Vad läser du just nu?
Re: Vad läser du just nu?
"Motståndsnäste WN 62, Omaha Beach - Normandie 1944" av Helmut von Keusgen. Den svenska versionen. Otroligt bra.
Kan verkligen rekommenderas
Peter
Kan verkligen rekommenderas
Peter
Birger Stolpe, Stora ordsnoken - en språkman och högdraget högerspöke av Guds nåde. 
Bo Bergman, Ordens ursprung - från pärm till pärm.
Bo Bergman, Ordens ursprung - från pärm till pärm.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Norstedts Sveriges historia, de två första banden, två intressanta böcker.
Stefan
Stefan
- Fredrik Andersson
- Medlem
Manualen till nya styrsystemet på jobbet. Bara 1800+ sidor med dator-trams-språk. Inte utrymme för någon skönlitterär eller hostoriskt relaterad litteratur på ett par veckor...
Har oftast ett antal böcker igång samtidigt.
Historierelaterat just nu: Norstedts Sveriges historia, båda banden, och JOLOs 20:e Århundradet, band 5.
Som vanligt när det gäller Dick Harrison så retar jag mig lite på att inte någon bättre skribent gör det jobb han gör, men när det nu inte är så får man väl stå ut med plattityderna. Kan emellanåt också tycka att han tar i lite väl mycket ibland för att visa hur Nödvändigt det nya verket (vars tillkomst han varit med och initierat) är, hur radikalt annorlunda vår historia blivit av de senaste decenniernas forskningsrön. Kanske är det så, men inte ändras min bild av svenska historien så radikalt av dessa böcker; första delen är nog mest givande i den bemärkelsen, vilket kanske beror minst lika mycket på författaren Stig Welinder som på sentida forskning.
Förra veckan kom jag förresten över (läs: kunde inte låta bli att köpa) 11 av 16 delar av Bra Böckers Världshistoria. Biblioteket i Kista hade tydligen inte plats för dem, så man fick köpa tre volymer för en femma - totalt alltså 20 kr för dessa 11 delar. Bra för mig, men mindre bra för historieintresserade biblioteksbesökare. Vad fan håller biblioteken på med?!
Historierelaterat just nu: Norstedts Sveriges historia, båda banden, och JOLOs 20:e Århundradet, band 5.
Som vanligt när det gäller Dick Harrison så retar jag mig lite på att inte någon bättre skribent gör det jobb han gör, men när det nu inte är så får man väl stå ut med plattityderna. Kan emellanåt också tycka att han tar i lite väl mycket ibland för att visa hur Nödvändigt det nya verket (vars tillkomst han varit med och initierat) är, hur radikalt annorlunda vår historia blivit av de senaste decenniernas forskningsrön. Kanske är det så, men inte ändras min bild av svenska historien så radikalt av dessa böcker; första delen är nog mest givande i den bemärkelsen, vilket kanske beror minst lika mycket på författaren Stig Welinder som på sentida forskning.
Förra veckan kom jag förresten över (läs: kunde inte låta bli att köpa) 11 av 16 delar av Bra Böckers Världshistoria. Biblioteket i Kista hade tydligen inte plats för dem, så man fick köpa tre volymer för en femma - totalt alltså 20 kr för dessa 11 delar. Bra för mig, men mindre bra för historieintresserade biblioteksbesökare. Vad fan håller biblioteken på med?!
Richard Rhodes, Det sista vapnet - Hur atombomben kom till.
Efter hundra sidor har jag läst om Rutherfords barndom, ungdom och karriär, Bohrs barndom, ungdom och karriär, Oppenheimers barndom, ungdom och karriär, och en del därtill; boken är rätt tjock, vilket inte är så svårt när man lägger ut texten om lite av varje utanför ämnet.
Visst är mycket intressant eller högintressant (som beskrivningarna av hur man för hundra år sedan kunde mäta och väga atomkärnor), men redogörelsen för Kierkegaards filosofi borde en redaktör ha strukit, liksom att Plancks tvivel på atomernas existens skulle haft det minsta med tysk främlingsfientlighet att göra. Och en del därtill.
Efter hundra sidor har jag läst om Rutherfords barndom, ungdom och karriär, Bohrs barndom, ungdom och karriär, Oppenheimers barndom, ungdom och karriär, och en del därtill; boken är rätt tjock, vilket inte är så svårt när man lägger ut texten om lite av varje utanför ämnet.
Döda vita män av Johan Hakelius, 13 essäer eller porträtt av just döda vita män. Alla britter dessutom.
Bra och trevligt skrivet och kunde som handske inte passa min hand bättre. Men boken retar säkert en hel massa andra människor till vansinne.
Bra och trevligt skrivet och kunde som handske inte passa min hand bättre. Men boken retar säkert en hel massa andra människor till vansinne.
Har precis börjat på SS-staten - De Tyska koncentrationslägrens system, skriven av sociologen och ekonomen Eugen Kogon som på grund av sina uttalade anti-nazistiska åsikter, som han själv säger, "hade äran av att stå på Gestapos första svarta lista vid den tyska inmarschen i Österrike."
Eva Kingsepp, Nazityskland i populärkulturen (doktorsavhandling SU 2008).
Efter tips från skalmanitisk kollega, m.fl.
Efter tips från skalmanitisk kollega, m.fl.
