Danne skrev:Har letat, men ej lyckats få tag på den tyvärr...
Har du läst "Tolkiens arv", som kom innan. Där tycker han fortfarande om Tolkien Sr, och har i stället siktet inställt på Christopher!
Den finns på bibblan här i Västerås iaf.

Och de hade den i Gävle oxå.

Jo, Christofer är ett hatobjekt även i Tolkien och den..., han beskriver (något förvirrande) ett garden-party han blir bjuden (eller bjuder in sig själv, vad jag förstår går åsikterna isär) på där han tycker att Christofer (och familjen Tolkien) beter sig snorkigt mot honom och att Christofer bara är ute efter pengar.

Hur som helst så slutar det hela med ett rejält bråk (om vad kommer jag inte ihåg, var ett tag sen jag läste boken) vilket resulterar i att Ohlmarks inte längre är välkommen hos familjen Tolkien.
Jo, det var ett tag sen dock, var länge sen jag överhuvudtaget läste något av/om Tolkien (med undantag av Sagan om ringen för något år sedan, tänkte passa på under pappaledigheten och läsa igenom alla böckerna nu när man kan läsa annat än fackböcker).
Danne skrev:Jag tror att Ohlmarks ofta och gärna efterkonstruerade, tyvärr. Så vi kan nog inte lita på honom det minsta. I "Tolkiens arv" anser han fortfarande att Tolkien borde haft Nobelpriset... Kanske inte något man delar ut till en dålig författare.
Fast å andra, kan man lita på det då?

Om jag känner Ohlmark - iaf dne bild jag fått av honom - är nog att han själv skulle fått priset för sin omtolkning av boken. Om nu boken var så himla bra - varför gjorde han då sina - tämligen - stora egna tolkningar?