Försvunna livsmedel
Re: Försvunna livsmedel
Richs i obruten förpackning! Har ingen aning om åldern på paketet men jag skulle gissa (vild gissning) på 40-/50-talet nånstans. (Richs är alltså det danska cikoriekaffet som vi började diskutera.)
-
frejs väpnare
- Medlem
I går stod jag i kön till vår personalmatsal och hörde diskussionen bakom mig.
- Vi kan tydligen välja mellan pasta med räkor eller kåldolmar.
. Då tar jag räkorna. Numera är det bara min storasyster som kan laga kåldolmar, som smakar som kåldolmar ska smaka.
Och jag insåg hur lyckligt lottad jag är. Jag har ju TVÅ systrar och en svägerska som verkligen kan laga kåldolmar!
- Vi kan tydligen välja mellan pasta med räkor eller kåldolmar.
. Då tar jag räkorna. Numera är det bara min storasyster som kan laga kåldolmar, som smakar som kåldolmar ska smaka.
Och jag insåg hur lyckligt lottad jag är. Jag har ju TVÅ systrar och en svägerska som verkligen kan laga kåldolmar!
Ja kåldolmar är minsann ingen 'femminutersrätt' att tillaga - utan mycket arbete som väl sällan läggs ned i dagens kök?
Hur är det med inmats-maten? Leverkaka? Njurstuvning?, Blodplättar/Blodpalt??? Enkel mat - hette det, men tillagad av basingredienser - och heller inga femminuters-anrättningar.....
Jag gissar det mesta av inmaten - numera hamnar i delikat hund-och kattmat?
Varjag
Hur är det med inmats-maten? Leverkaka? Njurstuvning?, Blodplättar/Blodpalt??? Enkel mat - hette det, men tillagad av basingredienser - och heller inga femminuters-anrättningar.....
Jag gissar det mesta av inmaten - numera hamnar i delikat hund-och kattmat?
Varjag
-
Torbjörn J
- Medlem
Kåldolmar görs fortfarande, men inte i stor omfattning. Det blir för stor personalkostnad för restaurangerna att ha det på lunchmenyn. Men att det inte är många som kan göra det längre stämmer, istället köps färdiga styckfrysta kåldolmar...
Kalvlever går fortfarande att hitta på några restauranger, serveras oftast som anglaise, rosastekt skiva som serveras med bacon, kapris och potatispuré. Mycket gott!
Kalvlever går fortfarande att hitta på några restauranger, serveras oftast som anglaise, rosastekt skiva som serveras med bacon, kapris och potatispuré. Mycket gott!
-
Gavrilo Princip
- Medlem
Läsken Frisco (som f.ö. vad jag minns inte skilde sig från Fanta ifråga om smak).
Sedan så fanns o`Clockrestaurangerna. Deras utbud var ju en kopia på Mc Donald´s och där enda skillnaden var att deras burgare hette "Clock" istället för "Mc". Big Clock istället för Big Mac osv.
Sedan så fanns o`Clockrestaurangerna. Deras utbud var ju en kopia på Mc Donald´s och där enda skillnaden var att deras burgare hette "Clock" istället för "Mc". Big Clock istället för Big Mac osv.
-
Gavrilo Princip
- Medlem
Tuggummit Bugg finns väl inte heller kvar?
För att inte tala om alla glassar som kommit och gått under årens lopp.
Skummjölken är en annan produkt som inte längre finns. I alla fall inte under det namnet. Kanske är det minimjölk idag?
Salut - den första (?) chipsen som hade formen av skruvar från 70-talet.
Lucys majskaka från slutet av 90-talet saknar jag oerhört. Den var såååå god. Synd att den blev så kortlivad i svenska mataffärer. Ett förträffligt alternativ till Frödinge ostkaka var den.
För att inte tala om alla glassar som kommit och gått under årens lopp.
Skummjölken är en annan produkt som inte längre finns. I alla fall inte under det namnet. Kanske är det minimjölk idag?
Salut - den första (?) chipsen som hade formen av skruvar från 70-talet.
Lucys majskaka från slutet av 90-talet saknar jag oerhört. Den var såååå god. Synd att den blev så kortlivad i svenska mataffärer. Ett förträffligt alternativ till Frödinge ostkaka var den.
Jag saknar alla spännande läskedrycker som fanns när jag växte upp. Ren och skär kemi från början till slut.
JEDI, Fantomen, Flinta och allt vad det var. Jag saknar även en del sorters lösgodis, t ex de små silvriga flygande tefaten vars färg sades komma från fiskfjäll
Troligen föll de alla offer för ett eller annat överilat kemikalieförbud
En produkt som jag inte egentligen saknar men ibland undrar lite över är höna. Jag har inte sett fryst höna i frysdisken på evigheter. Såvitt jag kan minnas var höna billigt och kyckling dyrt. Vi åt visserligen inte höna hemma men de gånger som det serverades kyckling så var det närmast att betrakta som lyxigt.
