Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Visst var det det!
Din fråga.
Öken-Erik
Din fråga.
Öken-Erik
-
dandersson98
- Medlem
Vilket land har utvecklat denns stridsvagn?
Tror det är Kroatien men jag tror också att det egentligen är en T-72 som blivit lite uppsnofsad. Fråga mig inte vad den heter 
Hej.
Eftersom lago har svarat rätt, får väl jag istället komma med nörd-informationen.
Vagnen är en m-95 Degman, en uppgraderad version av en m-91 Vihor, som naturligtvis var en uppgradering av en jugoslavisk m-84, som ju självklart är en juggo version av en rysk m-72.
Vagnen väger 48,5ton med reaktivt pansar monterat. Huvudbeväpningen är en slätborrad 125mm. Besättningen består av 3 man (automatladdad). Motorn är en 12cyl diesel på 1200hk.
och nää... jag googlade inte efter informationen, råkade bara läsa om vagnen för några veckor sedan...
MVH
OldCode
Eftersom lago har svarat rätt, får väl jag istället komma med nörd-informationen.
Vagnen är en m-95 Degman, en uppgraderad version av en m-91 Vihor, som naturligtvis var en uppgradering av en jugoslavisk m-84, som ju självklart är en juggo version av en rysk m-72.
Vagnen väger 48,5ton med reaktivt pansar monterat. Huvudbeväpningen är en slätborrad 125mm. Besättningen består av 3 man (automatladdad). Motorn är en 12cyl diesel på 1200hk.
och nää... jag googlade inte efter informationen, råkade bara läsa om vagnen för några veckor sedan...
MVH
OldCode
Tack Old Code för informationen. Fast stridsvagnen "Degman" låter förstås inte lika tjusigt som Challenger eller Leopard.
Nå, vem var konstruktören av den här skapelsen?
Nå, vem var konstruktören av den här skapelsen?
- Bilagor
-
- Hunn.jpg (65.02 KiB) Visad 477 gånger
"Grotte"
En av världshistoriens mest futuristiska stridsfordon!
Stäpp-Erik
En av världshistoriens mest futuristiska stridsfordon!
Stäpp-Erik
Stämmer. Edward Grote var en tysk konstruktör som var chefskonstruktör för vagnen TG (Tank Grote) och utlånad till Sovjet runt 1930. Vagnen kom aldrig i serieproduktion men både tyskar och ryssar lär ha gjort värdefulla erfarenheter under utvecklingen.
Visst är vagnen futuristisk och skulle kunna vara hämtad från filmen Metropolis av Fritz Lang.
http://www.battlefield.ru/index.php?opt ... 50&lang=en
Öken-Erik trampar vidare.
Visst är vagnen futuristisk och skulle kunna vara hämtad från filmen Metropolis av Fritz Lang.
http://www.battlefield.ru/index.php?opt ... 50&lang=en
Öken-Erik trampar vidare.
Tiger!
Alla känner väl till den tyska Tigern från WW II.
man det var knappast det första pansarfordonet med det namnet.
Redan 1938 togs det fram ett fordon med samma namn, detta var beväpnat med en37mm kanon samt tre Ksp.
Fordonet blev bara en prototyp (gudskelov!).
I vilket land togs denna prototyp fram?
För att få helt rätt måste även konstruktörens namn nämnas!
Öken-Erik
Alla känner väl till den tyska Tigern från WW II.
man det var knappast det första pansarfordonet med det namnet.
Redan 1938 togs det fram ett fordon med samma namn, detta var beväpnat med en37mm kanon samt tre Ksp.
Fordonet blev bara en prototyp (gudskelov!).
I vilket land togs denna prototyp fram?
För att få helt rätt måste även konstruktörens namn nämnas!
Öken-Erik
Hojhoj...
1938? hmm... 1939, om mig minnet ej sviker, togs det i jänkarland fram ett lustiger fordon, en pansarbil som var väldigt smalt och högt... En Packard V-12:a gav ordentligt med kraft, såpass mycket att det rapporterades hastigheter upp mot 120km/h!
Av denna bil blev det endast en prototyp (det vore nåt att "ragga" i det). Men... det som var speciellt med denna bil var att en del av den fick vingar... nämligen att vapenhuven hamnade på B-17 bombplan.
Tornet fick där beteckningen "Tucker Turret"...
Pansarbilens benämning var Tucker Tiger - och konstruktören.. Preston Tucker, vem annars.
MVH
OldCode
1938? hmm... 1939, om mig minnet ej sviker, togs det i jänkarland fram ett lustiger fordon, en pansarbil som var väldigt smalt och högt... En Packard V-12:a gav ordentligt med kraft, såpass mycket att det rapporterades hastigheter upp mot 120km/h!
