Bokrean
Bokrean
Vad har ni köpt eller tänkt köpa i historieväg på bokrean?
/Marcus
/Marcus
Re: Bokrean
Eeeeh, Marcus...du är väl medveten om att åsiktsregistrering är förbjudetMarcus Wendel skrev:Vad har ni köpt eller tänkt köpa i historieväg på bokrean?
/Marcus
Äh, det löser sig.
Antony Beevor: D-dagen : slaget om Normandie 99kr på Bokia (priset gäller bara första dagen av rean)
Marco Smedberg: Andra världskrigets utbrott : Hitlers anfall mot Polen 1939 49kr(CDON)
Alan Greenspan: Turbulensens tid : utmaningar i en ny värld 55kr(Adlibris)
Carl Uggla: Staffan Burenstam Linder : den visionära handlingsmänniskan 39kr(Adlibris)
Marco Smedberg: Andra världskrigets utbrott : Hitlers anfall mot Polen 1939 49kr(CDON)
Alan Greenspan: Turbulensens tid : utmaningar i en ny värld 55kr(Adlibris)
Carl Uggla: Staffan Burenstam Linder : den visionära handlingsmänniskan 39kr(Adlibris)
Så här långt har det blivit:
Dick Harrison - Mannen från Barnsdale: Historien om Robin Hood och hans legend
Gunder Hägg - Mussolini: En studie i makt
Axel Odenberg - Äventyr på riktigt: Berättelsen om upptäckaren Sven Hedin
Det blir säkert några till när jag ger mig på nätbokhandlarna.
/Marcus
Dick Harrison - Mannen från Barnsdale: Historien om Robin Hood och hans legend
Gunder Hägg - Mussolini: En studie i makt
Axel Odenberg - Äventyr på riktigt: Berättelsen om upptäckaren Sven Hedin
Det blir säkert några till när jag ger mig på nätbokhandlarna.
/Marcus
Av historiska böcker kan nämnas följande (alla Adlibris):
"Flygminnen 1 - Svenskt Civilflyg" av Göran Wallert (handlar om Ambulansflyg, vilket jag snöat in på)
"Jack uppskäraren" av forummedlemen Glenn Lauritz Andersson
"Krigsfotografen - Från Nordafrika till Berlin" av Robert Capa
"Flygminnen 1 - Svenskt Civilflyg" av Göran Wallert (handlar om Ambulansflyg, vilket jag snöat in på)
"Jack uppskäraren" av forummedlemen Glenn Lauritz Andersson
"Krigsfotografen - Från Nordafrika till Berlin" av Robert Capa
Jag hittade följande på Akademibokhandeln:
"Dödliga uppdrag under andra världskriget" av Rasmus Dahlberg
"Från Sicilien till Rom - Kriget i Italien 1943-44" av Marco Smedberg
"Andra världskrigets utbrott - Hitlers anfall mot Polen 1939" av Marco Smedberg & Niklas Zetterling
"Samurai - The story of Japan's Noble Warriors" av Stephen Turnbull
Det blir kanske lite på nätet &så, har för mig att jag såg något intressant häromdagen.
"Dödliga uppdrag under andra världskriget" av Rasmus Dahlberg
"Från Sicilien till Rom - Kriget i Italien 1943-44" av Marco Smedberg
"Andra världskrigets utbrott - Hitlers anfall mot Polen 1939" av Marco Smedberg & Niklas Zetterling
"Samurai - The story of Japan's Noble Warriors" av Stephen Turnbull
Det blir kanske lite på nätet &så, har för mig att jag såg något intressant häromdagen.
--
Jörgen
Jörgen
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag lovade min fru att inte köpa mer böcker förrens jag läst dem som jag redan köpt på tidigare års bokreor. Men va fan jag kunde inte hålla mig. Höll mig mest till nätet denna gång (Ja jag vet det är ondska.)
Men kommer nog ta ännu en trål på bokhandlarna senare. Är nyfiken på boken "nordfronten" och Smedbergsbok om italien fronten, samt diverse skönlitteratur. Är det förresten bara jag som tycker att årets bokrea var lite fattig? Fast det skulle visst göra den smalare i år.
Här är mina köp i år.
