Bombkriget
- Jesusmoma
- Medlem
- Kontakt:
Bombkriget
Under WWII började man använda sig av bomber på riktigt för första gången... nu skall jag skriva ett arbete om RAFs och Luftwaffes eldstrider om Engelska kanalen och bombningarna av städer som Hamburg. Har någon tid över att skriva lite om det eller har en bra länk så tackar jag så mycket....
mvh
Hampus
mvh
Hampus
Prova http://www.battleofbritain.com och http://www.battleofbritain.net, vad det gäller bomber så stämmer det inte riktigt. Bombning av civila mål skedde redan under första världskriget då zeppelinare bombade London. Om inte det godkänns som riktigt användande av bomber kan man alltid nämna spanska inbördeskriget istället.
mvh/ Daniel
mvh/ Daniel
Senast redigerad av 1 Daniel L, redigerad totalt 23 gånger.
ide
Skriv om Bomber Harris vidriga doktrin att bomba civila mål för att bekämpa stridsviljan hos det tyska folket.
eller varför inte
Churchills rävspel att upprepat bomba Berlin för att få Hitler så arg att han valde att börja bomba London istället för militära mål som direkt hämnd, vilket gjorde att RAF's flygstyrka fick tid att återhämta sig och därmed vinna slaget om Storbrittanien. Hitler varnade Churchill flera gånger, men det tog lång tid innan han 'tvingades' att börja bomba London och civila mål. Man man nästan säga att det var helt och hållet Churchills fel att det föll bomber över London överhuvudtaget.
Men vem tänker på det?
eller varför inte
Churchills rävspel att upprepat bomba Berlin för att få Hitler så arg att han valde att börja bomba London istället för militära mål som direkt hämnd, vilket gjorde att RAF's flygstyrka fick tid att återhämta sig och därmed vinna slaget om Storbrittanien. Hitler varnade Churchill flera gånger, men det tog lång tid innan han 'tvingades' att börja bomba London och civila mål. Man man nästan säga att det var helt och hållet Churchills fel att det föll bomber över London överhuvudtaget.
Men vem tänker på det?
-
Kompanichefen
- Medlem
Den doktrinen var han knappast ensam eftersom den var allmänt förekommande, särskilt i förkrigstidens Europa. De flesta länder hade ivriga förespråkare för denna typ av krigföring.Skriv om Bomber Harris vidriga doktrin att bomba civila mål för att bekämpa stridsviljan hos det tyska folket.
Var hittar du belägg för detta påstående? Skälet till att britterna bombande Berlin var i huvudsak att stärka hemmaopinionen då tyskarna släppte bomber över tätbebyggelse i England. Låt vara att Göring (och ytterst Hitler) hade förbjudit denna typ av bombningar, men det inträffade olyckshändelser och så eskalerade bombningarna till att parterna bombande varandras huvudstäder.Churchills rävspel att upprepat bomba Berlin för att få Hitler så arg att han valde att börja bomba London istället för militära mål som direkt hämnd, vilket gjorde att RAF's flygstyrka fick tid att återhämta sig och därmed vinna slaget om Storbrittanien. Hitler varnade Churchill flera gånger, men det tog lång tid innan han 'tvingades' att börja bomba London och civila mål. Man man nästan säga att det var helt och hållet Churchills fel att det föll bomber över London överhuvudtaget.
Visst är det så att Hitler varnade Churchill flera gånger, men dessa varningar syftade egentligen till en enda sak, nämligen att få fred med Storbritannien för att kunna inrikta sig på Sovjet.
--
Rätta mig om jag har fel
. Men jag känner mig mycket säker att det var så att en brittisk "fel bombning" var det som utlöste bombningarna av London. Har för mig att det var så iall fall. Britterna bombade ju på natten, o man hade ibland mycket svårt att se vart målen var. (senare under kriget använde man sig utav mosqito plan som markerade målen med hjälp av lys raketer) Ja men iallfall så känner jag mig säker att jag hört att det var en brittisk bomb grupp som av misstag bombade Berlin. Hitler som lovat den tyska befolkningen att inga bomber skulle falla över Berlin vart då ursinnig o riktade ett masivt bomb angrepp mot London. Sen det andra om att det var denna vändning av vart bomberna föll, alltså att man bombade London istället för flyg fälten det har jag oxå hört att det var det som gjorde att RAF kunnde återhämmta sig.
Det finns ju många teorier om vad som gjorde att Tyskland förlorade kriget, en utav dom är ju just detta, RAF var ju i stort sett besegrat (i alla fall inte lång väg ifrån att bli) Om Tyskland hade fortsatt bomba strategiskt o krossat RAF hade man nog kunnat genomföra operation sjölejon och kanske att man lyckats slå ner storbrittanien.
Oj nu vart det mycket text, men som sagt, jag är väll inte hundra på det där med att RAF bombade berlin av misstag men det känns väldigt bekant i mit huvud
Det finns ju många teorier om vad som gjorde att Tyskland förlorade kriget, en utav dom är ju just detta, RAF var ju i stort sett besegrat (i alla fall inte lång väg ifrån att bli) Om Tyskland hade fortsatt bomba strategiskt o krossat RAF hade man nog kunnat genomföra operation sjölejon och kanske att man lyckats slå ner storbrittanien.
