Tabbar??

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 januari 2003, 11:53

Står det någonstans hur orcherna pratar? Har alltid tänkt mig att dom ska prata strävt (mer djuriskt) och kunna föga grammatiska regler.
Hur själva orchrösten fungerar vet jag inte, men det finns en väldigt bra bok som heter The Lord of the Rings och där framgår ganska tydligt hur orcherna hanterar grammatik och dylikt. :P

Allvarligt talat, orchernas sätt att prata är ju i boken modellerat på engelska "underklass"-dialekter, typ cockney, men bortsett från det hanterar de språket riktigt bra!

Här följer ett litet utdrag ur boken, som ganska tydligt visar hur orcherna pratar. Intressant är att en av de beskrivs tala med "a deep growl", men likafullt är hans grammatik ganska vårdad:
‘There’s no time to kill them properly,’ said one. ‘No time for play on this trip.’

‘That can’t be helped,’ said another. ‘But why not kill them quick, kill them now? They’re a cursed nuisance, and we’re in a hurry. Evening’s coming on, and we ought to get a move on.’

‘Orders.’ said a third voice in a deep growl. ‘Kill all but NOT the Halfings; they are to be brought back ALIVE as quickly as possible. That’s my orders.’

‘What are they wanted for?’ asked several voices. ‘Why alive? Do they give good sport?’

‘No! I heard that one of them has got something, something that’s wanted for the War, some elvish plot or other. Anyway they’ll both be questioned.’

‘Is that all you know? Why don’t we search them and find out? We might find something that we could use ourselves.’

‘That is a very interesting remark,’ sneered a voice, softer than the others but more evil. ‘I may have to report that. The prisoners are NOT to be searched or plundered: those are my orders.’

‘And mine too,’ said the deep voice. ‘Alive and as captured; no spoiling. That’s my orders.’

‘Not our orders!’ said one of the earlier voices. ‘We have come all the way from the Mines to kill, and avenge our folk. I wish to kill, and then go back north.’

‘Then you can wish again,’ said the growling voice. ‘I am Uglúk. I command. I return to Isengard by the shortest road.’

‘Is Saruman the master or the Great Eye?’ said the evil voice. ‘We should go back at once to Lugbúrz.’

‘If we could cross the Great River, we might,’ said another voice. ‘But there are not enough of us to venture down to the bridges.’

‘I came across,’ said the evil voice. ‘A winged Nazgûl awaits us northward on the east-bank.’

‘Maybe, maybe! Then you’ll fly off with our prisoners, and get all the pay and praise in Lugbúrz, and leave us to foot it as best we can through the Horse-country. No, we must stick together. These lands are dangerous: full of foul rebels and brigands.’

‘Aye, we must stick together,’ growled Uglúk. ‘I don’t trust you little swine. You’ve no guts outside your own sties. But for us you’d all have run away. We are the fighting Uruk-hai! We slew the great warrior. We took the prisoners. We are the servants of Saruman the Wise, the White Hand: the Hand that gives us man’s-flesh to eat. We came out of Isengard, and led you here, and we shall lead you back by the way we choose. I am Uglúk. I have spoken.’

‘You have spoken more than enough, Uglúk,’ sneered the evil voice. ‘I wonder how they would like it in Lugbúrz. They might think that Uglúk’s shoulders needed relieving of a swollen head. They might ask where his strange ideas came from. Did they come from Saruman, perhaps? Who does he think he is, setting up on his own with his filthy white badges? They might agree with me, with Grishnákh their trusted messenger; and I Grishnákh say this: Saruman is a fool. and a dirty treacherous fool. But the Great Eye is on him.

‘Swine is it? How do you folk like being called swine by the muck-rakers of a dirty little wizard? It’s orc-flesh they eat, I’ll warrant.’

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 29 januari 2003, 00:15

Men det står också:
'Rest while you can, little fool!' he said then to Pippin, in the Common Speech, which he made almost as hideous as his own language.
Orcherna förfulade alltså språket ganska rejält, enligt Tolkien. Det kan dels syfta på att de använde typisk underklassengelska, illustrerat i Dannes citat ovan, vilket den lite snobbige Tolkien säkert tyckte var ganska fult. Men jag har alltid tolkat det som att de också bröt på "orchiska", vilket gav ett brutalt och förvridet uttal. Däremot talar de flytande med avseende på ordförrådet, kan man konstatera, men det ena utesluter ju inte det andra.

