Pansarbilar m/39 och m/40
Pansarbilar m/39 och m/40
Var fanns våra 15 (Pbil m/39) och 30 (Pbil m/40) i organisationen under 1950-talet? Kan de ha utgått ur organisationen 1954-1955? Tillhörde de Fördelningarna som spaningsförband? Jag tror mig veta att de bl.a. ingick i Pansarskyttebataljonerna i Pbrig Org 49.
Re: Pansarbilar m/39 och m/40
Någon som har koll på det som VJ5 här frågar efter?
2 pansarbil m/40 ingick i pansarskyttebataljonens spaningspluton organisation 49VJ5 skrev:Var fanns våra 15 (Pbil m/39) och 30 (Pbil m/40) i organisationen under 1950-talet? Kan de ha utgått ur organisationen 1954-1955? Tillhörde de Fördelningarna som spaningsförband? Jag tror mig veta att de bl.a. ingick i Pansarskyttebataljonerna i Pbrig Org 49.
Av de ursprungliga 15 pansarbil m/39 och dessa gick ur organisationen 1958
-13 Såldes till Dominikanska Republiken där de avyttrades i slutet av 90-talet
-2 såldes till en skrothandlare i Nässjö
Källa: Svenskt pansar
//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Om nu Lynxarna utgick ur organisationen 1958, så kan man ju fråga sig hur man ska förklara att två Lynxar enligt säkra vittnesuppgifter "stod vid kasernvakten I 6 i början av 1950-talet i samband med en kuppövning. Att de visades upp på en regementets Dag 1953. Att de två Lynxarna under flera år mellan 1952-1954 fanns i ett varmgarage på I 6. Att samma två lynxar fanns vid I 6 under en KFÖ hösten 1952 och att dessa Lynxar provsköts vid ett fält i närheten av I 6 samma år. Dessutom finns två I 6-befäl namngivna som de enda på regementet som kunde köra pansarbilarna, tyvärr har de båda befälen gått ur tiden..." Någon som har en trovärdig teori att förklara det hela med och som i så fall bygger på någon form av dokument och inte bara är en kvalificerad gissning?ola skrev:2 pansarbil m/40 ingick i pansarskyttebataljonens spaningspluton organisation 49VJ5 skrev:Var fanns våra 15 (Pbil m/39) och 30 (Pbil m/40) i organisationen under 1950-talet? Kan de ha utgått ur organisationen 1954-1955? Tillhörde de Fördelningarna som spaningsförband? Jag tror mig veta att de bl.a. ingick i Pansarskyttebataljonerna i Pbrig Org 49.
//Ola
-
Erik Ljungberg
- Medlem
VJ5 skrev:Om nu Lynxarna utgick ur organisationen 1958, så kan man ju fråga sig hur man ska förklara att två Lynxar enligt säkra vittnesuppgifter "stod vid kasernvakten I 6 i början av 1950-talet i samband med en kuppövning. Att de visades upp på en regementets Dag 1953. Att de två Lynxarna under flera år mellan 1952-1954 fanns i ett varmgarage på I 6. Att samma två lynxar fanns vid I 6 under en KFÖ hösten 1952 och att dessa Lynxar provsköts vid ett fält i närheten av I 6 samma år. Dessutom finns två I 6-befäl namngivna som de enda på regementet som kunde köra pansarbilarna, tyvärr har de båda befälen gått ur tiden..." Någon som har en trovärdig teori att förklara det hela med och som i så fall bygger på någon form av dokument och inte bara är en kvalificerad gissning?ola skrev:2 pansarbil m/40 ingick i pansarskyttebataljonens spaningspluton organisation 49VJ5 skrev:Var fanns våra 15 (Pbil m/39) och 30 (Pbil m/40) i organisationen under 1950-talet? Kan de ha utgått ur organisationen 1954-1955? Tillhörde de Fördelningarna som spaningsförband? Jag tror mig veta att de bl.a. ingick i Pansarskyttebataljonerna i Pbrig Org 49.
//Ola
Men det borde väl inte vara något problem. Alla de datum du räknar upp är före 1958. "i början av 1950-talet ", " mellan 1952-1954 ", "KFÖ hösten 1952 ". Eller har jag missat något?
/Erik
Hade precis samma tanke. För det är väl inte fråga om en kuggis?Erik Ljungberg skrev:
Men det borde väl inte vara något problem. Alla de datum du räknar upp är före 1958. "i början av 1950-talet ", " mellan 1952-1954 ", "KFÖ hösten 1952 ". Eller har jag missat något?
/Erik
Frågan är ju varför de två lynxarna var på I 6 om de organisatoriskt skulle finnas i Pskbataljonens spaningspluton under dessa år. Man ställer väl knappast två Lynxar i ett värmegarage på I 6 om de ingår i en pskbataljon (Pbrig Org 49).
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Som så mycket annat när det gäller arméens förådställning, mob, vård av fordon mm så går det nog inte att förklara på något rationellt sätt.VJ5 skrev:Frågan är ju varför de två lynxarna var på I 6 om de organisatoriskt skulle finnas i Pskbataljonens spaningspluton under dessa år. Man ställer väl knappast två Lynxar i ett värmegarage på I 6 om de ingår i en pskbataljon (Pbrig Org 49).
Mer underligga saker än två Lynxar i ett värmegarage på I 6 har inträffat.
Frågan är ju inte om det har inträffat fler märkligare saker i svenska armén utan saken är ju varför det fanns två Lynxar på I 6 som är ett infanteriregemente under samma tid som Lynxarna borde funnits på regementet som hade pansarspaningsplutoner d.v.s. I 7. Sedan tycker jag ju att denna sida borde vara mer seriös än att man säger att: "...underliggare saker har intfäffat.." Detta för väl knappast det seriösa värdet framåt...Erik Ljungberg skrev:Som så mycket annat när det gäller arméens förådställning, mob, vård av fordon mm så går det nog inte att förklara på något rationellt sätt.VJ5 skrev:Frågan är ju varför de två lynxarna var på I 6 om de organisatoriskt skulle finnas i Pskbataljonens spaningspluton under dessa år. Man ställer väl knappast två Lynxar i ett värmegarage på I 6 om de ingår i en pskbataljon (Pbrig Org 49).
Mer underligga saker än två Lynxar i ett värmegarage på I 6 har inträffat.
Kanske för att någon kapten vid I7 var och besökte sin gamla kursare från officersskolan som var kapten vid I6? Alternativt så kanske I7 kaptenen var intresserade av en av de kvinnliga kontoristerna på I6.
För att imponera på sin vän/potentiella älskarinna så tar I7 kaptenen tjänstefordonet med eskort istället för privatbilen? Det skulle jag helt klar ha gjort om jag vore I7 kaptenen.
Eller så fick någon för sig att I6 nissarna skulle lära sig lite mer om hur man bekämpar pansarbilar genom att se en pansarbil i verkligheten?
I min värld så finns det massor med helt rimliga anledningar till att ett par pansarbilar råkar befinna sig på fel regemente fast jag är kanske inte tillräckligt seriös.
För att imponera på sin vän/potentiella älskarinna så tar I7 kaptenen tjänstefordonet med eskort istället för privatbilen? Det skulle jag helt klar ha gjort om jag vore I7 kaptenen.
Eller så fick någon för sig att I6 nissarna skulle lära sig lite mer om hur man bekämpar pansarbilar genom att se en pansarbil i verkligheten?
I min värld så finns det massor med helt rimliga anledningar till att ett par pansarbilar råkar befinna sig på fel regemente fast jag är kanske inte tillräckligt seriös.
-
Erik Ljungberg
- Medlem
En annan gissning är att i närheten av I6 mobiliserade en pskbataljon. I mobförråden fanns det inte plats för två pansarbilar, alternativt mobföråden var inte lämpliga. Istället för att bygga nytt förråd ställdes bilarna in i det närbelägna varmgaraget på I6. Kanske i väntan på lämpligt förråd. Kanke tjänstgjorde även någon krigsplacerad chef/mek för pansarbilarna på I6.
Utöver att lösa förrådsproblemet fick I6 fordon som kunde användas som B-styrka och i kuppberedskap.
/Erik
Utöver att lösa förrådsproblemet fick I6 fordon som kunde användas som B-styrka och i kuppberedskap.
/Erik
Tack för ett intressant svar som sannolikt är det rätta svaret. Vilken pskbat är det du tänker på som mobiliserade i närheten av I 6?Erik Ljungberg skrev:En annan gissning är att i närheten av I6 mobiliserade en pskbataljon. I mobförråden fanns det inte plats för två pansarbilar, alternativt mobföråden var inte lämpliga. Istället för att bygga nytt förråd ställdes bilarna in i det närbelägna varmgaraget på I6. Kanske i väntan på lämpligt förråd. Kanke tjänstgjorde även någon krigsplacerad chef/mek för pansarbilarna på I6.
/Erik
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Inte en aning. Har ingen koll på var pskbataljoner och deras spaningsenheter mobiliserade under 50-talet.VJ5 skrev:Tack för ett intressant svar som sannolikt är det rätta svaret. Vilken pskbat är det du tänker på som mobiliserade i närheten av I 6?Erik Ljungberg skrev:En annan gissning är att i närheten av I6 mobiliserade en pskbataljon. I mobförråden fanns det inte plats för två pansarbilar, alternativt mobföråden var inte lämpliga. Istället för att bygga nytt förråd ställdes bilarna in i det närbelägna varmgaraget på I6. Kanske i väntan på lämpligt förråd. Kanke tjänstgjorde även någon krigsplacerad chef/mek för pansarbilarna på I6.
/Erik
/Erik
VJ5 // Har du fått någon klarhet i historien kring Lynxarna på I 6?
Jag har en bekant som haft kontakt med två befäl som utbildade på pb (m/31 och Lynx) vid I 7 i början av 1950-talet. Hör av Dig så hoppas jag kunna förmedla kontakt!
Jag har en bekant som haft kontakt med två befäl som utbildade på pb (m/31 och Lynx) vid I 7 i början av 1950-talet. Hör av Dig så hoppas jag kunna förmedla kontakt!
-
C Fagervall
- Medlem
Hej. Jag kan kan kanske ge en förklaring till pansarbilarna på I 6. Det var så att från c:a 1950 när organisation 49 intogs, blev det pansarbilar över. 2 st m/31 och 2 st m/39 - 40 ingick i varje pansarskyttebataljon. Då det i de sex pansarbrigaderna ingick 12 st. pansarskyttebataljoner åtgick det alltså 24 st. m/39-40 till detta. Alltså var det 21 st. över.
Dessa ingick med två i varje fördelningsstabskompani som eskortfordon. Då I 6 mobiliserade I. Fördelningsstabskompaniet borde dessa bägge Lynx bilar ingått i 1. Fördelningsstabskompaniet.
Alla pansarbilar utgick ur pansarskyttebataljonerna c:a 1954/55 och ersattes av KP bilar. Möjligtvis fanns de bilar som ingick i fördelningsstabskompaniet kvar i moborganisationen till 1958.
MVH C Fagervall
Dessa ingick med två i varje fördelningsstabskompani som eskortfordon. Då I 6 mobiliserade I. Fördelningsstabskompaniet borde dessa bägge Lynx bilar ingått i 1. Fördelningsstabskompaniet.
Alla pansarbilar utgick ur pansarskyttebataljonerna c:a 1954/55 och ersattes av KP bilar. Möjligtvis fanns de bilar som ingick i fördelningsstabskompaniet kvar i moborganisationen till 1958.
MVH C Fagervall
Lynx_39 skrev:VJ5 // Har du fått någon klarhet i historien kring Lynxarna på I 6?