När blev Sverige alkoholkontinentalt?

Johan Matsson
Medlem

Re: När blev Sverige alkoholkontinentalt?

Inlägg av Johan Matsson » 7 september 2009, 21:13

Under mitten av 90 talet blev det möjligt att vara ute på stan i Stockholm åtminståne fram till kl 5 på morgonen, på vissa ställen. På 80-talet stängde det mesta vid 11 på kvällen, några ställen kanske var öppna till 1. Annars fanns det en del hemliga ställen men det fanns inte mycket att göra när klockan slagit 10 och det var ganska fullt överallt. Fortfarande i England är det inte mycket liv efter kl 11 om man inte är i London men då är det speciella ställen i så fall. Samma i Paris, det är 11 för det mesta, så Sverige skiljer sig inte på den punkten, vad jag vet, jag är inte ute på stan längre.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: När blev Sverige alkoholkontinentalt?

Inlägg av a81 » 15 maj 2010, 14:54

G:son skrev:Det är väl lite som i Finland, man har skapat en ny slags "combo", där man behållit stora delar av brännvinskulturen, och samtidigt infört en vin- och ölkultur som inte fanns tidigare. Men visst är det mera sällsynt i dag, att man berusar sig genom att hälla i sig en flaska brännvin. Om politikerna därmed lyckades eller misslckades, vet jag inte. Men jag tror, att utvecklingen skulle ha gått åt samma håll oberoende av politiken. Den största enskilda faktorn som hämmat konsumtionen av alkohol, och då i synnerhet brännvin, är den ökade bilismen. Bilen har förstört många goda brännvinskarlar. :)
Jag tror att detta stämmer till stor del, vi har fått en öl- och vinkultur, samtidigt som spritdrickande fortfarande finns kvar. Dock finns väl en skillnad mellan Finland och Sverige. Vi dricker i Sverige mycket mer vin men mycket mindre sprit än i Finland. Omställningen verkar ha gått fortare och varit mer genomgripande i Sverige.

Jag är lite skeptisk till när man säger att vi har fått kontinentala vanor. Våra långa avstånd och beroende av bilåkning i kombination med våra stränga lagar vad gäller alkohol och bilkörning, samt vår nolltolerans mot alkoholpåverkan på våra arbetsplatser, gör att alkoholkonsumtionen för de flesta (studenter undantagna) är koncentrerad till helgerna. Vi har till stor del bytt typ av alkohol, men tillfällena då vi dricker än ungefär desamma (fredagar, lördagar, storhelger).

Generellt tror jag att vi ibland överdriver skillnader när vi tittar bakåt i tiden. Det är lätt att säga att man drack mer sprit och mycket mindre vin på 1980-talet, men var det verkligen så? Rent statistiskt var det kanske så. Äldre människor och personer på landsbygden drack kanske inte mycket vin på 1980-talet, men vad jag kommer ihåg när jag växte upp så var vin mycket vanligare än starksprit. Kom inte förändringen redan på 1970-talet med den ökande charterturismen?

Skriv svar