Krimkriget

-vils-
Medlem

Krimkriget

Inlägg av -vils- » 14 januari 2003, 17:21

..Någon som vet bra litteratur över detta fasansfulla krig?

Vad jag fattat slogs det ala 1:a världskriget här runt Sevastopol mm, med oerhörda förluster.

Jag vet somsagt ingenting om detta, så det är dags att det lyftes fram i rampljuset lite granna :)

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 22 januari 2003, 21:30

För mig är krimkriget nått suddigt som ja gärna skulle vilja veta mer om. Några bra siter som nån kan rekomendera?

-vils-
Medlem

ja!

Inlägg av -vils- » 23 januari 2003, 15:14

Jag vet ingenting heller, och har för lite tid för att forska. Mitt vaga minne säger mig att det var engelskmän inblandade i detta krig.

Kriget noteras faktiskt i en bok av Heidrich Bidermann, en självbiografi över hans öden på östfronten under 2:a vk. Han nämner monument över stupade just i området runt sevastopol, där engelskmännen ledde fruktansvärda förluster i något slags skyttegravskrig.

Finns inget på antikvariat.net heller..

NÅN borde väl veta åtminstonde NÅNting? :)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 23 januari 2003, 16:05

Kortfattat så hade kriget sin upptakt i det sönderfallande Osmanska Riket. Österrike och Ryssland sökte att profitera på det vacklande imperiet på Balkan och den grekiska övärlden.

Storbritannien och Frankrike backade därför upp Osmanska Riket när ryska trupper avancerade på Balkan och den ryska flottan i Svarta Havet uppträdde hotfullt mot Osmansk sjöfart i området.

Lustigt nog förklarade Osmanska Riket krig mot Ryssland 4 okt 1853, vilket föranledde att närmast hela den Osmanska flottan sänktes ( i nov har jag för mig) i Svarta Havet. UK + FRA ställde sedan vaga ultimatum vilka Ryssland ignorerade. Det hela slutade med att en fransk-brittisk expeditionskår landsteg på Krim (därav namnet) och sedan körde fast där.

Det hela var från början till slut ett närmast meningslöst krig utan mål och slutade sedan på detta sätt.

Ett större spörsmål existerade mellan Frankrike och Ryssland - vilket stat som skulle vara väktare (covenant) över de kristna inom Osmanska Riket. En stor del ortodoxa kristna fanns på Balkan liksom en minoritet katoliker i Libanon som åtdrog sig Frankrikes intresse.

/Forsberg

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 23 januari 2003, 16:53

Nationalencyklopedin skrev:Krimkriget, väpnad konflikt 1853-56 med huvudsaklig skådeplats på Krim mellan å ena sidan Ryssland, å andra sidan en koalition bestående av Storbritannien, Frankrike, Osmanska riket och Sardinien. Bakgrunden till kriget är mångfasetterad. I en djupare bemärkelse rörde K. stormakternas konkurrerande intressen i Mellanöstern, på Balkanhalvön och i östra Medelhavet, och därmed den europeiska maktbalansen. K. var bara ett i en rad av rysk-turkiska krig, där den ryske tsaren framställde krav på det omfångsrika men i sönderfall stadda Osmanska riket. Kraven dikterades i grunden av Rysslands önskan att kontrollera Svarta havets utlopp och att därmed underlätta den ökande spannmålsexporten från det sydryska svartjordsområdet. De ryska expansionssträvandena väckte stark opposition framför allt i Storbritannien, vars sjöfarts- och handelsintressen ansågs hotade, men även Frankrike hade stora ekonomiska och politiska intressen att slå vakt om i Mellanöstern. Under decenniet före K. föreslog tsar Nikolaj I vid flera tillfällen att Ryssland och de västliga stormakterna i samförstånd skulle dela Osmanska riket.

Den tändande gnistan blev en dispyt i det osmanska Palestina mellan ortodoxa, beskyddade av Ryssland, och katoliker, understödda av Frankrike. Uppmuntrad av den franske kejsaren Napoleon III:s stöd avvisade den osmanske sultanen ryska krav på att få utöva skyddsrätt över samtliga kristna i Osmanska riket. När osmanerna vägrade ge efter, ryckte ryska trupper in i furstendömena Moldova (Moldau) och Valakiet i nuv. Rumänien, varpå Osmanska riket förklarade Ryssland krig 4 oktober 1853. Efter resultatlösa fransk-brittiska militära påtryckningar att Ryssland skulle lämna ockuperade områden förklarade de samverkande makterna Ryssland krig 1854. Året därpå anslöt sig även kungadömet Sardinien till koalitionen för att få möjlighet att väcka den italienska frågan vid en kommande fredskonferens.

