Folk i Nibble åt med sina döda
Folk i Nibble åt med sina döda
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nibb ... -1.1199630
Intressant tolkning, att man åt med sina döda. Men det är nog inget unikt för denna lilla by i Uppland. Det kanske var vanligt världen över.
Intressant tolkning, att man åt med sina döda. Men det är nog inget unikt för denna lilla by i Uppland. Det kanske var vanligt världen över.
- Valdemar Sappi
- Medlem
Re: Folk i Nibble åt med sina döda
Det är väll inte så länge sedan som kistan stog i rummet bredvid under likvakan? Det tror jag mig ha sett i flera svartvita gamla filmer. Den döde skulle ju tas avsked av i hemmet förr i tiden. Och vad hände då om stugan mest bara hade ett rum?
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.
-
uggelguggel
- Ny medlem
Det var nog väldigt vanligt, döden var ju mer av en del i livet och det normal. idag rensar vi bort den så fort som möjligt och helst ska vi inte se kistan!
Har rubriksättaren läst artikeln? Ser inte om där står något alls om att man åt MED sina döda, däremot att man åt sina döda, åtminstone lite grann:
Huruvida man kommit fram till de färgstarka bilderna på vetenskaplig väg är en annan fråga.Ett litet ben från en av de avlidna släktingarnas skelett renas omsorgsfullt med eld. Därefter krossas benet med en stenmortel och benmjölet blandas i maten.
Det har jag varit med om, så sent som på 80-talet. Kistan lyftes in till salongen och öppnades. I turordning sades ett sista farväl och närmast anhöriga placerade en liten blomma i den avlidnes händer. Därefter stängdes kistan för vidare transport till kyrkan där begravningsceremonin och jordfästningen ägde rum. Allt under samma dag.Valdemar Sappi skrev:Det är väll inte så länge sedan som kistan stog i rummet bredvid under likvakan? Det tror jag mig ha sett i flera svartvita gamla filmer. Den döde skulle ju tas avsked av i hemmet förr i tiden. Och vad hände då om stugan mest bara hade ett rum?
Jag var ganska ung vid den tiden, men när jag tänker tillbaka så är det ett fint minne. Jag förstår nu att jag har varit med om något ovanligt.
Ovanligt? Varje begravning jag har varit på de senaste 7 åren har varit på detta sätt. Vanligtvis har väl inte likvakan varit i den avlidnes hem utan i speciellt iordninggjort rum hos entrpenören. Men öppen kista och paraderande förbi för ett sista farväl.
Men det är ju kulturbundet. Jag bor i USA och min frus familj är katoliker. Men för att se detta behöver man ju inte gå längre än till första bästa amerikanska TV-show. Sopranos till exempel har ju några få begravningsscener.
Men äta av de döda? Nja, det är nog avskaffat till och med i Ozark county.
Men det är ju kulturbundet. Jag bor i USA och min frus familj är katoliker. Men för att se detta behöver man ju inte gå längre än till första bästa amerikanska TV-show. Sopranos till exempel har ju några få begravningsscener.
Men äta av de döda? Nja, det är nog avskaffat till och med i Ozark county.
Är det verkligen ingen som bryr sig om att läsa artikeln som det länkas till?
benmjölet blandas i maten.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Jag har läst artikeln och jag tycker nog att det väldigt mycket handlar om att koka soppa på en bränd benbit. Kan inte heller minnas att jag hörde något om detta när jag besökte utgrävningen för några år sedan. Ett antal husgrunder och ett par enklare hällristningar kommer jag däremot ihåg. Kanske hade det varit bättre om man hållit sig till dessa.
Samtidigt kan nämnas att det helt i närheten, dock på andra sidan Sagån, dvs innom Västmanlands länsmuseums revir också finns ett antal bronsålderslämningar som för några år sedan i vissa fall försågs med tämligen spekulativa skyltar. Så man kan väl säga att det är en tradition i trakten.
Samtidigt kan nämnas att det helt i närheten, dock på andra sidan Sagån, dvs innom Västmanlands länsmuseums revir också finns ett antal bronsålderslämningar som för några år sedan i vissa fall försågs med tämligen spekulativa skyltar. Så man kan väl säga att det är en tradition i trakten.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos