Wilhelm Gustloff - 30 januari 1945
- Andreas Wien
- Medlem
Wilhelm Gustloff - 30 januari 1945
Idag för 58 ar sedan sänktes det tyska fartyget passagerarfartyget "Wilhelm Gustloff" (25 484 ton) av en sovjetisk u-bat. Fartyget hade 6 000 flyktingar, mestadels kvinnor och barn fran Ostpreußen, men även 1000 personer fran den administriva sidan av Wehrmacht, ombord. Skeppet sjönk pa mindre än en timme och endast 937 människor kunde räddas. Resten drunknade i de iskalla vagorna.
Denna händelse var "förträngd" länge och betraktas idag som en av de värsta skeppskatastroferna nagonsin. Fragan är bara hur manga lärare som belyser denna katastrof och hur manga elever som läst detta i historieböckerna i Sverige idag?
Jag skänker dock dessa människor en tanke!
Mvh Andreas Wien
Denna händelse var "förträngd" länge och betraktas idag som en av de värsta skeppskatastroferna nagonsin. Fragan är bara hur manga lärare som belyser denna katastrof och hur manga elever som läst detta i historieböckerna i Sverige idag?
Jag skänker dock dessa människor en tanke!
Mvh Andreas Wien
- subskipper
- Medlem
Re: Wilhelm Gustloff - 30 januari 1945
Så även jag. Pratade faktiskt om detta med mina arbetskamrater på frukostrasten idag. Ett litet bidrag till att hedra deras minne.Andreas Wien skrev: Jag skänker dock dessa människor en tanke!
Mvh Andreas Wien
~Henric Edwards
- subskipper
- Medlem
-
Kompanichefen
- Medlem
Enligt passagerarlistorna fanns 6050 personer ombord. Men denna uppgift var inte komplett eftersom det under ett dygn efter denna beräkning hade strömmat ombord människor utan några som helst kontroller. Till detta skall adderas de cirka 500-600 personer som kom ombord från fartyget Reval då de möttes till havs. Mycket talar för att det var så många som 10000 människor ombord. En verklig tragedi således. I likhet med Wien tycker jag det finns anledning att ägna en tanke åt dessa människor. En fruktansvärd död.
--
--
- Johan Elisson
- Medlem
-
Kompanichefen
- Medlem
KdF chartrade till en början sina fartyg. Sierra Morena var det första fartyget som döptes om till Der Deutsche. Så småningom byggdes Wilhelm Gustloff och systerfartyget Robert Ley. Andra exempel på KdF-fartyg var Stuttgart och Steuben (tidigare General von Steuben och dessförinnan Munchen). Jag vet tyvärr inte var du kan hitta mer information om just KdF.
--[/u]
--[/u]
- Johan Elisson
- Medlem
Skalman har lite kort info om organisation och skepp som gick under KdF:
http://www.skalman.nu/third-reich/daf.htm
/Johan
http://www.skalman.nu/third-reich/daf.htm
/Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Men dess (KDF) ledare var inte alltid på toppform precis, hahhahaha. Bl.a. när han skulle guida ett adligt engelsk par i sin bil runt ett av sina anläggningar där man hyste arbetare, var han så full att han körde ner en grind och tog nästan livet ett par arbetare...
Därefter fick han inga diplomatuppdrag av Führern.
Därefter fick han inga diplomatuppdrag av Führern.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Borde inte Ley varit i en position som kvalificerades för privatchaufför? Framförallt vid ett officiellt besök som du ger sken av att detta skulle varit.Anno skrev:Men dess (KDF) ledare var inte alltid på toppform precis, hahhahaha. Bl.a. när han skulle guida ett adligt engelsk par i sin bil runt ett av sina anläggningar där man hyste arbetare, var han så full att han körde ner en grind och tog nästan livet ett par arbetare...
Mvh
Johan