Här under polstjärnan - ny version

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Schwemppa
Redaktionen

Här under polstjärnan - ny version

Inlägg av Schwemppa » 4 december 2009, 20:16

Jag misstänker att åtskilliga på detta forum har sett Edvin Laines klassiska filmer från 1960-70-talet, baserade på Väinö Linnas epos om torparsläkten Koskelas öden genom Finlands stormiga historia.

Idag har nyversionen premiär, av regissören Timo Koivusalo. Del två kommer nästa år. Det blir nog att masa sig till biografen, kanske i julhelgen :)

http://www.artistafilmi.fi/pohjantahti/?q=tpa/galleria

Schwemppa
Redaktionen

Re: Här under polstjärnan - ny version

Inlägg av Schwemppa » 10 juni 2010, 11:31

Det blev aldrig av att ta sig till biografen, men nu har DVD:n släppts (del 1). Och nu är den sedd.

Man kan säga att Polstjärnan, och kanske särskilt Laines filmversion, nu är uppdaterad till 2000-talet. Filmen följer i mitt tycke rätt så troget den tidigare filmatiseringen, man får ibland rena rama déja vu-upplevelsen då vissa scener är de samma ord för ord... Men iscensättningen och ljussättningen är av helt annan klass. Den politiska spänning man kunde ana i filmen från 1968 är inte lika närvarande här.

Ingen utstående originalitet, men klart sevärt. :)

En kul grej är att baronen på herrgården 1968 spelades av Runar Schauman och i den här filmen av hans son Göran Shauman.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 10 juni 2010, 12:30

Schwemppa skrev:Det blev aldrig av att ta sig till biografen, men nu har DVD:n släppts (del 1). Och nu är den sedd.

Man kan säga att Polstjärnan, och kanske särskilt Laines filmversion, nu är uppdaterad till 2000-talet. Filmen följer i mitt tycke rätt så troget den tidigare filmatiseringen, man får ibland rena rama déja vu-upplevelsen då vissa scener är de samma ord för ord... Men iscensättningen och ljussättningen är av helt annan klass. Den politiska spänning man kunde ana i filmen från 1968 är inte lika närvarande här.

Ingen utstående originalitet, men klart sevärt. :)

En kul grej är att baronen på herrgården 1968 spelades av Runar Schauman och i den här filmen av hans son Göran Shauman.
Shit, jag visste inte ens att den var nyinspelad.

Min första reaktion är dock "varför?", den gamla är utomordentligt bra...inbördeskriget känns obehagligt nära om mitt alkoholsargade minne inte bedrar mig. Det var sjutton å sedan jag såg den på en VHS.
Äh, det löser sig.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 10 juni 2010, 15:30

"Varför?" var det mången annan som frågade sig - Schwemppa inberäknad - när nyheten om Koivusalos senaste projekt släpptes. Men när den nu en gång är gjord så ser man ju gärna på slutresultatet... :)

Regissören Timo Koivusalo är en man som går sina egna vägar. Han började som buskisskådespelare och munvig TV-profil. På senare år har han bestämt sig för att bli en stor regissör. Den eniga kritikerkåren har jobbat hårt för att ta honom ur den villfarelsen - förgäves :P Själv tycker jag nog att hans produktion går att se på.

Den inbegriper bla. levnadsbeskrivningar av sångaren Tapio Rautavaara (Kulkuri ja Joutsen), sångaren Irwin Goodman (Rentun Ruusu) samt Jean Sibelius (Sibelius). Och en film om ofärdsåren i Finland i slutet av 1800-talet "I dubbelörnens skugga" (Kaksipäisen kotkan varjossa), utförd som musical 8O .

Få se vad han hittar på härnäst...

Skriv svar