Enda jag läst var 19 ton och 75mm's kanon - knappast i den ''lätta'' klassen......lago skrev:Öhm, någon Typ 5 Ke-Xo har jag faktiskt aldrig hört talas om men "Ke" betyder att det är en lätt stridsvagn. Har varjag någon hänvisning?
http://www.historyofwar.org/articles/we ... _WWII.html
Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Om frågan är fri så har lago en fråga om en man som har haft betydelse för stridsfordonsutvecklingen. Vem var han?
- Bilagor
-
- Han utan H.jpg (89.43 KiB) Visad 440 gånger
-
dandersson98
- Medlem
Kan det vara J F C Fuller
No, Fuller har förstås haft stor betydelse för stridsfordonsutvecklingen men var inte precis någon racerförare 
Walter Christie....om man kan ta av banden - går det fortare till Julen 
Stimmt, ja.
Han var inte bara en förespråkare för "wheel-cum-track" som fungerade utmärkt men ansågs sakna praktisk nytta. Med påtagna band nådde hans vagnar tillräckligt höga hastigheter och han har betytt mycket för utvecklingen av bl a den ryska BT-serien.
Han lär även haft ett koncept som var en flygande stridsvagn som åtminstone ryssarna var mycket intresserade av. Stridsvagnsbesättningarnas skyddshelgon höll dock ett öga på projektet och såg till att det dog ut.
Varjag brummar vidare, med eller utan band.
Han var inte bara en förespråkare för "wheel-cum-track" som fungerade utmärkt men ansågs sakna praktisk nytta. Med påtagna band nådde hans vagnar tillräckligt höga hastigheter och han har betytt mycket för utvecklingen av bl a den ryska BT-serien.
Han lär även haft ett koncept som var en flygande stridsvagn som åtminstone ryssarna var mycket intresserade av. Stridsvagnsbesättningarnas skyddshelgon höll dock ett öga på projektet och såg till att det dog ut.
Varjag brummar vidare, med eller utan band.
- Bilagor
-
- Modern Mechanics.jpg (49.67 KiB) Visad 408 gånger
-
- Framtidskoncept.jpg (94.47 KiB) Visad 408 gånger
Tack lago - dom flygande tanksen var VÄLDIGT TUNGA.....ända till conceptet ställdes på huvudet av sovjeterna.
Som kom på att ''en helikopter'' - är ju en flygande tank! Vilket i och för sig är sant - även om pansaret är tunt
En kille till som gjort pansarvapnet stor tjänst - vem?, Varjag
Som kom på att ''en helikopter'' - är ju en flygande tank! Vilket i och för sig är sant - även om pansaret är tunt
En kille till som gjort pansarvapnet stor tjänst - vem?, Varjag
- Bilagor
-
- panzerleader.jpg (12.49 KiB) Visad 407 gånger
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
General Israel Tal
Mannen som skapade Merkava
....bland många andra pansarmeriter....Thord Wedman skrev:General Israel Tal
http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Tal
Thord har frågan, Varjag
Om Thord har tillfällig bandkrängning kanske en interimfråga passar.
Vad har det internationella ordet "Tank" med Winston Churchill och Ryssland att göra?
Vad har det internationella ordet "Tank" med Winston Churchill och Ryssland att göra?
-
dandersson98
- Medlem
Kan det vara att Churchill tank (döpt efter Winston Churchill) användes av Sovjetunionen
Senast redigerad av 1 dandersson98, redigerad totalt 1 gånger.
....eller att Churchill, som var drivande kraft bakom introduceringen av strv. - också hade ngt att skaffa med ''camuflagenamnet'' för dem - tank (man låtsades väl att det handlade om vattentankar???) - och att det ryska ordet för strv. - blev ''tank''....finns det ngt annat ryskt ord för stridsvagnar?, Varjagdandersson98 skrev:Kan det vara att Curchill tank (döpt efter Winston Churchill) användes av Sovjetunionen
Dandersson98 har iofs rätt men beteckningen uppstod redan under stridsvagnens födelse. Varjag är inne på rätt spår men...
Klippt från Wikipedia angående hur "tank" uppstod:
1. One is it first arose in British factories making the hulls of the first battle tanks: workmen and possible spies were to be given the impression they were constructing mobile water tank for the British Army, hence keeping the production of a fighting vehicle secret.[9]
2. Another is the term was first used in a secret report on the new motorised weapon presented to Winston Churchill, then First Lord of the Admiralty, by British Army Lt.-Col. Ernest Swinton. From this report, three possible terms emerged: cistern, motor-war car, and tank. Apparently tank was chosen due to its linguistic simplicity.[45]
3. Perhaps the most compelling story comes from Churchill's authoritative biography. To disguise the device, drawings were marked "water carriers for Russia." When it was pointed out this might be shortened to "WCs for Russia," the drawings were changed to "water tanks for Russia." Eventually the weapon was just called a tank.[46]
Själv håller jag nog på nr 3 även om jag inte läst biografin. Förklaringen är i alla fall den roligaste och jag brukar använda den när jag guidar vid museet.
Hursomhelst, nu väntar vi på Thord.
Klippt från Wikipedia angående hur "tank" uppstod:
1. One is it first arose in British factories making the hulls of the first battle tanks: workmen and possible spies were to be given the impression they were constructing mobile water tank for the British Army, hence keeping the production of a fighting vehicle secret.[9]
2. Another is the term was first used in a secret report on the new motorised weapon presented to Winston Churchill, then First Lord of the Admiralty, by British Army Lt.-Col. Ernest Swinton. From this report, three possible terms emerged: cistern, motor-war car, and tank. Apparently tank was chosen due to its linguistic simplicity.[45]
3. Perhaps the most compelling story comes from Churchill's authoritative biography. To disguise the device, drawings were marked "water carriers for Russia." When it was pointed out this might be shortened to "WCs for Russia," the drawings were changed to "water tanks for Russia." Eventually the weapon was just called a tank.[46]
Själv håller jag nog på nr 3 även om jag inte läst biografin. Förklaringen är i alla fall den roligaste och jag brukar använda den när jag guidar vid museet.
Hursomhelst, nu väntar vi på Thord.
Thord låter vänta på sig men vi lägger i en växel och rasslar fram något.
Den här vagnen är inte obekant men frågan gäller vilken modell det är?
Den här vagnen är inte obekant men frågan gäller vilken modell det är?
- Bilagor
-
- Hit men inte längre.jpg (137.64 KiB) Visad 291 gånger
Tycker mig se en blåvit swastika så vagnens dåvarande ägare var nog finnar. Med parallellryggarna bakom tornet ser mystiska ut.....
Ovanlig motor??? Kanske en rysk M-17 motor intråcklad i minimalt utrymme??????