(Vi använde däremot höna till att agna kräftburarna, betydligt enklare än att fånga en massa betesfisk)
JEDI, Fantomen, Flinta och allt vad det var. Jag saknar även en del sorters lösgodis, t ex de små silvriga flygande tefaten vars färg sades komma från fiskfjäll
En produkt som jag inte egentligen saknar men ibland undrar lite över är höna. Jag har inte sett fryst höna i frysdisken på evigheter. Såvitt jag kan minnas var höna billigt och kyckling dyrt. Vi åt visserligen inte höna hemma men de gånger som det serverades kyckling så var det närmast att betrakta som lyxigt.
(Vi använde däremot höna till att agna kräftburarna, betydligt enklare än att fånga en massa betesfisk)
LYS karameller som enligt sägnen innehöll riktigt brännvin och att man med viss kraftansträngning kunde berusa sig med dessa.
Någon som kan bekräfta eller avliva detta påstående?
Äh, det löser sig.
Det ''finaste'' av ''Ersatzkaffena" som fanns - var en tysk produkt som hette Dosca-Frank - i en rund pappersrulle som innehöll något som i form och färg - såg ut som ishockeypuckar, fast mindre. Dom maldes på kaffekvarnen - och kokades precis som ''bönkaffe''. Och - kokade över! Lika villigt.....Camilla.dk skrev:Den type som kaldes "original kornkaffe" skal laves som almindelig kaffe.
Ett vanligt skri....kaffepannan kokar över!!!!
En karamell kan väl kanske vara en knapp centiliter, om nu sprit var med kan det ju knappast varit några 40% i karamellerna utan kanske en sådär 5%, absolut max. För att få i sig en 4'a sprit måste man då äta... många karameller blir det för att bli full.NIL skrev:LYS karameller som enligt sägnen innehöll riktigt brännvin och att man med viss kraftansträngning kunde berusa sig med dessa.
Mina 2€ cent.
MVH
Hans
-
Guicciardini
- Medlem
Apropå godis, så minns jag från 80-talets mitt/slut en chokladbit i orange omslag. Jag ser ibland Reese's Cups och tror alltid att det är nämnda chokladbit, för omslagen är ganska lika. Det var mjölkchokladöverdrag, men jag minns inte vad det var i fyllningen, mycket möjligt att det var kola av något slag men i ärlighetens namn minns jag inte. Till utseende så påminde den nog lite om Japp eller Brejk. Vill även minnas att det fanns en variant med blått omslag, men den innehöll russin och jag har aldrig gillat russin så morsan köpte aldrig den.
Någon som vet vad det är för choklad jag pratar om, som minns vad den hette?
Någon som vet vad det är för choklad jag pratar om, som minns vad den hette?
Kan inte det här liknas vid den eviga frågan om likörgodisets påstått berusande effekt?Hans skrev:En karamell kan väl kanske vara en knapp centiliter, om nu sprit var med kan det ju knappast varit några 40% i karamellerna utan kanske en sådär 5%, absolut max. För att få i sig en 4'a sprit måste man då äta... många karameller blir det för att bli full.NIL skrev:LYS karameller som enligt sägnen innehöll riktigt brännvin och att man med viss kraftansträngning kunde berusa sig med dessa.
Mina 2€ cent.
MVH
Hans
http://konsumbloggen.com/2007/11/20/den ... ikorgodis/
"Den absoluta sanningen" kan ju tyckas något högtravande men icke desto mindre...
Och om det är något livsmedel som jag verkligen saknar så torde det vara mormors köttbullar, vilka av vissa, naturligt förståeliga, skäl upphörde att tillverkas i oktober 1986
Fast det kanske inte riktigt räknas?
Jag läste just igenom det där, 30 likörpraliner motsvarar ungefär en lättöl och eftersom man kanske kan känna viss antydan till berusning efter 20 lättöl, så behöver man bara stoppa i sig sådär 600 likörpraliner på en timme eller två...Axial skrev:Kan inte det här liknas vid den eviga frågan om likörgodisets påstått berusande effekt?
http://konsumbloggen.com/2007/11/20/den ... ikorgodis/
"Den absoluta sanningen" kan ju tyckas något högtravande men icke desto mindre...
och om nu inte andra känslor eller reaktioner i kroppen tar överhanden, så skulle man teoretiskt sett känna sig lite berusad...
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Förr i tiden kunde man köpa pannbiff i sås (fryst) som man tinade upp och tillagade samtidigt. Det kommer jag ihåg att farsan köpte att det skulle gå fort i slutet på 1970-talet när morsan jobbade natt.
Stefan
Stefan