Quiz: Andra världskriget
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Quiz: Andra världskriget
;åste vara pansarkryssaren Geogios Averof, ett av de sista fartygen som seglade med hexagonal tornuppsättning (som för övrigt är oerhört snyggt).
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Visst var det italienskbyggda Averoff som åsyftades. Din fråga!
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
I närheten av Alexandria ägnade man sig under kriget även åt inbördeskrig. Vilka, och vad var resultatet?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
För svårt? Det skedde i Egypten och slogs ner tämligen kvickt, men bara hälften blev kvar av de storslagna planerna på militära förband.
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Här var det bleka quizdöden. Det var de två fria grekiska brigaderna i Egypten som började slåss inbördes mellan metaxister, rojalister, republikaner och kommunister (varav de sistnämna var överlägset flest, men britterna stödde metaxister och rojalister). De upproriska internerades snart när tillskyndande indiskt pansar lugnade ner situationen efter en kort tids belägring. Det egyptiska kommunistpartiet berömmer sig för att ha smugglat mat och vatten till de belägrande under den korta perioden.
Av planerna på en fri grekisk division blev det bara en brigad som var villig att tjänstgöra under metaxistisk/rojalistisk ledning och slogs i Italien och Aten.
Fri fråga.
Av planerna på en fri grekisk division blev det bara en brigad som var villig att tjänstgöra under metaxistisk/rojalistisk ledning och slogs i Italien och Aten.
Fri fråga.
Whoops - jag postade en fråga i fel världskrig..
- men här sitter den rätt.
En civilperson har just - helt unikt - tilldelats ett Ritterkreuz. Vem är mannen som gör Hitlerhälsning och vad har han gjort för att förtjäna denna höga utmärkelse?, Varjag
En civilperson har just - helt unikt - tilldelats ett Ritterkreuz. Vem är mannen som gör Hitlerhälsning och vad har han gjort för att förtjäna denna höga utmärkelse?, Varjag
- Bilagor
-
- civilist får Riddarkors.jpg (11.16 KiB) Visad 532 gånger
Trodde att Hanna Reitsch (stavning?) var den ende civile som fick riddarkorset men figuren på bilden liknar inte Hanna särskilt mycket.
Däremot vet jag att civila brandmän kunde få riddarkorset men jag har svårt att tänka mig att åldringen på bilden skulle vara särskilt dådkraftig bland blindgångare och kollapsande ruiner. Gissar därför på Ferdinand Porsche.
Däremot vet jag att civila brandmän kunde få riddarkorset men jag har svårt att tänka mig att åldringen på bilden skulle vara särskilt dådkraftig bland blindgångare och kollapsande ruiner. Gissar därför på Ferdinand Porsche.
...jag tror inte Ferdy Porsche fick ngt Riddarkors....
En bättre titt på vem som saluterar honom - med sin Kommandostav - är, vore ett bra tips...
, Varjag
...bevisade att ''gammal är äldst'' när det gäller klara svåra uppgifter! En ytterst erfaren och beslutsam herre som vann - mot alla odds...åldringen på bilden
En bättre titt på vem som saluterar honom - med sin Kommandostav - är, vore ett bra tips...
Porsche fick faktiskt något slags riddarkors.
Uttrycket åldring drog jag till med för att skilja honom från heroiska brandsoldater - det är svårt att säga annat än att han passerat livets middagshöjd.
Den som saluterar är en amiral, kanske Dönitz själv men vilken tjänst kan en civilist göra Kriegsmarine som resulterar i ett riddarkors? Snorkeln är en holländsk uppfinning och radarn var inte direkt något som tyskarna var först med.
Svårt. Går ut och klipper grämattan.
Uttrycket åldring drog jag till med för att skilja honom från heroiska brandsoldater - det är svårt att säga annat än att han passerat livets middagshöjd.
Den som saluterar är en amiral, kanske Dönitz själv men vilken tjänst kan en civilist göra Kriegsmarine som resulterar i ett riddarkors? Snorkeln är en holländsk uppfinning och radarn var inte direkt något som tyskarna var först med.
Svårt. Går ut och klipper grämattan.
Det är Dönitz själv - och vid tillfället inte bara Grossadmiral utan Chef för hela tyska flottan...som höjer sin batong i aktning för en ''en enkel sjöman''....Den som saluterar är en amiral, kanske Dönitz själv
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
...liten parentes - Hanna Reitsch fick aldrig Riddarkorset, däremot Järnkorset andra graden...
Porsche fick mig veterligen varken det ena eller det andra...
Hans K
Hans K
Nja, flera källor på Internet påstår att han 01.09.1944 tilldelades Ritterkreuz des Kriegsverdienstkreuzes ohne Schwerter. Nu behöver detta iofs inte vara sant men om det är det så fick han ett slags riddarkors.sveahk skrev:...liten parentes - Hanna Reitsch fick aldrig Riddarkorset, däremot Järnkorset andra graden...
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Jag bugar - du har så rätt...lago skrev:
Nja, flera källor på Internet påstår att han 01.09.1944 tilldelades Ritterkreuz des Kriegsverdienstkreuzes ohne Schwerter. Nu behöver detta iofs inte vara sant men om det är det så fick han ett slags riddarkors.
Hans K
Paul Hellmann, kapten på m/s Osorno, tysk blockadbrytare
viewtopic.php?f=6&t=10292&hilit=Belfast&start=9930

viewtopic.php?f=6&t=10292&hilit=Belfast&start=9930
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
gostap skrev:Paul Hellmann, kapten på m/s Osorno, tysk blockadbrytare
viewtopic.php?f=6&t=10292&hilit=Belfast&start=9930![]()
Kapten Hellman fick sitt Riddarkors tio dagar senare - den 6:e januari 1944.
gostap kör nästa, Varjag