Hörde på radion om denna bok, tydligen hann inte tyskarna döda alla, annars är det få som överlevde ett sonderkommando: Venezia, Shlomo: Sonderkommando : ett vittnesmål
Ett vittnesmål igen? Ja för 29 pix så varför inte? Babtjenko, Arkadij: Krigets färger : ett vittnesmål
Lyckat fynd, perfekt nu när jag tänkte bygga SAAB tunnan i kongo färger: Hellström, Leif: Fredsflygarna : FN-flyget i Kongo 1960-1964
Varför plockade jag med mig denna? Den känns redan inaktuell : Magnus Norell, Islamismens seger : från Libanon till Iran
En liten skrift om Afghanistan, gick som följetong på radio; Vasil Bykau: Veteranen
Men va liten den är och vad få bilder det var; nackdelen med nätköp, antar jag? Jag blev lite besviken; Robert Capa: Krigsfotografen : från Nordafrika till Berlin
Om abu Graibh kollade in boken på biblan för nått år sedan verkar intressant. Philip Gourevitch:Standard Operating Proucidure
Survival litteratur Har alltid intresserat mig, vem vet när civilisationen förstörs av ett Zombie virus?; Stefan Källman: Vilda växter som mat och medicin
Sonderling
Men kommer nog ta ännu en trål på bokhandlarna senare. Är nyfiken på boken "nordfronten" och Smedbergsbok om italien fronten, samt diverse skönlitteratur. Är det förresten bara jag som tycker att årets bokrea var lite fattig? Fast det skulle visst göra den smalare i år.
Här är mina köp i år.
Hörde på radion om denna bok, tydligen hann inte tyskarna döda alla, annars är det få som överlevde ett sonderkommando: Venezia, Shlomo: Sonderkommando : ett vittnesmål
Ett vittnesmål igen? Ja för 29 pix så varför inte? Babtjenko, Arkadij: Krigets färger : ett vittnesmål
Lyckat fynd, perfekt nu när jag tänkte bygga SAAB tunnan i kongo färger: Hellström, Leif: Fredsflygarna : FN-flyget i Kongo 1960-1964
Varför plockade jag med mig denna? Den känns redan inaktuell : Magnus Norell, Islamismens seger : från Libanon till Iran
En liten skrift om Afghanistan, gick som följetong på radio; Vasil Bykau: Veteranen
Men va liten den är och vad få bilder det var; nackdelen med nätköp, antar jag? Jag blev lite besviken; Robert Capa: Krigsfotografen : från Nordafrika till Berlin
Om abu Graibh kollade in boken på biblan för nått år sedan verkar intressant. Philip Gourevitch:Standard Operating Proucidure
Survival litteratur Har alltid intresserat mig, vem vet när civilisationen förstörs av ett Zombie virus?; Stefan Källman: Vilda växter som mat och medicin
Sonderling
ps. ni glömmer väl inte att ni kan stödja forumet när ni handlar på Adlibris, Bokus etc såväl under bokrean som annars genom att använda länkarna på viewtopic.php?p=2267&f=2#p2267
/Marcus
/Marcus
Jo, skönlitterärt var det ju mest avdankade deckare man bjöd ut. Man hävdar ju också att de traditionella boklådorna kommer bjuda ut fler titlar än de som är i katalogen (för att minimera risken att katalogen bara blir en guide till vad man sedan köper på nätet), frågan är om man lever upp till detta eller om "katalogutbudet" som vanligt bara kompletteras med några dammiga titlar som legat på lagret i några år och varit ute på rean tidigare utan att bli köpta..sonderling skrev:Är det förresten bara jag som tycker att årets bokrea var lite fattig? Fast det skulle visst göra den smalare i år.
Å andra sidan verkar många av nätbokhandlarna också mest gjort detta till lagerrensning - vilket innebär fyndmöjligheter men kräver att man orkar bläddra igenom hela listorna av titlar för att hitta fynden.