Medan den brittiska flottan blockerade Ryssland i Östersjön och Svarta havet, riktade koalitionen de direkta krigshandlingarna mot Krim och staden Sevastopol, dit den ryska svartahavsflottan var förlagd. Koalitionen hade inledande framgångar med segrar vid Alma och Inkerman men lyckades inte utnyttja dessa p.g.a. dålig och splittrad befälsföring (jfr Balaklava). I september 1855, efter nära ett års belägring, intogs Sevastopol, och den ryska flottan sänktes med stora förluster i människoliv. Kriget avstannade därefter, dock utan att något definitivt avgörande nåtts.

Två faktorer påskyndade en fredsprocess: tsar Nikolaj I dog och ersattes av den fredsinriktade Alexander II, och hot om att Österrike och Sverige skulle träda in i K. på koalitionens sida tvingade Ryssland till reträtt. Bakom det svenska intresset låg sannolikt en önskan hos Oscar I att utnyttja Rysslands svåra läge till att återvinna Finland med Åland (jfr novembertraktaten). De svenska förhoppningarna omintetgjordes genom att fred slöts innan Sverige hunnit förklara krig.

I det fredsfördrag som undertecknades i Paris 1856 förband sig samtliga stormakter att respektera Osmanska rikets integritet. Moldova och Valakiet (sammanslagna till Rumänien 1858) samt Serbien erkändes som självständiga furstendömen. Vidare tvingades Ryssland avstå Bessarabien och förbjöds hålla krigsfartyg i Svarta havet samt att befästa Åland. Det för Ryssland misslyckade K. förändrade inte bara dess yttre ställning utan kom också att sätta inre spår genom att Alexander II drevs att igångsätta ett reformarbete, som bl.a. ledde till livegenskapens upphörande 1861. I tekniskt avseende var K. revolutionerande: nya vapen för både sjö- och landkrigföring togs i bruk, järnvägen kunde utnyttjas och telegraf och kamera skapade förutsättningar för ett nytt yrke, krigskorrespondentens. Ännu en yrkesgrupp som uppstod under K:s lidanden var krigssjuksköterskorna, personifierade av Florence Nightingale.

Stefan
Medlem

Många kända begrepp

Inlägg av Stefan » 24 januari 2003, 00:27

Krimkriget har också det med sig, att många kända begrepp skapades där.

Florence Nightingale (som förresten inte alls var någon bra sjuksköterska, men väl en förträfflig organisatör). Lätta brigadens anfall, flera klädesplagg, t.ex. cardigan (klädesplagg som tydligen bars av lord Cardigan), orten Balaklava nämns; finns mössan balaklava (hjälmmössan), det finns säkert flera exempel...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 24 januari 2003, 02:06

Finns det inte en brittisk krigskyrkogård på Gotland efter detta krig? Sen så finns det en bra beskrivning av lätta brigadens anfall i Militära misstag, denna fantastiska bok.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 24 januari 2003, 10:32

I anslutning till kriget opererade en brittisk flotteskader i Östersjön. Har för mig att de bombarderade ryska befästningar på Åland.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 januari 2003, 17:12

tyskaorden skrev:I anslutning till kriget opererade en brittisk flotteskader i Östersjön. Har för mig att de bombarderade ryska befästningar på Åland.
De besköt även den finländska kusten, bl a området kring Vasa. Där prickade man bl a ett stort tjärupplag som fattade eld - bestående av tjära som Storbritannien köpt från Ryssland före krigsutbrottet :D

Civila brittiska fartyg befann sig även i Östersjön med civila "åskådare" som på avstånd tittade på striderna, eller mer korrekt den fullständigt meningslösa kustbeskjutningen.

/Forsberg

-vils-
Medlem

Hmm

Inlägg av -vils- » 30 januari 2003, 13:11

citat :

Bakom det svenska intresset låg sannolikt en önskan hos Oscar I att utnyttja Rysslands svåra läge till att återvinna Finland med Åland (jfr novembertraktaten). De svenska förhoppningarna omintetgjordes genom att fred slöts innan Sverige hunnit förklara krig.

slut citat.

Detta är högintressant, för om ryssarna inte slutit fred vilket jag mycket väl kan tänka mig att de hade valt att inte göra, då hade ju Sverige haft sitt "100% östersjö-styre" med finlad och Baltic-staterna. Dock hade nog hela AVK sett annorlunda ut, sett ur denna hypotes.

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad

Hmm...

Inlägg av Svenska Björnen » 30 januari 2003, 19:08

Citat från vart eller vem?

När du anger ett citat, ange då också källan.
Bara ett tips! :wink:

Finarvas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 30 januari 2003, 19:43

Han citerar ju ett tidigare inlägg :roll:

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 31 januari 2003, 08:28

jag anser att krim-kriget var det första världskriget. och det står jag för...

-vils-
Medlem

Ja..

Inlägg av -vils- » 31 januari 2003, 11:52

Ja, och det var det ju inte precis. :)

1VK började 1914..

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 31 januari 2003, 14:13

Slickepinnen skrev:jag anser att krim-kriget var det första världskriget. och det står jag för...
För att det var hela fyra stater som förde ett begränsat krig mot varandra? :roll:

/Forsberg

Skriv svar