Av denna bil blev det endast en prototyp (det vore nåt att "ragga" i det). Men... det som var speciellt med denna bil var att en del av den fick vingar... nämligen att vapenhuven hamnade på B-17 bombplan.
Tornet fick där beteckningen "Tucker Turret"...
Pansarbilens benämning var Tucker Tiger - och konstruktören.. Preston Tucker, vem annars.
MVH
OldCode
Rätt svar från mannen i den lustiga hatten!
Givetvis är det "Tucker Tiger" jag syftar på.
Min källa (som iofs är rel gammal och absolut inte felfri) säger 1938 men 1939 kan säkert stämma.
Öken-Erik
Givetvis är det "Tucker Tiger" jag syftar på.
Min källa (som iofs är rel gammal och absolut inte felfri) säger 1938 men 1939 kan säkert stämma.
Öken-Erik
Om den lustiga hatten är en svensk m/10-14 så får det väl vara ok....
Nästa fråga.. vad ser vi på bilden, ie - vad heter skapelsen, vilket land skapade den, och vilka varianter fanns det?
MVH
OldCode
Nästa fråga.. vad ser vi på bilden, ie - vad heter skapelsen, vilket land skapade den, och vilka varianter fanns det?
MVH
OldCode
- Bilagor
-
- bagge.jpg (82.24 KiB) Visad 394 gånger
Jadu, det är en kanadensisk RAM Kangeroo.
Ang varianter så beror det på om du menar varianter på Kangeroo tex, för det fanns på både tidigt o sent chassie mfl subvarianter (sedan fanns det även Kangeroos på andra chassien tex Priest kangeroo, Sherman kangeroo mm).
Om du menar RAM så pratar vi då om Mk I o Mk II.
Sedan fanns det specialvarianter som Badger mm.
Vi kan iofs fortsätta med Sexton som byggde på samma chassie liksom Grizzly (men nu drar jag det "lite" långt).
Öken-Erik
Ang varianter så beror det på om du menar varianter på Kangeroo tex, för det fanns på både tidigt o sent chassie mfl subvarianter (sedan fanns det även Kangeroos på andra chassien tex Priest kangeroo, Sherman kangeroo mm).
Om du menar RAM så pratar vi då om Mk I o Mk II.
Sedan fanns det specialvarianter som Badger mm.
Vi kan iofs fortsätta med Sexton som byggde på samma chassie liksom Grizzly (men nu drar jag det "lite" långt).
Öken-Erik
Hur många fick plats i den?
För man använde den väl för personaltransport?

För man använde den väl för personaltransport?
Hej.
Full pott till Öken-Erik!
Varianterna jag tänkte på var främst vilka fordon man konverterat, dvs:
Ram Kangaroo
Sherman Kangaroo
Priest Kangaroo
Churchill Kangaroo
och sen fanns ju alltid eldkastarvagnen Kangaroo Badger att smälla nån på fingrarna över - men du knep ju den med...
Historia: Kanada hade inte tillräckligt många infanterister att offra som kanonmat år 1944, så äldre, ofta delvis utslitna vagnar konverterades till tunga PBVer. Enligt specifikationerna skulle 12 man + besättning få plats, men det rapporterades att 20 man kunde klämmas in i vissa fordon...
Frågan till Malmö!
MVH
OldCode
Full pott till Öken-Erik!
Varianterna jag tänkte på var främst vilka fordon man konverterat, dvs:
Ram Kangaroo
Sherman Kangaroo
Priest Kangaroo
Churchill Kangaroo
och sen fanns ju alltid eldkastarvagnen Kangaroo Badger att smälla nån på fingrarna över - men du knep ju den med...
Historia: Kanada hade inte tillräckligt många infanterister att offra som kanonmat år 1944, så äldre, ofta delvis utslitna vagnar konverterades till tunga PBVer. Enligt specifikationerna skulle 12 man + besättning få plats, men det rapporterades att 20 man kunde klämmas in i vissa fordon...
Frågan till Malmö!
MVH
OldCode
Vi spinner vidare på ämnet.
Ett land var efter WW II intresserad av att köpa RAM stridsvagnar (samt Fireflys), detta köpet blev dock aldrig av, även om det var nära.
Vilket var landet?
Ökren-Erik
Ett land var efter WW II intresserad av att köpa RAM stridsvagnar (samt Fireflys), detta köpet blev dock aldrig av, även om det var nära.
Vilket var landet?
Ökren-Erik