Bunkrar i Schweiz
Bunkrar i Schweiz
Ett litet youtubeavsnitt som kanske kan intressera någon även om det är på franska.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Bunkrar i Schweiz
Intressant!
Inte brist på fantasi där inte.

Inte brist på fantasi där inte.
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Några kilometer från familjens sommarstuga vid Hälsingkusten fanns ute på en udde en röd stuga med en stadig betonggrund och något som såg ut som en ingång till en rejäl jordkällare utanför. Det var aldrig någon som bodde i stugan. Udden hade det lokal namnet Kanonudden av någon konstig anledning.
För några år sedan togs pjäsen bort och stugan försvann.
Så vi kan även i Sverige.
/Erik Ljungberg
För några år sedan togs pjäsen bort och stugan försvann.
Så vi kan även i Sverige.
/Erik Ljungberg
Du har inte bild på stugan ?
Förmodligen en värnpjäs typ 6 ( strv 74-torn).

En del av byggnaderna var ju som hämtade från en gammal klassisk James Bond-film 
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Tror inte det. Jag var förbi strax efter huset och pjäsen försvann och kollade betongplattan. Inget hål för ett strvtorn, bara en stor metallring. Min gisning är att det var någon gammal LV-pjäs.MD650 skrev:Förmodligen en värnpjäs typ 6 ( strv 74-torn).
Har tyvär inget foto från platsen.
/Erik
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Här ett par bilder från schweiziska Festung Heldsberg och dess inre i närheten av Bodensjön:
Hans K
- sveahk
Ytterligare två:
Hans K
Är det du på bilden?
Då kanske det inte var en värnpjäs utan en lvställning??Erik Ljungberg skrev:Tror inte det. Jag var förbi strax efter huset och pjäsen försvann och kollade betongplattan. Inget hål för ett strvtorn, bara en stor metallring. Min gisning är att det var någon gammal LV-pjäs.MD650 skrev:Förmodligen en värnpjäs typ 6 ( strv 74-torn).
/Erik
- sveahk
...nej, en av sönerna...Är det du på bilden?
Hans K
-
Erik Ljungberg
- Medlem
Kanske, vad vet jag. Det som talar emot det är att det mig veterligt inte fanns något att skydda för en lv-pjäs. Samt att placeringen var rätt bra för att försvara några ständer och en liten fiskehamn.MD650 skrev:Då kanske det inte var en värnpjäs utan en lvställning??Erik Ljungberg skrev:Tror inte det. Jag var förbi strax efter huset och pjäsen försvann och kollade betongplattan. Inget hål för ett strvtorn, bara en stor metallring. Min gisning är att det var någon gammal LV-pjäs.MD650 skrev:Förmodligen en värnpjäs typ 6 ( strv 74-torn).
/Erik
/Erik
Hmm, det jag inte känner igen är just att det var "bara" ett runt fundament. Såg det ut som att det hade varit några kraftigare väggar runt själva ställningen.Erik Ljungberg skrev:Kanske, vad vet jag. Det som talar emot det är att det mig veterligt inte fanns något att skydda för en lv-pjäs. Samt att placeringen var rätt bra för att försvara några ständer och en liten fiskehamn.
/Erik
Det låter ju onekligen att det skulle ha varit ett ställe för en pjäs som skulle vara ämnat för hamnförsvaret.
Sverige skakades utav en del spionaffärer under kalla kriget där mycket utav kustförsvaret röjdes.
Hur var det egentligen med Schweiz och deras drakgrottor? De måste väl ha varit väldigt intressanta för olika utländska intressen?
Jag läste för en herrans massa år sedan en artikel i tidningen Combat&Survival där de tog upp ett gammalt schweiziskt kamouflagemönster på deras fältuniform och hur schweizarna var väldigt nitiska att hålla mönstret så hemligt så att det inte togs utomlands och kopierades för att sedan användas av fientliga sabotagegrupper. Straffet för att föra ut/sälja sin fältuniform var ganska högt vill jag minnas att det skrevs.
Hur var det egentligen med Schweiz och deras drakgrottor? De måste väl ha varit väldigt intressanta för olika utländska intressen?
Jag läste för en herrans massa år sedan en artikel i tidningen Combat&Survival där de tog upp ett gammalt schweiziskt kamouflagemönster på deras fältuniform och hur schweizarna var väldigt nitiska att hålla mönstret så hemligt så att det inte togs utomlands och kopierades för att sedan användas av fientliga sabotagegrupper. Straffet för att föra ut/sälja sin fältuniform var ganska högt vill jag minnas att det skrevs.