Dött Bistånd - en Bättre väg för Afrika
Dead Aid (Dött Bistånd) av Dambisa Moyo. En debattbok som nog bara kunde ha skrivits av en afrikan.
Bokens underrubrik: Varför Bistånd inte fungerar och hur det finns en Bättre Väg för Afrika
Moyos debattbok är 190 sidor av illuminerande läsing om resultaten av det frikostiga bistånd som västvärlden skänkt Afrika.(hon behandlar i huvudsak Afrika söder om Sahara)
De sista femtio åren, har Afrika erhållit s.k. ''bistånd'' till en rund summa av omkring 2000 Milliarder Dollars.
(för de matematiskt ointresserade - låt mig dissekera den siffran en smula: Det blir omkring $109 millioner per dag - i femtio år!, Eller 4½ miljon i timmen - eller $1250 i sekunden!)
''Inte småpengar'', hävdar Moyo. Och vad har denna dollar-tsunami - gjort för Arika?
Författarinnan hävdar: Mycket litet.
Det mesta har förslösats, skapat beroenden som förlamat fattiga U-länder och korrumperat deras ledare till att acceptera status quo så länge dollarfloden hålls rinnande.
En läsvärd tankeställare för alla som undrat, eller aldrig undrat - vad som egentligen hände med allt biståndet......
Författarinnan, från Lusaka i Zambia, har ett curriculum vitae som ger tyngd åt hennes uppfattingar;
PhD i ekonomi från Oxford, åtta år med Goldman-Sachs Bank och konsult till World Bank i Washington
http://www.dambisamoyo.com/
Varjag
Bokens underrubrik: Varför Bistånd inte fungerar och hur det finns en Bättre Väg för Afrika
Moyos debattbok är 190 sidor av illuminerande läsing om resultaten av det frikostiga bistånd som västvärlden skänkt Afrika.(hon behandlar i huvudsak Afrika söder om Sahara)
De sista femtio åren, har Afrika erhållit s.k. ''bistånd'' till en rund summa av omkring 2000 Milliarder Dollars.
(för de matematiskt ointresserade - låt mig dissekera den siffran en smula: Det blir omkring $109 millioner per dag - i femtio år!, Eller 4½ miljon i timmen - eller $1250 i sekunden!)
''Inte småpengar'', hävdar Moyo. Och vad har denna dollar-tsunami - gjort för Arika?
Författarinnan hävdar: Mycket litet.
Det mesta har förslösats, skapat beroenden som förlamat fattiga U-länder och korrumperat deras ledare till att acceptera status quo så länge dollarfloden hålls rinnande.
En läsvärd tankeställare för alla som undrat, eller aldrig undrat - vad som egentligen hände med allt biståndet......
Författarinnan, från Lusaka i Zambia, har ett curriculum vitae som ger tyngd åt hennes uppfattingar;
PhD i ekonomi från Oxford, åtta år med Goldman-Sachs Bank och konsult till World Bank i Washington
http://www.dambisamoyo.com/
Varjag
Ett kommunbibliotek är inget forskningsbibliotek. Dvs man säljer ut sådant som få eller ingen lånar.spiring skrev:Förra veckan kom jag förresten över (läs: kunde inte låta bli att köpa) 11 av 16 delar av Bra Böckers Världshistoria. Biblioteket i Kista hade tydligen inte plats för dem, så man fick köpa tre volymer för en femma - totalt alltså 20 kr för dessa 11 delar. Bra för mig, men mindre bra för historieintresserade biblioteksbesökare. Vad fan håller biblioteken på med?!
Lite sjukt är det, jag håller med. Dock gläder jag mig personligen åt Uppsala stadsbiblioteks källare där man har MAGASINET, dvs gamla böcker man valt att behålla. Och som går att låna.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
"Historsk över svenska småbanor" av Ivan Bodstedt, 1945.
Stefan
Stefan
Ian Kershaw, Hitler.
Närmare bestämt den kortade upplagan på under 1000 sidor. Nedredigerat från de 1400 sidor som den första (i tvenne delar) skall ha vägt - sannerligen - in på, plus 450 sidor noter och bibliografi. Just nu saknar just jag lite källor så jag skall nog leta reda på de där klunsarna, men i övrigt förstår jag om en digest passar den bredare marknaden bättre.
Närmare bestämt den kortade upplagan på under 1000 sidor. Nedredigerat från de 1400 sidor som den första (i tvenne delar) skall ha vägt - sannerligen - in på, plus 450 sidor noter och bibliografi. Just nu saknar just jag lite källor så jag skall nog leta reda på de där klunsarna, men i övrigt förstår jag om en digest passar den bredare marknaden bättre.
Tide of Empires: Decisive Naval Campaigns in the Rise of the West av Peter Padfield. De två volymerna har stått i min hylla i snart 25 år och jag minns att jag ivrigt inväntade den avslutande delen, volym tre, som aldrig gavs ut. Istället kom en mer kortfattad version, Maritime Supremacy and the Opening of the Western Mind, som jag slukade tämligen omgående. Peter Padfield tillhör mina absoluta favoriter trots att det stundom kan bli lite tungt att smälta hans diskussioner om sambandet mellan sjömakten-ekonomin-demokratin. Hans arbeten lär aldrig, beklagligt nog, översättas till svenska varför han aldrig i Sverige kommer att få något större erkännande.
Med vänlig hälsning,
Lars A
Lars A