Definition av en stridsvagn

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Definition av en stridsvagn

Inlägg av Hexmaster » 29 juni 2010, 14:04

Ja, jag är helt grön på detta ämne... :)

Läser om Sturmgeschütze m.m. Många av dem är onekligen bra lika stridsvagnar, Panzer eller vad man kallar dem. Finns/fanns det någon skarp åtskillnad eller är det en gradering?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Definition av en stridsvagn

Inlägg av lampros » 29 juni 2010, 14:46

Tyska stridsvagnar (Panzerkampfwagen/PzKw) organiserades i pansarbataljoner, -regementen och -divisioner. Det var Pz 1, 2, 3 osv. Stridsvagnar med roterbara torn.

Sedan märkte man att infanteribataljoner kunde behöva pansrade artilleripjäser som understöd. Alltså tog man fram stormpjäser/stormartilleri - ty. Sturmgeschütze/StuG - som hade likadant chassi som Pz 3 och 4 men pjäsen fast lagrad i chassit.

Så i dagligt tal är en "stridsvagn" en vagn med pjäs i rörligt torn och "stormpjäs" en med fast lagrad pjäs.

(I modern svensk armé hade vi dock Stridsvagn S med pjäsen fast lagrad och Infanterikanonvagn 91 med roterbart torn, men never mind. I tyska AVK-sammanhang är distinktionen klar.)

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 29 juni 2010, 15:08

Jag är också lite halvgrön, men lite info kan du hitta på Stridsvagn. Pansarfordon, Pansarvärnskanonvagn, Bandkanon och Infanterikanonvagn. Ofta är det bepansring, bestyckning och förekomst eller inte av torn och band som är avgörande.

Stridsvagnen är som jag förstått det mer eller mindre en kombination av kraftig bepansring, kraftfull kanon, exceptionella terrängegenskaper och möjlighet att delta i direkt strid. Vissa av de andra kan överträffa den i något avseende, men inte som helhet.

Men jag låg som sagt i marinen, så det finns kanske någon som kan redogöra bättre för hur det är... :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 juni 2010, 15:25

Jag skulle vilja påstå att det är framförallt vilken stämpel man sätter på fordonet.

Ta till exempel Infanterikanonvagn 91. Det uppfyller alla teoretiska krav för att vara en (lätt) stridsvagn men den hade uppgiften att understödja infanteri och är då inte en stridsvagn. Stridsvagn 103 uppfyller inte vissa krav mer är likaväl fortfarande en stridsvagn.

För att göra det hela lite mer krångligt så kunde ju dessutom StuG ibland fylla på i rena pansarförband.

Jag vet inte om jag själv blev klokare av vad jag just skrev.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 29 juni 2010, 16:48

Hans skrev:Jag skulle vilja påstå att det är framförallt vilken stämpel man sätter på fordonet.

Ta till exempel Infanterikanonvagn 91. Det uppfyller alla teoretiska krav för att vara en (lätt) stridsvagn men den hade uppgiften att understödja infanteri och är då inte en stridsvagn. Stridsvagn 103 uppfyller inte vissa krav mer är likaväl fortfarande en stridsvagn.

För att göra det hela lite mer krångligt så kunde ju dessutom StuG ibland fylla på i rena pansarförband.

Jag vet inte om jag själv blev klokare av vad jag just skrev.
Ungefär som att skilja på en Jagare, Fregatt och lätt Kryssare då... :D

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 29 juni 2010, 18:10

Osprey skrev:Ungefär som att skilja på en Jagare, Fregatt och lätt Kryssare då... :D
Det där du pratar om är väl båtar, eller hur? :lol: :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 29 juni 2010, 19:40

Hans skrev:Ta till exempel Infanterikanonvagn 91. Det uppfyller alla teoretiska krav för att vara en (lätt) stridsvagn men den hade uppgiften att understödja infanteri och är då inte en stridsvagn. Stridsvagn 103 uppfyller inte vissa krav mer är likaväl fortfarande en stridsvagn.
Å andra sidan hade väl åtminstone britterna under vk2 "infantery tanks" vars uppgift var att understödja infanteri? :)

Jag tror du är spot on när du definierar det avgörande som "stämpel man sätter på fordonet"...

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 29 juni 2010, 20:04

Wooster skrev:Å andra sidan hade väl åtminstone britterna under vk2 "infantery tanks" vars uppgift var att understödja infanteri?

