Band Of Brothers - Part 6, BASTOGNE

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Band Of Brothers - Part 6, BASTOGNE

Inlägg av Gribing » 20 januari 2003, 10:23

I hårdaste vintern på många år, i skogen utanför Bastogne i Belgien, kämpar Easy Company för att ensamma hålla ställningarna under Tyskarnas Ardenner-offensiv. De får också kämpa mot hunger och kyla, saknar vinterkläder och har akut brist på ammunition. Sjukvårdare Eugene Roe har fullt upp och är nära utmattning när han utvecklar vänskap med en sjuksyster i Bastogne.

Easy tillbringar en eländig jul i skyttegravarna och får nyheten att Tyskarnas begäran om amerikanernas kapitulation besvarades med orden "Nuts!".

* Fritt översatt från BoB-sajten. *

/Gribing

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 20 januari 2003, 11:21

Karta inför veckans avsnitt:

Bild

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 20 januari 2003, 14:23

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 20 januari 2003, 15:21

Mera material, hämtat från http://users.skynet.be/bulgecriba

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 20 januari 2003, 16:07

Och lite till:

Bild

Traces of foxholes dug in the woods around Bastogne. These are the woods near the village of Foy where Easy Company, part of 101st Airborne Division, spent many long and difficult days defending the U.S.-held perimter around Bastogne (as featured in the 2001 TV series "Band of Brothers")

Källa: http://www.drttours.co.uk/Pages/section ... llery.html

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 20 januari 2003, 16:11

Strålande initiativ Gribing. Mycket intressant!

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 20 januari 2003, 17:57

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

Inlägg av Oskar R. » 20 januari 2003, 20:21

En site om Medic Roe
Min favvo karaktär faktiskt. :)

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 21 januari 2003, 07:53

Medic Roe är cool :) Nämnda site innehåller även en hel del beskrivningar andra karaktärer i serien. Lite av ett diskussionsforum där en del släktingar till personer i serien dyker upp emellanåt.

Intressant med kartorna ovan. Tackar.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 21 januari 2003, 11:11

Det är tufft att alla avsnitt är vinklade åt en viss roll..
detta avsnitt vinklar sig år medicen

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 21 januari 2003, 12:26

Fatta va härdad en sån person måste vara när han kommer hem. När barnen skär sig och börjar gråta reagerar han väl knappt - inte förren frun ropar "Medic!"...

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 21 januari 2003, 13:10

Då kommer han springades och trycker i ungen en spruta morfin :D

Har för mig att det kommande avsnittet är ganska blodigt i förhållande till de andra. Läste förresten att Tom Hanks var med i en superkort sekvens i förra avsnittet. Har för mig att man kan se honom i bakgrunden i näst nästa avsnitt Breaking Point också.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 22 januari 2003, 10:53

General Patton skrev att det fanns svarta pansarvärnsoldater där som man gav skyttevapen och det slogs mycket bra. Det fanns också lite artilleri och några pansarvagnar. Frågan är om de skildrar detta skulle inte förvåna mig om de skulle visa att det var enbart fallskärmsjägare som var där.

roninn
Medlem

Inlägg av roninn » 22 januari 2003, 11:06

Detta inslag bör läsas av personer med sinne för lite humor och satir. Tar nån åt sig får det stå för dom.

Trots att jag inte sett avsnitt 6 än så tror jag mig kunna ana hur diskussionen blir efteråt.

FAN vad orealistiskt, typisk amerikansk propaganda. Några fallskärmsjägare som utan vinterutrustning, mat eller tillräckligt med ammo stoppar välutrustade tyska förband med pansar, artilleri, mat osv osv, totalt orealistiskt! Det vet vem som helst att det inte skulle gå. Inte nog med att hela avsnittet är overkligt dvs att några fallskärmsjägare stoppar det bästa tyskarna har utan alla orealistiska detaljer!

Ex kolla hur kassa dom amerikanska skyttevärnen är, knappas verkligt, jag har läst i soldf och DÄR ser man hur riktiga värn ser ut. Sen med tanke på hur mycket amerikanerna beskjuts borde dom ta ännu fler förluster eftersom det står i soldf att en motsvarande mängd artilleri slår ut fler än vad som porträtterades i filmen. Och som tyskarna anfaller! så anfaller man inte i verkligheten, i alla faktaböcker jag läst så skall man alltid göra en omfattning, ser ni några omfattningar? NEJ just det, återigen totalt orealistiskt.

Hur stor chans är det att medic Roe inte blir träffad? enligt soldf så behövs det ca 5 kulor för att bekämpa ett mål av halvfigurs storlek och avsevärt fler än 5 kulor skjuts mot honom. Återigen amerikansk propaganda. Hjältemodiga amerikaner klarar sig alltid, eftersom det är en Hollywoodfilm som är gjord efter 11 september.

Jag skulle kunna fortsätta om hur overklig och felaktig BoB är men orkar inte för då mår jag dåligt. Jag skall istället titta på en repris av Dallas, där får man se ÄKTA amerikansk dekadens.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 22 januari 2003, 11:07

Appropå kartan, är det någon mer än jag som har lagt märke till att divisionerna är reducerade. Vad var de reducerade med och var befann sig de förband som de var reducerade med?

mvh/ Daniel

Skriv svar