En intressant detalj som jag kommer ihåg från en föreläsning i ekonomisk historia är att vi tidigare hade olika tipssystem i landet, och inte ett enhetligt som GMT systemet som i vi använder i dag.
http://runeberg.org/nfch/0665.html
Enligt nordisk familjebok infördes reformen om borglig tid så sent som 1878, min fråga är: Hur såg det ut innan? och hur många tidszoner fanns det som mest i Sverige?
Landsortstid, ortstid, lokal tid kontra borglig tid.
-
frejs väpnare
- Medlem
Re: Landsortstid, ortstid, lokal tid kontra borglig tid.
Har för mig att man helt enkelt hade den lokala tiden. Alltså inga tidszoner.
Det innebär att tågtidstabellerna t.ex hade lokal tid för avgång från Göteborg, lokal tid för avgång från Alingsås etc.
Det påstås att Stockholms stad yrkade på att normaltiden skulle utgå från Stockholms lokaltid, men fick nej. Man utgick från Göteborg, eftersom då skulle folk inte missa tåget, om de blandade ihop tiderna.
En gammal dam, född ca 1890 i Storumans fjällvärld talade hela sitt liv om Guds tid och människans tid. Människans tid var normaltiden, som infördes när Inlandsbanan invigdes, medan Guds tid var soltiden. Jag brukar citera henne när jag missar något möte i samband med sommartidens införande.
Det innebär att tågtidstabellerna t.ex hade lokal tid för avgång från Göteborg, lokal tid för avgång från Alingsås etc.
Det påstås att Stockholms stad yrkade på att normaltiden skulle utgå från Stockholms lokaltid, men fick nej. Man utgick från Göteborg, eftersom då skulle folk inte missa tåget, om de blandade ihop tiderna.
En gammal dam, född ca 1890 i Storumans fjällvärld talade hela sitt liv om Guds tid och människans tid. Människans tid var normaltiden, som infördes när Inlandsbanan invigdes, medan Guds tid var soltiden. Jag brukar citera henne när jag missar något möte i samband med sommartidens införande.
frejs väpnare skrev:Har för mig att man helt enkelt hade den lokala tiden. Alltså inga tidszoner.
Tack frej!
Skulle vara intressant om det fanns någon studie över skillnaderna i de olika lokala tidszonerna.
Huh?frejs väpnare skrev:Har för mig att man helt enkelt hade den lokala tiden. Alltså inga tidszoner.
Dessutom är det ju ett ganska modernt påfund att mäta tiden så exakt som idag, det var väl först med Quartz-urverk som man fick ordentlig tillförlitlighet på att klockan inte drog sig nämnvärt ens under kortare tidsperioder.