Quiz: Asiens och Stillahavsområdets historia
Re: Quiz: Asiens och Stillahavsområdets historia
Landet ifråga är Folkrepubliken Kina.
Kan det vara att hon föddes strax innan högst 1 barn/familj-regeln infördes, och att hon alltså har ett storasyskon?masase skrev:Landet i fråga ligger i Asien (vilket är kopplingen till Quizen). Det har inte något att göra med ett självständighetsdatum.
Det exakta datumet är inte intressant men tidsperioden skulle ha haft extremt vittgående och personliga konsekvenser för henne om den hade varit förskjuten framåt.
Amund har helt rätt.
Min f.d. housemate är född 1979 och har en storasyster. Jag blev aldrig helt klart vad som hade hänt om hon hade avlats något år senare (eller om det är så att hennes storasyster hade behövt födas 1979 eller senare för att hon skulle ha "räknats in" i en barns policyn) men potentiellt så skulle hon ha kunnat blivit tvångsaborterad.
Amunds fråga
Min f.d. housemate är född 1979 och har en storasyster. Jag blev aldrig helt klart vad som hade hänt om hon hade avlats något år senare (eller om det är så att hennes storasyster hade behövt födas 1979 eller senare för att hon skulle ha "räknats in" i en barns policyn) men potentiellt så skulle hon ha kunnat blivit tvångsaborterad.
Amunds fråga
Tack Masase! Vill minnas att jag nyligen hörde att enbarnspolitiken gett önskad utdelning avséende befolkningsmålen, men att det väntar stora problem för många när endast ett barn skall sörja för sina föräldrar, och samtidigt uppfylla de krav och sociala koder det moderna nyindustrialiserade kinesiska samhället kräver även i framtiden.
Jag har snöat in på presidenter ett tag nu, så nu tar jag en..en…. en president till. Vad hette denne man som tyvärr inte fick dö i sitt hemland, men som åtminstone fick begravas där? - Så småningom.
Jag har snöat in på presidenter ett tag nu, så nu tar jag en..en…. en president till. Vad hette denne man som tyvärr inte fick dö i sitt hemland, men som åtminstone fick begravas där? - Så småningom.
Han begravdes först på Arlington. Fyra år senare fick landet en ny huvudstad, uppkallad efter frågans president. Hans first lady var känd för sitt humanitära arbete, och inte för att sko sig i dubbel bemärkelse, till skillnad från en senare upplaga. 
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Torde vara Manuel L. Quezon...?
Hans K
Hans K
Alldeles rätt! http://en.wikipedia.org/wiki/Manuel_L._Quezonsveahk skrev:Torde vara Manuel L. Quezon...?
Hans K
Quezon city var huvudstad 1948-1976, och därefter blev det åter Manilla.en ny huvudstad, uppkallad efter frågans president
Sveahk frågar vidare.
- sveahk
Tack Amund!
Vilken asiatisk stat skickade en del av sitt flygvapen till Europa - för att delta i första världskriget?
Hans K
Vilken asiatisk stat skickade en del av sitt flygvapen till Europa - för att delta i första världskriget?
Hans K
- sveahk
Landet, som egentligen hade ett gott förhallande till Tyskland och önskade behalla sin neutralitet, blev med behörigt tryck
tvungen att förklara Tyskland krig och skicka 1,300 man till Europa. Däribland ocksa en flygande enhet...
Hans K
Hans K
-
dandersson98
- Medlem
Kan det vara Siam (nuvarande Thailand)?
- sveahk
Ett suveränt svar, dandersson! Royal Siamese Aeronautical Service grundades 1911, tre piloter utbildades i Frankrike, ett par franska maskiner importerades, et voila, Siams flygvapen var de facto...dandersson98 skrev:Kan det vara Siam (nuvarande Thailand)?
När Siam tvingades in i första världskriget 1917 på den allierade sidan sändes, med det soldateska fotfolket, också 95 blivande piloter och mekaniker - som emellertid aldrig hann med några stridigheter. Däremot deltog de i den allierade besättningen av tyska Rheinland direkt efter kriget - innan de skickades hem till Siam 1919, återigen med ett antal franska flygplan i babaget...
Din fråga!
Hans K
-
dandersson98
- Medlem
Sverige har genom åren sluttit en mängd dubbelbeskattningsavtal med olika länder. I normalfallet sluts ett avtal mellan Sverige och det andra landet. Dock har svenska exportrådet slutit ett avtal med ett asiatiskt land vars status är lite oklar. Vilket land är det?
Kan det vara "Taiwan, Province of China"?
Kan också vara Hong Kong eller Macau.
Kan också vara Hong Kong eller Macau.
-
dandersson98
- Medlem
Taiwan är korrekt svar, eller för att vora noga så slöts avtalet mellan svenska exportrådet och Taipei. Avtalet är lite flummig gällande vilket område som det avser på Taiwan. Man skriver att avtalet omfattar det område där Taiwans motsvarighet till Skatteverket kan uppbära skatt. Ett litet godkänande av Taiwan kan man tycka.
Masase kör vidare.
Masase kör vidare.
Jag bor sedan fyra år i nordöstra USA och jobbar inom IT vilket gör att en stor del av mina kollegor är Indier födda i Indien. De flesta har varit i USA i många år men man kan fortfarande identifiera dem utifrån rörelsemönster och sättet de talar som indiskfödda Indier.
En av mina f.d. kollegor är etniskt sätt Indier men växte till största delen upp i Dubai. Hon identifieras ofta som Latina av personer som inte känner henne vilket kulturellt sätt faktiskt är mer korrekt än man kan tro. Från vilken Indisk stad kommer hennes familj?
(Hoppas att det här är lagom svårt.)
En av mina f.d. kollegor är etniskt sätt Indier men växte till största delen upp i Dubai. Hon identifieras ofta som Latina av personer som inte känner henne vilket kulturellt sätt faktiskt är mer korrekt än man kan tro. Från vilken Indisk stad kommer hennes familj?
(Hoppas att det här är lagom svårt.)