Quiz: Rysslands historia
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Rysslands historia
Ja det är rätt. Men det verkar inte ha varit så stort och knappast heller något krig. Din fråga!
Tack Stellan! Här en flottbas - Var ?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Skulle kunna vara Batumi vid Svarta Havet.
Nej tyvärr inte Batumi!Stellan Bojerud skrev:Skulle kunna vara Batumi vid Svarta Havet.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Novorossisjk?
Hans K
Hans K
Nej tyvärr är inte heller Novorossisjk rätt!sveahk skrev:Novorossisjk?
Hans K
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag chansar på Poti.
Inte heller Poti, så länge det haglar svar kommer ingen ledtråd.Stellan Bojerud skrev:Jag chansar på Poti.
Först av allt, nu är jag lite osäker:
Hoppas jag inte förvillat någon med min eventuella brist på korrekt terminologi. Även om de engelska benämningarna Fleet och Flotilla är olika saker så är väl ordet flottbas giltigt i bägge fall - eller? Om inte ber jag om ursäkt.
Staden blev huvudbas för denna sin "Flotilla" 1867, och den ligger inte i dagens Ryssland.
Staden blev huvudbas för denna sin "Flotilla" 1867, och den ligger inte i dagens Ryssland.
- sveahk
Ah, möjligtvis befinner vi oss inte vid Svarta utan snarare vid Kaspiska havet - Baku...?
Hans K
Hans K
Baku vid Kaspiska havet är alldeles rätt!sveahk skrev:Ah, möjligtvis befinner vi oss inte vid Svarta utan snarare vid Kaspiska havet - Baku...?
Hans K
http://en.wikipedia.org/wiki/Caspian_Flotilla
Sveahk sjösätter nästa fråga!
- sveahk
Baku, staden där man blev svart året om - men inte av solen...
Ytterligare en stad - triumfbågen fotograferades för ca 150 år sedan - en gammal stad, tillhörde tidvis också Ryssland - hade under alla dessa år minst sex olika namn, inklusive dagens namn...
Vilka sex namn?
Svår? We'll see...
Hans K
Ytterligare en stad - triumfbågen fotograferades för ca 150 år sedan - en gammal stad, tillhörde tidvis också Ryssland - hade under alla dessa år minst sex olika namn, inklusive dagens namn...
Vilka sex namn?
Svår? We'll see...
Hans K
- sveahk
Kanske mest känd för sina befästningar...Hans K
Skulle kunna vara den polska staden Przemyśl som också haft andra namn: (Russian: Перемышль, Peremyshl, Ukrainian: Перемишль, Peremyshl; German: Prömsel, Yiddish: פּשעמישל-, Pshemishl).
Den nedre bilden antyder att staden ligger vid havet och då stämmer Przemyśl dåligt men staden är i alla fall känd för sina befästningar.
Den nedre bilden antyder att staden ligger vid havet och då stämmer Przemyśl dåligt men staden är i alla fall känd för sina befästningar.
- sveahk
Ett mycket bra försök lago - men, som du riktigt säger, staden som söks ligger vid havet, eller snarare i en flodmynning - i nordöstlig riktning ligger för övrigt en större stad som odödliggjordes genom en Eisenstein film...
Hans K
Hans K