Gammal klenod upphittad i gömmorna, en unionsflagga

Masterchief
Medlem

Gammal klenod upphittad i gömmorna, en unionsflagga

Inlägg av Masterchief » 26 juni 2010, 16:21

hittade en gammal klenod i huset där jag bor.
En flagga från Svensk-norska unionen.
Lite småroligt då den är i vettigt skick.
Vet inte åldern på den men tror den är från någon gång mellan 1844-1905 om man ska tro det som står på nätet.
Lite blek i färgerna men det är nog inte så lustigt med tanke på åldern.
Lät den luftas lite på midsommaraftonen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk-norska_unionen
Bilagor
phpzLQeOkAM.jpg
Unionsflagga
phpzLQeOkAM.jpg (61 KiB) Visad 3586 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Gammal klenod upphittad i gömmorna, en unionsflagga

Inlägg av B Hellqvist » 26 juni 2010, 16:28

Intressant! Definitivt inte yngre än 105 år... Angående färgerna, så har jag för mig att den "flaggblå" färg vi är vana vid är mörkare än den färg som användes då, så den behöver inte ha blekts.

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem

Inlägg av Karl XVII » 26 juni 2010, 19:36

Tror inte det finns så många kvar från den tiden då tyg som bekant nöts väldigt fort. Jag har aldrig sett ett original tidigare. Mycket intressant!

Gavrilo Princip
Medlem

Inlägg av Gavrilo Princip » 26 juni 2010, 19:58

B. Hellqvist!

Det förhåller sig precis tvärtom. Både den blå och den gula färgen var mörkare än dagens nyanser i vår flagga.

Mycket trevlig klenod. En unionsflagga vore något att ha på väggen. I så fall skulle jag vilja ha även den norska versionen av unionsflaggan hängandes bredvid så att det blir rättvist.

Masterchief
Medlem

Inlägg av Masterchief » 26 juni 2010, 20:33

Flaggan är defenetivt från den tiden, tyvärr sitter det inte minsta ledtråd om var den är tillverkad :oops:
Ser man på fästet för flagglinan så är det hantverk utfört i koppar som man inte ser på dagens flaggor.
Enda skadan är att den är lite fransig i ena hörnet, säkert orsakad av att den slagit i vinden.
Rätt fantasiskt att inte mal eller liknande käkat upp den då den legat i en kallgarderob.

neja
Ny medlem

Inlägg av neja » 6 augusti 2010, 20:45

Snyggt fynd.
Den norska varianten kallades väl sill salladen om jag inte minns helt fel.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 7 augusti 2010, 00:12

Kan du ikke tage et par nærbilleder? Ville gerne se sømme (syninger) og fæstet. Er du sikker på at det er en original og ikke en senere kopi brugt til et eller andet formål? Man kan få en vurdering på sit lokale museum af en fagkyndig.

Masterchief
Medlem

Inlägg av Masterchief » 7 augusti 2010, 10:14

Det är ingen billig kopia gjord i syntet iallfall 8-)
Är ingen expert på gamla flaggor, men i en lekmans ögon så ser den gammal ut.
Ingen expert danska heller men menar du att det kan vara värde i flaggan?
Bifogar ett par bilder.
Bilagor
phpfgNTBTAM.jpg
phpfgNTBTAM.jpg (57.49 KiB) Visad 3388 gånger
phppLbRjkAM.jpg
phppLbRjkAM.jpg (80.36 KiB) Visad 3388 gånger

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 7 augusti 2010, 13:07

Det ser umiddelbart originalt ud. Jeg ville få det vurderet hvis jeg var dig, det er ikke en genstand man ofte finder udbudt til salg og derfor kunne det godt være af værdi. Der er et original flag til salg hos denne antikvitetshandler, men desværre er prisen ikke anført: http://www.c4antik.dk/stort.asp?selbinr=2181 så det er vist ikke muligt at sige om det er værdifuldt eller ej, men jeg ville få det tjekket - man ved aldrig.

Det ser faktisk ud til at være håndsyet!

Masterchief
Medlem

Inlägg av Masterchief » 7 augusti 2010, 13:52

Mycket intressant det här 8-)
Inte visste jag att den skulle vara så sällsynt.
Någon härinne som vet vart man kan vända sig om man vill låta någon expert kolla på den.
Helst i Östergötland med omnejd.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 7 augusti 2010, 14:11

Det er et godt spørgsmål, jeg forestiller mig man kunne kontakte et museum og sprøge dem hvordan man får det vurderet.
På nettet ser det ud til det fortrinsvis er amerikanske og engelske flag som samlerne interesserer sig for - de ligger til gengæld i prilsklasser helt op til 40.000 dollars for flag fra 1800-tallet!!! 8O Jeg kan dog ikke forrestille mig at der er lige så ivrige samlere til nordiske flag, men unionsflagene er jo alligevel noget sjældne.

Jeg er ret sikker på at det er håndsyet, man ser at stingene af og til "skifter retning" selvom det kun er bittesmå dele af en milimeter så ses det i de større billeder. Maskinsyning i ældre tider har desuden meget små tætte sting i modsætning til vore dages lidt længere sømme på moderne maskiner. Det er måske ældre end du regner med når det er håndsyet, symaskiner hjemme var ved at være ganske normale i slutningen af 1800-tallet. Jeg ville klart få det vurderet.

Prøv eventuelt at kontakte Østergøtalands lensmuseum: http://www.ostergotlandslansmuseum.se/admin.html skriv til museumschefen, skriv at du har fundet et gammelt unionsflag i dit hus og hvad du kan gøre for at få det vurderet.

Masterchief
Medlem

Inlägg av Masterchief » 7 augusti 2010, 14:28

Jag skickade ett mail till Maria Jansèn som är museichef.
Återkommer med rapport när jag fått svaret.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 7 augusti 2010, 16:12

Rent kuriøst har jeg i år merket meg at en del fritidsbåter både på svensk og norsk side går med unionsflagg. Noen som vet om dette er en gammel tradisjon langs den norsk-svenske kysten eller en ny solidarisk skikk?

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 16 augusti 2010, 20:54

Ett ord: Wow...! Då följer ju frågan hur man bör förvara sådant här gammalt tyg för att få maximal hållbarhet? Dräktexperten Camilla kanske har en liten susning även om du inte håller på med just flaggor?

Borde Master_Chief inte ha vajat den egentligen?
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 17 gånger.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 17 augusti 2010, 11:33

Jeg ved desværre ikke meget om konservering. Når det vedrører arkæologiske genstande så skal de typisk opbevares koldt og tørt, men hvordan det forholder sig med yngre ikke-arkæologiske genstande ved jeg ikke, det kommer an på tilstand og alder, men mere generelt skal man bare passe på ikke at udsætte tekstilet for stress af nogen art (slid, pres, belastning, sollys, fugt, håndtering etc.). Men Master-Chief får vel ikke så meget ud af den hvis den bare skal ligge hengemt i en kasse, så nogen form for brug kan museet sikkert råde om (med mindre de er meget interesserede i at få den til museet). Men det bliver spændende at få svar fra museet om dens eventuelle værdi, jeg er også spændt på om den er håndsyet! (Den skal ses fra bagsiden for at kunne vurdere om den er det). Hvis det er en stor sjældenhed og af en hvis alder, så skal den i al fald ikke op i flagstangen igen ;)

Skriv svar