(Sedan kan man ju alltid diskutera om ett annorlunda uttal utgör en brytning eller snarare en fullt legitim dialekt. Jämför t ex med den för oss lite lustigt klingande indiska engelskan, som väl(?) är ett accepterat och officiellt sätt att prata engelska i Indien.)

Hur som helst, min poäng är nog att jag håller med om att orcherna borde ha låtit annorlunda, med ett uttal hämtat från deras eget modersmål, trots att de har en vokabulär som hämtad från Londons bakgator.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 29 januari 2003, 00:17

Vet inte om man kan kalla det en tabbe, men en sak som stör mig i TTT är hur Gandalf tjatar på Théoden om att rida ut och möta Sarumans armé i det fria istället för att gömma sig i Helms klyfta. Hur hade det gått då, 300 mot 10 000 på öppna fältet? Jag bara undrar! Är man så otroligt numerärt underlägsen så finns det ju bara ett ställe i Rohan där man har skuggan av en chans, och det är Helms klyfta. Vad hade Gandalf tänkt sig egentligen?

Jojje
Medlem

Inlägg av Jojje » 29 januari 2003, 10:52

Gandalf kanske tänkte att Eomérs 2.000 ryttare (eller hur många de nu var) skulle hjälpa till. 2.500 ryttare mot 10.000 fotsoldater skulle nog bli ganska jämnt.

Novlótë
Ny medlem

No.

Inlägg av Novlótë » 30 januari 2003, 14:19

Efrit skrev:Är det sant att det kör en bil när dom är på majsfälten???
Nej.det är ingen bil,det kan det inte vara för det rör inte på sig.
Jag skulle tro att det är ett hus eller att det helt enkelt
blåser så det dammar.men det är ingen bil.
Samma sak med allt annat sånt.Det är inga klistermärken på äpplena,Gollum är inte uppe i en av aragonath statyerna det är fåglar och Legolas har inte ett blått och ett brunt öga.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Re: No.

Inlägg av Flikkan » 30 januari 2003, 14:49

Novlótë skrev:Legolas har inte ett blått och ett brunt öga.
Nej, inte ett av varje. Men i The Two Towers filmen växlar det mellan olika scener, ibland blå och ibland bruna ögon.

Novlótë
Ny medlem

Re: No.

Inlägg av Novlótë » 30 januari 2003, 14:51

Flikkan skrev:
Novlótë skrev:Legolas har inte ett blått och ett brunt öga.
Nej, inte ett av varje. Men i The Two Towers filmen växlar det mellan olika scener, ibland blå och ibland bruna ögon.
Joo jag vet.det är nog det tydligaste misstaget.Och alltså det mest störande.(efter hans super hopp upp på hästen kanske). :?
Nai tiruvantel ar varyuvantel i Valar tielyanna nu vilya.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 30 januari 2003, 15:21

efter hans super hopp upp på hästen kanske
Det är tragiskt nog inget misstag.
Ja, för jag menar: bilar är ju ett av de få ting som är i ständig rörelse. Folk har ju försökt att stoppa dem i alla tider, men det går ju helt enkelt inte. En bil som stod still skulle ju strida mot fysikens lagar. :D

Novlótë
Ny medlem

Inlägg av Novlótë » 30 januari 2003, 15:24

Gilithil skrev:
efter hans super hopp upp på hästen kanske
Det är tragiskt nog inget misstag.

No jag vet.men det är grymt störande.

Ja, för jag menar: bilar är ju ett av de få ting som är i ständig rörelse. Folk har ju försökt att stoppa dem i alla tider, men det går ju helt enkelt inte. En bil som stod still skulle ju strida mot fysikens lagar. :D
:oops: Ah well förhoppningsvis förstog folk vad jag menade.(Du skulle inte heller vara så klar i hjärnan om du tvingats gå i 3 timmar i -16 gradet.-s-.)
Nai tiruvantel ar varyuvantel i Valar tielyanna nu vilya.

Skriv svar