Sovjetisk taktik: elektriska hinder

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Sovjetisk taktik: elektriska hinder

Inlägg av MD650 » 11 januari 2010, 21:01

Läser en bok om taktik under det sovjetkommunistiska tiden ("det stora Fosterländska kriget") av det vi kallar 2.vk.
Där nämner dom på ett ställe att de hade elektriska hinder.
Bl.a. är det en division som hade 6,5 km elektriska hinder i sb med försvarsstrid.
Vad det bestod av har jag ingen aning men undrar om det är nån som känner till nåt om detta?
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Sovjetisk taktik

Inlägg av Hans » 11 januari 2010, 21:44

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 januari 2010, 22:00

Hans skrev:El i taggtråden?

http://www.lonesentry.com/articles/barb ... index.html
(g)

MVH

Hans
Men behöver man inte ett par Barsebäck för att försörja 6,5 km elhinder?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 januari 2010, 09:11

Tror jag inte - det tekniska med volt och watt samt isolering lämnar jag till någon annan men det fanns elektrifierad taggtråd redan under första världskriget.

http://www.greatwardifferent.com/Great_ ... ire_02.htm

Borde f.ö. inte titeln vara annorlunda, i stil med 'elektrifierad taggtråd'?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 12 januari 2010, 22:58

Den för mig stora frågan är hur kostnadseffektiva sådana el-taggtrådsstängsel kan ha varit.
Krånglig grej, lätt att klippa sönder antagligen (eller bomba på) i förhållande till mecket med att hålla igång det. Och hur kraftig ström kan det ha varit?
Ja, ja. Vad vet jag?

Förresten, Varjag, vad heter boken?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 januari 2010, 18:37

SuperPalle skrev:
Förresten, Varjag, vad heter boken?
Om det med varjag avses mig så heter den nåt med Taktik under det stora fosterländska kriget....

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 13 januari 2010, 18:59

SuperPalle skrev:Den för mig stora frågan är hur kostnadseffektiva sådana el-taggtrådsstängsel kan ha varit.
Och hur skulle man mäta det? Stoppar det så lite som en person så kan det ju sägas vara effektivt.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 13 januari 2010, 19:27

Effektivitet brukar mätas mot resursanvändning eller måluppfyllelse. Finns det mindre resursförbrukande metoder att uppnå samma effekt som ett el-taggtrådshinder, eller finns det metoder som på ett bättre sätt uppnår syftet med el-taggtråden, nämligen att fördröja fientligt anfall?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Elektrifierad taggtråd

Inlägg av Sarvi » 13 januari 2010, 19:43

Tyskarna hade t.ex. ibland isolerad elektrisk kabel som larmstängsel - när kretsen (någon klippte tråden) bröts gick ett larm. De hade även "riktig" elektrifierad taggtråd.

Men det behöver ju inte vara omedelbar död a la elektriska stolen bara för att ett stängsel är elektrifierat. Har man inte isolerade tänger, eller om man försöker klämma sig under/ klättra över även ett ganska måttfullt elektrifierat stängsel, gör strömmen att muskelmotoriken slutar fungerar och man gör bort sig. Alla har väl tafsat på ett vanligt civilt elstängsel och vet hur stum i armen man blir bara av en stöt därifrån - och dom drivs ofta med något så fjuttigt som 12 V bilbatterier.

Problemet med elstängsel för militära applikationer, som jag ser det, är nog inte i första hand tillgången på elektricitet utan att det krävs att man är mycket noggrann med isolatorer och uppsättning så att man inte oavsiktligt jordar hela härligheten. Det är också mycket stor chans att elektrifieringen går om intet så fort tråden klipps av t.ex. av artillerield eller jordas av andra omständigheter.

Stefan
Medlem

Re: Elektrifierad taggtråd

Inlägg av Stefan » 14 januari 2010, 08:08

Sarvi skrev: Det är också mycket stor chans att elektrifieringen går om intet så fort tråden klipps av t.ex. av artillerield eller jordas av andra omständigheter.
Så det var ju knappast något bra försvar mot förberedda stormningar.

Jag gissar att det användes mest som nattförsvar på lugna frontavsnitt, för att gardera sig mot överraskingsanfall.

Likaså mot tagande av "tunga", som iaf ryssarna själva var ganska duktiga på. Jag antar att även tyskarna tog tungor.
(mindre specialgrupper som smög iväg på nätterna och rövade med sig vanligen vaktposter).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 14 januari 2010, 09:06

Stefan skrev:

Jag gissar att det användes mest som nattförsvar på lugna frontavsnitt, för att gardera sig mot överraskingsanfall.
I den text jag läste så ingick det som en del i en divisions försvar där det inte var lugnt.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 januari 2010, 13:28

Det kan nog vara svårt att få fram exakt i vilken omfattning det användes el i taggtråden och även exakt hur. Men vi kan vara överens om att det har funnits - och att de flesta taggtrådsklippare är isolerade.

Bild

Bild

MVH

Hans

Apekatt
Ny medlem

Inlägg av Apekatt » 15 januari 2010, 00:37

Ämnet intresserar mig som el-ingenjör måste jag säga :wink: Spontant så känns det ju som att det knappast kan ha varit speciellt effektivt sätt att ta dö på folk, förutom om man möjligtvis sitter i en tank :D (har aldrig varit inne i en tank så vet inte om det kan vara en faradaybur). Tippar på att det mest har används som någon typ av varningssystem.

Ingen som har mer lektyr om ämnet?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 januari 2010, 10:23

Det är svårt att hitta detaljer då de flesta träffar handlar om elstängsel runt läger eller som mellan Belgien och Nederländerna undre första världskriget. Tydligen fanns det redan 1905.

Bild
At Liege General Leman trapped the German hosts in barbed wire, here fashioned into a vast electrocuting net by the passage through the strands of an electric current of 1,000 volts. Thus held, the German infantry were mown down by machine-gun fire and common shrapnel, till the slaughter was on a scale never before approached in war. Again and again were they caught in electrified wire entanglements, especially when trying to cross the Nethe, between Duffel and Lierre.
http://www.greatwardifferent.com/Great_ ... ire_02.htm

MVH

Hans

Skriv svar