Band Of Brothers - Part 6, BASTOGNE
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- CJBackfire
- Medlem
FAN vad orealistiskt, typisk amerikansk propaganda. Några fallskärmsjägare som utan vinterutrustning, mat eller tillräckligt med ammo stoppar välutrustade tyska förband med pansar, artilleri, mat osv osv, totalt orealistiskt! Det vet vem som helst att det inte skulle gå. Inte nog med att hela avsnittet är overkligt dvs att några fallskärmsjägare stoppar det bästa tyskarna har utan alla orealistiska detaljer
men allt det dät hände ju!!!!!!!!!!!!!
dom har ju veteranar med som rådgivare och så har man en massa fakta
Det hände...
Det hände...
Fast det visas väldigt dåligt i serienCJBackfire skrev:FAN vad orealistiskt, typisk amerikansk propaganda. Några fallskärmsjägare som utan vinterutrustning, mat eller tillräckligt med ammo stoppar välutrustade tyska förband med pansar, artilleri, mat osv osv, totalt orealistiskt! Det vet vem som helst att det inte skulle gå. Inte nog med att hela avsnittet är overkligt dvs att några fallskärmsjägare stoppar det bästa tyskarna har utan alla orealistiska detaljer
Det hände...
Jag kan verkligen rekommendera att ni köper DVD-boxen. Disc nr 6 innehåller extramaterial i form av en dokumentär om de verkliga soldaterna, en videodagbok från BOOT-Camp och såklart "the making of...".
Man får massor av bakgrundsfakta och information som fyller de faktaluckor som finns i tv-serien.
Tex om hur dom spelade in avsnittet "Bastogne"
men det ska jag inte berätta här. Jag kan dock avslöja att man slog ett världsrekord...
/Gribing
Man får massor av bakgrundsfakta och information som fyller de faktaluckor som finns i tv-serien.
Tex om hur dom spelade in avsnittet "Bastogne"
men det ska jag inte berätta här. Jag kan dock avslöja att man slog ett världsrekord...
/Gribing
- CJBackfire
- Medlem
- Private Snafu
- Medlem
Kommer inte ihåg hurvida det var med någon Tiger i det avsnittet. Men det att det är två tigrar på bilden behöver ju inte betyda att båda är med. Den ena kan ju vara i reserv.
Under SPR hade man ju två likadana Marder kopior. En som man sprängde och en som man körde runt med.
Jag läste också att Speilberg använde sig av enorma radiostyrda P-47or vid inspelningen. Har inte sett någon av dem dock. De skulle tydligen vara i skala 1:6 eller nått sådant. Spielberg har nämligen yttrat att om det är möjligt så föredrar han realistiska modeller framför animeringar.
Problemet är ju bara att animeringar börjar bli så jäkla bra att man knappt inte ser vilket som är vilket längre. Så undrar hur länge han kan vidhålla det.
Under SPR hade man ju två likadana Marder kopior. En som man sprängde och en som man körde runt med.
Jag läste också att Speilberg använde sig av enorma radiostyrda P-47or vid inspelningen. Har inte sett någon av dem dock. De skulle tydligen vara i skala 1:6 eller nått sådant. Spielberg har nämligen yttrat att om det är möjligt så föredrar han realistiska modeller framför animeringar.
Problemet är ju bara att animeringar börjar bli så jäkla bra att man knappt inte ser vilket som är vilket längre. Så undrar hur länge han kan vidhålla det.
De har bara konsulterat soldater från en sida vilket alltid ger en felktig bild av händelseförloppet.CJBackfire skrev:Ja jag såg en bit av making off såg att när en av skådespelarna skulle ladda om kände han riktig rädsla..
tiull marcu som tycker det är dåligt visat säger jag..
dom har ju konsulterat veternaner och frågat dom hur det var...
Det har ju dom berättat hur det var och då är det väl inte dåligt visat
Dessutom har flera personer sagt att boken är helt annourlunda mot serien och att de har ändrat hur mycket som helst.
Dessutom har de uppenbart tummat på realismen för att göra det underhållande. Detta är underhållning (pest
Ge er nu.MarcuS Schober skrev:De har bara konsulterat soldater från en sida vilket alltid ger en felktig bild av händelseförloppet.CJBackfire skrev:Ja jag såg en bit av making off såg att när en av skådespelarna skulle ladda om kände han riktig rädsla..
tiull marcu som tycker det är dåligt visat säger jag..
dom har ju konsulterat veternaner och frågat dom hur det var...
Det har ju dom berättat hur det var och då är det väl inte dåligt visat
Dessutom har flera personer sagt att boken är helt annourlunda mot serien och att de har ändrat hur mycket som helst.
Dessutom har de uppenbart tummat på realismen för att göra det underhållande. Detta är underhållning (pest) ingen dokumentär.
Angående fordonen i det mekaniserade anfallet:
Jag studerade scenen med tummen på pausknappen och kan konstatera att det förekommer:
- 2 st SdKfz 251
- 1 st StuG III Ausf G
- 1 st Marder II
Sen skymtar det förbi något längst till höger men det går inte att se vad det är.
Av de två Tigrarna syns ingenting.
Är det inte konstigt att man släpar ut två fungerande Tiger-replikor i skogen och sen syns dom aldrig i filmen?
/Gribing
Njae.
För det första kommer större delen av det man filmar inte med i den färdiga versionen. Det är mycket möjligt att man av olika anledningar beslutade sig för att slopa eventuella scener med dem.
För det andra så verkar avsnitt 07 - The Breaking point vara inspelat på samma ställe och i det ingår åtminstonde en Tiger.
Annars är det ett ganska bra avsnitt imho.
/Karl
För det första kommer större delen av det man filmar inte med i den färdiga versionen. Det är mycket möjligt att man av olika anledningar beslutade sig för att slopa eventuella scener med dem.
För det andra så verkar avsnitt 07 - The Breaking point vara inspelat på samma ställe och i det ingår åtminstonde en Tiger.
Annars är det ett ganska bra avsnitt imho.
/Karl