varjag skrev:Hur väl kunde E 1 i mörker identifiera nyckelfartygen (trupptransporterna) - och bekämpa dem? Så att inte ett flertal av våra Rb04 träffade mindervärdiga mål som eskortfartygen?
Det besvaras nog lite tidigare i den här tråden - kortfattat så: nej, E1 med Rb04 kunde inte målprioritera på det sättat. Enligt en bakåtblickande artikel i FOI:s gamla tidning Framsyn så räknade E1 med AJ37 Viggen att hinna med tre anfall på egen hand, och ett fjärde anfall helst i samordning med flottans ytattack. Jag tror faktisk att flyget satsade på att skjuta bort eskorten (om man fick välja), för utan eskort- och minröjningsfartyg var en invasion inte möjlig och vidare skulle varje utslaget eskortfartyg göra nästa anfall lättare för flotta och flyg.
Rickard skrev:Uppträdde E1 som ett förband i luften, alltså att alla hundra (eller vad det kan handla om?) plan gemensamt flyger in mot "kakan" och ungefär samtidigt avfyrar robotlasten? Det borde inte varit någon trevlig syn för de yttre fartygen i konvojen...
Som jag förstått det så planerades attackeskaderns anfall så att divisionerna som lyfte från olika baser skulle kunna få eld i målet i princip samtidigt, snarare än att man samlades och flög an a la någon sorts svensk attackversion av Baders "Big Wing". Jag är dock villig att bli rättad här.