Babtjenko är defintivt ett bra köp. Synd att du blev besviken på Capa, ser fram emot den (har inte hunnit hämta ut mitt paket på posten ännu).sonderling skrev: Ett vittnesmål igen? Ja för 29 pix så varför inte? Babtjenko, Arkadij: Krigets färger : ett vittnesmål
(---)
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Det blev en hel del, men för att plocka ut något som kan vara av intresse, så finns Krigets Idéer av Lars Ericsson Wolke billigt på NK. (såg ett ex var, så det är bara för intresserad skalmanit att rusa) Även i övrigt verkar NK vara de som har den bästa rean i år (50% på allt). Det innebär tex att man slår den alltid annars billigste bok och bild på tex de första banden av Sveriges Historia 244:- mot 275:-. Nu är jag i och för sig inte så hågad av Harrisson som redaktör för ett dyligt verk, Harrissons styrka sitter i den oerhörda detaljkunskapen och inte förmågan till översikt. Men ändå, Stig Welinders band verkade balaserat och bra vid en snabbkoll på några kritiska passager även om jag faktiskt hittade ett direkt sakfel (slarvfel) nästan med en gång. Hur som helst, är man intresserad av verket och inte tycker att man kan vänta tills hela är klart och naturligtvis säljs billigare, så är billigast just nu på NK tror jag.
Och för de skalmaniter som händelsevis inte bor i kungliga huvudstaden och inte har möjlighet att springa runt för att shoppa billigt så kan jag säga att shopingvädret i varje fall är fullständigt uselt här. Runt nollan, trottoarerna fylda med slipprig snö. Den snö som inte skottas ned från taken faller nu och på bilarnas körbanor så håller förstås snön på att smälta bort helt, dvs slasket skvätts upp på trottoarerna. Och om man nu händelsevis inte blivit dränkt uppifrån, nedifrån eller från sidan, så är det väldigt varmt och svettigt att bära böcker i nollgradigt och vinterkläder, när man nu blivit van med betydligt kallare temperaturer. Kanske skulle man prova näthandel ändå...
Och för de skalmaniter som händelsevis inte bor i kungliga huvudstaden och inte har möjlighet att springa runt för att shoppa billigt så kan jag säga att shopingvädret i varje fall är fullständigt uselt här. Runt nollan, trottoarerna fylda med slipprig snö. Den snö som inte skottas ned från taken faller nu och på bilarnas körbanor så håller förstås snön på att smälta bort helt, dvs slasket skvätts upp på trottoarerna. Och om man nu händelsevis inte blivit dränkt uppifrån, nedifrån eller från sidan, så är det väldigt varmt och svettigt att bära böcker i nollgradigt och vinterkläder, när man nu blivit van med betydligt kallare temperaturer. Kanske skulle man prova näthandel ändå...
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Tyvärr är jag inte i Stockholm i samband med rean i år annars hade ett besökt på Hedengrens bokhandel för att titta på deras rea varit givet.
/Marcus
/Marcus
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Jo, självklart. Kan erkänna att jag köpte just ovan nämnda Krigets Idéer på Hedengrens innan jag insåg att det i år gick att få en bättre deal på NK. Det finns för övrigt en mycket bra liten bokhandel på Götgatan strax norr om Medborgarplatsen som också kör 40% (dock ej 50%) på allt. Hedengrens har i år 40% på svenska titlar, men är betydligt snålare på utländskt.Marcus Wendel skrev:Tyvärr är jag inte i Stockholm i samband med rean i år annars hade ett besökt på Hedengrens bokhandel för att titta på deras rea varit givet.
/Marcus
-----------
Fridemann Bedurftig: Tredje rikets uppgång och fall- ett uppslagsverk
A Beevor: D-Dagen
Alf W Johansson: Den nazistiska utmaningen
Corbelli Barnett: Hitlers generaler
Charles Whiting: Hitlers krigare
Norman Davies: Europa i krig
David Boyle: Andra världskriget i bilder
A Beevor: D-Dagen
Alf W Johansson: Den nazistiska utmaningen
Corbelli Barnett: Hitlers generaler
Charles Whiting: Hitlers krigare
Norman Davies: Europa i krig
David Boyle: Andra världskriget i bilder
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det mesta som var intressant har jag redan, och bortsett från någon enstaka bok så är det inte något jag kommer att springa benen av mig för.
Började läsa Robert Capas bok idag, även om man redan i förordet varnar för tillförlitligheten så är den väldigt medryckande, och framförallt skriven med stor självdistans.