan ett kött
(Matt 19:4-6)
...vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt
(Matt 19:6)
Och det Jesus syftar på återfinns ju i GT, i (1 Mos 2:18-24).
Varför man gifte sig har naturligtvis varierat över tiden, jag är också fullt på det klara med resonemangen kring resonemangsäktenskap.
Markus Holst skrev:Var hitar du stöd för att de kristna är bundna av de noakidiska? Jag läse igenom artikeln på Wikipedia och hittade
De Noakidiska lagarna betraktas av troende judar som bindande för icke-judar i deras kontakt med Gud.
Hela artikeln beskriver vad judar anser att andra skall, inte vad de kristna anser att de själva skall.
Wikipedias artikel om nämnda apostlamötenämner inget om de noakidiska lagarna
[/quote]
Min länk till de noakidiska lagarna var mer i upplysande syfte, men jag inser så här i efterhand att jag varit otydlig i min argumentation, vilket jag ber om ursäkt för
Men så här alltså: Apostlamötet år 49 e. Kr. gick ju, som du skriver i ett tidigare inlägg, ut på att avgöra huruvida hedningar var tvungna att bli judar innan de kunde bli kristna. Svaret på den frågan är nej, det behöver de inte.
Så, vad behöver hedningarna då göra för att bli kristna? Jo:
Man avgjorde att de endast måste avstå från avgudadyrkan, otukt, blod och köttet av kvävda djur. Förbudet att förtära blod iakttogs ännu under några århundraden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Apostlam%C3%B6tet
Vidare kan man väl utgå ifrån att
Att häda Guds namn, mörda eller stjäla är ju så självklart främmande för en troende att de inte behövde tas upp
http://www.mamres.net/?p=1974 (hela det blogginlägget är f ö läsvärt i sammanhanget, även om det naturligtvis är en partsinlaga)
Om vi nu jämför dessa påbjudna och underförstådda kriterier, som skulle uppfyllas av hedningar för att bli kristna, med de noakidiska lagarna:
1. Uttala inte utan anledning Guds namn, förbanna inte Gud eller bedriv ockultism (Första Moseboken 3:1)
2. Tillbed inte falska Gudar eller avbilder (Första Moseboken 3:5)
3. Begå inte stöld eller kidnappning (Första Moseboken 3:6)
4. Begå inte mord (Första Moseboken 4:8)
5. Utöva inte sexuellt omoraliska förhållanden (Första Moseboken 6:1-4)
6. Etablera rättvisa och moraliska domstolar (Första Moseboken 6:5-7)
7. Ät inte av ett levande djur (Första Moseboken 9:3-4)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Noakidiska_lagarna
En "viss" liknelse infinner sig.