Bingo! Det är slaget vid Chalchin-Gol som är på kartan. Mer info här:varjag skrev:Sovjetiska motoffensiven över Ghalkin Golfloden i Mongoliet sommaren 1939, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/Battles_of_Khalkhin_Gol
Varjag guidar oss vidare.
/MC
Bingo! Det är slaget vid Chalchin-Gol som är på kartan. Mer info här:varjag skrev:Sovjetiska motoffensiven över Ghalkin Golfloden i Mongoliet sommaren 1939, Varjag
Syftar du på striderna vid Musino (nära Klin) den "15 november 1941" (som var en del av slaget om Moskva eller s.k. "Operation Typhoon")? Där skall den sovjetiska sidan enligt vissa uppgifter ha satt in "44:e Mongoliska kavalleridivisionen" mot de framryckande tyskarna. Lite om "mongolernas" deltagande i de striderna finns att läsa här:varjag skrev:Tack mythcracker. En beundransvärd sovjetisk operation...inte minst för att Ghalkinfloden (Gol betyder flod) låg - ja ligger fortfarande, i en praktiskt taget väglös vildmark i östra Mongoliet fjärran från järnväg.
Men - soldater ur den lilla mongoliska armén - kvitterade minsann den sovjetiska hjälpen. Genom att deltaga i ett episkt försvar 1941. Var?, Varjag
Då tänker du eventuellt på försvaret av fästningen i Brest (juni-juli 1941). Franz Halder skrev i sin dagbok 29 juni 1941 att väldigt få sovjetiska soldater gav upp och att bland de få som gav upp fanns där "en stor procent mongoliska folkslag" som gav sig till fånga inför 6:e och 9:e armén. Citatet i original:varjag skrev:Nej mythcracker - för en gångs skull har du faktiskt fel. Slaget jag söker började nästan på dagen - fem månader före 44:e kavalleridivisionens motanfall efter sin ''utplåning'', Varjag
/MClch beschwichtige diese Sorgen. Nachrichten aus der Front bestatigen überall, dass der Russe bis zum letzten Mann kämpft. Teilweise hinterlistig, vor allem, wo mongolische Stämme eingesetzt sind (6. Armee, 9. Armee).
- Brest-Litovsk 1941Battle Honors
Bra fråga - då jag bums frågade den mongoliske guiden i Ulan Bataar precis samma sak. Jag satte ett frågetecken efter detacherade/kommenderade - då svaret var lite lummigt; soldater i Mongoliets armé kämpade där.....Undrar bara var du har fått din uppgift ifrån (om detacherade/kommenderade mongoler). Ge oss gärna en källa på det.
Nån LuAZ...men modellen eller öknamnet vet jag inte?, Varjagnamnet på bilmodellen
Nej, detta är inte en LuAZ. LuAZ:en ser ut som nedan.varjag skrev:Nån LuAZ...men modellen eller öknamnet vet jag inte?, Varjagnamnet på bilmodellen
Yes, en s.k. invalidka (även kallad för "S3D" och "SeAZ"). En tvåsitsig monsterbil. Men lite svårt att ragga brudar med, finns ju inget baksäte i den.varjag skrev:En SZD från Serpukhov?, Varjag