Förbenade anglofil, förstör nu inte min tes med att komma dragandes med en massa fakta :wink:

Infanteristridsvagn är en annan sak än infanterikanonvagn, eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 29 juni 2010, 20:08

Wooster skrev:
Hans skrev:Ta till exempel Infanterikanonvagn 91. Det uppfyller alla teoretiska krav för att vara en (lätt) stridsvagn men den hade uppgiften att understödja infanteri och är då inte en stridsvagn. Stridsvagn 103 uppfyller inte vissa krav mer är likaväl fortfarande en stridsvagn.
Å andra sidan hade väl åtminstone britterna under vk2 "infantery tanks" vars uppgift var att understödja infanteri? :)

Jag tror du är spot on när du definierar det avgörande som "stämpel man sätter på fordonet"...
Intill vk 2 var den rådande filosofin (bl a tack vare Liddel-Hart) att man hade s k infantry tanks och cavalry eller cruiser tanks. De förra hade som uppgift att understödja infanteriet med kanon- och mg-eld. De behövde inte vara snabba. Bara tillräckligt snabba för att kunna följande med det framryckande infanteriet och vid behov bryta motståndet.
Matilda 1 och2, tidiga Sherman och de första PzKpfw IV var renodlade infanteristridsvagnar.
Cavalry/cruiser tanks var lätt bepansrade och snabba. Deras uppgift var att utnyttja ett genombrott och slå mot djupet av motståndarens gruppering, d v s samma uppgift som kavalleriet en gång hade.
BT-serien och Crusader är exempel på sådana vagnar.

Ang ikv 91 så skulle den förvisso understödja infanteriet men främst genom pansarbekämpning. Inte för inte kallades förbanden för bandpansarvärnsförband.

Den första stridsvagnen som kunde lösa alla uppgifter var nog T-34/76 och den blev på det viset normbildande för s k Main Battle Tanks.

Men visst stämmer det att varje nation sätter sina egna beteckningar. Syftet är ju för den egna sidan att tala om vilken huvuduppgift vagnen har.

F ö har vi öppet hus/familjedag på Parola pansarmuseum på lördag. Körning med T-34/76, StuG 40 m fl hoppas vi skall locka publik, plus vackert väder förstås :D

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 29 juni 2010, 20:17

lago skrev:Ang ikv 91 så skulle den förvisso understödja infanteriet men främst genom pansarbekämpning. Inte för inte kallades förbanden för bandpansarvärnsförband.
Mycket riktigt. Men även granateld mot bolschevikernas infanteri ingick i uppgifterna.
lago skrev:F ö har vi öppet hus/familjedag på Parola pansarmuseum på lördag. Körning med T-34/76, StuG 40 m fl hoppas vi skall locka publik, plus vackert väder förstås :D
Och det hasplar du ur dig först nu :x :wink: Missad flygshow i Bitburg förra helgen och har lovat dottern att titta på hennes dansshow denna helg.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 29 juni 2010, 20:32

Hans skrev:
lago skrev:Ang ikv 91 så skulle den förvisso understödja infanteriet men främst genom pansarbekämpning. Inte för inte kallades förbanden för bandpansarvärnsförband.
Mycket riktigt. Men även granateld mot bolschevikernas infanteri ingick i uppgifterna.
lago skrev:F ö har vi öppet hus/familjedag på Parola pansarmuseum på lördag. Körning med T-34/76, StuG 40 m fl hoppas vi skall locka publik, plus vackert väder förstås :D
Och det hasplar du ur dig först nu :x :wink: Missad flygshow i Bitburg förra helgen och har lovat dottern att titta på hennes dansshow denna helg.

MVH

Hans
Bitburg bier kan i alla fall köpas i hela Europa och din dotter skall försörja dig på äldre dar. Det gäller att prioritera :D

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem

Inlägg av Osprey » 30 juni 2010, 16:41

Hans skrev:
Osprey skrev:Ungefär som att skilja på en Jagare, Fregatt och lätt Kryssare då... :D
Det där du pratar om är väl båtar, eller hur? :lol: :wink:
Dessutom är det väl så att det egentligen inte är båtar utan snarare skepp, eller mer generellt fartyg... fast eftersom Marinen inte följer gängse klassificeringsregler utan helt själva bestämmer vad farkoster ska heta... så är det även här precis så som du säger:
Jag skulle vilja påstå att det är framförallt vilken stämpel man sätter på fordonet.
:D

Skriv svar