Oj nu vart det mycket text, men som sagt, jag är väll inte hundra på det där med att RAF bombade berlin av misstag men det känns väldigt bekant i mit huvud
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: ide
TysklandMats skrev:
Vem var det som startade det Andra värdskriget egentligen?
StorbritannienMats skrev: Vem var det som började bomba städer?
/Forsberg
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Har för mig att det var så här, Hitler hade föbjudit bombningar av bostäder och särskilt London, men så hände det att ett av bombflygplanen kom fel och råkade bomba London. Churtchill beslutade att tyskarna i berlin skulle få känna på samma sak, så man bombade Berlin, det gjorde att Hitler gormade och skrek i riksdagen att om britterna fäller 100 ton bomb så skall han min själ jämna london med 100.000 tals bomber, och beodrade tyska bombare att bomba London. 
- Mathias Forsberg
- Medlem
Luftwaffe hade faktiskt starka restriktioner under inledningen av "slaget om Storbritannien". Luftwaffe bekämpade istället systematiskt flygfält och luftförsvarsinstallationer, vilket gjorde att läget blev alltmer kritiskt för britterna.Kompanichefen skrev: Var hittar du belägg för detta påstående? Skälet till att britterna bombande Berlin var i huvudsak att stärka hemmaopinionen då tyskarna släppte bomber över tätbebyggelse i England. Låt vara att Göring (och ytterst Hitler) hade förbjudit denna typ av bombningar, men det inträffade olyckshändelser och så eskalerade bombningarna till att parterna bombande varandras huvudstäder.
--
Britterna blev också "lättade" när sedan Luftwaffe gick över till att bomba civila mål i större skala (vilket faktiskt skedde efter upprepade natträder mot Berlin). Radarinstallationerna kunde repareras och antalet operativa jaktplan steg åter. Därmed inte sagt att Churchill, eller någon annan britt, ville att brittiska städer skulle bombas.
Tyskarna såg säkert hellre att RAF/USAF bombade staden Schweinfurt istället för de värdefulla kullagerfabrikerna i utkanten av staden. Därmed inte sagt att de tycker att det är lyckat när Schweinfurt ligger som en grushög. Eller när bosnienserbiska granater slog ned i Sarajevo 1992-95. Guldkorn att visa på CNN och bosnienmuslimska företrädare erkände motvilligt att det bara gynnade deras sak. Därmed inte sagt att de satt varje dag och hoppades på att detta skulle ske.
/Forsberg
- Mathias Forsberg
- Medlem
Luftwaffe hade faktiskt starka restriktioner under inledningen av "slaget om Storbritannien". Luftwaffe bekämpade istället systematiskt flygfält och luftförsvarsinstallationer, vilket gjorde att läget blev alltmer kritiskt för britterna.Kompanichefen skrev: Var hittar du belägg för detta påstående? Skälet till att britterna bombande Berlin var i huvudsak att stärka hemmaopinionen då tyskarna släppte bomber över tätbebyggelse i England. Låt vara att Göring (och ytterst Hitler) hade förbjudit denna typ av bombningar, men det inträffade olyckshändelser och så eskalerade bombningarna till att parterna bombande varandras huvudstäder.
--
Britterna blev också "lättade" när sedan Luftwaffe gick över till att bomba civila mål i större skala (vilket faktiskt skedde efter upprepade natträder mot Berlin). Radarinstallationerna kunde repareras och antalet operativa jaktplan steg åter. Därmed inte sagt att Churchill, eller någon annan britt, ville att brittiska städer skulle bombas.
Tyskarna såg säkert hellre att RAF/USAF bombade staden Schweinfurt istället för de värdefulla kullagerfabrikerna i utkanten av staden. Därmed inte sagt att de tycker att det är lyckat när Schweinfurt ligger som en grushög. Eller när bosnienserbiska granater slog ned i Sarajevo 1992-95. Guldkorn att visa på CNN och bosnienmuslimska företrädare erkände motvilligt att det bara gynnade deras sak. Därmed inte sagt att de satt varje dag och hoppades på att detta skulle ske.
/Forsberg
- subskipper
- Medlem
Mats skrev: Vem var det som började bomba städer?
Aldrig hört talas om bombingarna av Warzawa och Rotterdam?Storbritannien
/Forsberg
- Mathias Forsberg
- Medlem
Britterna inledde räder mot Berlin redan natten 3-4 sep 1939, dvs efter ca 15 timmars krig. Följdes av ytterligare några räder innan man avbröt då förlusterna var för höga och RAF knappt hittade Berlintobbe skrev:Mats skrev: Vem var det som började bomba städer?Aldrig hört talas om bombingarna av Warzawa och Rotterdam?Storbritannien
/Forsberg
Har för mig att Warszawa inte bombades förrän tyska armén närmade sig staden?
Rotterdam var också ett "misstag". Order gick ut att avbryta räden, men endast ca hälften av förbanden i luften uppfattade detta och återvände utan att fälla sina bomber över Rotterdam.
/Forsberg