Sverige rensar strandremsa i Normandie

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Sverige rensar strandremsa i Normandie

Inlägg av Battler » 16 januari 2003, 20:10

Hittade det här i en biltidning, i samband med ett reportage om en Studebaker bandvagn.
Bandvagnen kom också till användning under D-dagen vid de allierades i Normandie 6 juni 1944. Då gjordes vagnarna hermetiskt tillslutna och för en gångtid på två dygn för att sedan lämnas på plats. När kriget tog slut fanns det därför en enorm mängd bandvagnar bland allt kvarlämnat material på stränderna i Normandie.

År 1948 erbjöds de länder som inte varit med i andra världskriget att köpa en strandremsa var och rensa den på krigsmaterial. Sverige köpte 1,5 km och skickade ner manskap för att rensa stränderna från livsfarliga minor och plocka hem drygt 500 Studebaker bandvagnar.
Är det någon som har mer information om rensningen av stränderna, och Sveriges deltagande?

MVH

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 17 januari 2003, 00:16

På ryktesväg har jag hört att man hittade alltifrån skarpa ammunition och minor till lik i fordonen, jag tror man införskaffade jeepar också.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 18 januari 2003, 08:39

Synd att man inte hann lägga ett privat bud... :P , en jeep, en Luger, lite hjälmar, en Browning,...kanske en (liten) stridsvagn i trädgården!

Mr S

Mikael Karlsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 18 januari 2003, 22:26

Mr S: Stridsvagnen ska man ju köra med och visa vem som bestämmer i krokarna... :roll: :wink: 8) :D :lol:

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 20 januari 2003, 08:11

Sanning broder, " flytta på din grill, vi får in stekos over vår tomt, eller vill ni smaka en bandkrängning i pannan"... :lol:

Alt. 2 kaxigaste medborgargardet i Sverige...

Mr S

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem

Inlägg av Octavius » 20 januari 2003, 12:43

Tro tusan det... undra om det är så många störiga grannar eller inbrottstjuvar som tänker till lite ang. klagomålen/inbrytningen när dom ser skyltar som "Achtung minen" :D

Mvh
// Octavius

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 januari 2003, 12:57

Hörru Battler - nog laater det dar som naagonting ur 'sondagsbilagan'. Om ngt staatt och rostat paa Normadie's strander sedan mitten av -44 till anno 1948 -- vad det nu an var - kan ju inte ha varit vart att ha. Studebaker - Bandvagnar? Har faar naagon bandvagnsexpert 'prata till' men inte minns jag naagra saadana fordon i den svenska vagnparken.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 21 januari 2003, 23:32

varjag skrev:Hörru Battler - nog laater det dar som naagonting ur 'sondagsbilagan'. Om ngt staatt och rostat paa Normadie's strander sedan mitten av -44 till anno 1948 -- vad det nu an var - kan ju inte ha varit vart att ha. Studebaker - Bandvagnar? Har faar naagon bandvagnsexpert 'prata till' men inte minns jag naagra saadana fordon i den svenska vagnparken.
Möjligheten finns att det är felaktig information. Tar några rader till ur reportaget.
Dessa byggdes om i Boden och Skövde och togs sedan i tjänst som Bandvagn m/48 på förbanden norr om Dalälven som arméns första översnöfordon. I slutet av 1960-talet var epoken slut och m/48:orna ersattes med den svenska Bandvagn 202.
Många av m/48:orna såldes på den civila marknaden och några gör fortfarande tjänst inom fjällräddningen. Men åtskilliga återfinns bevarade även hos samlare, museer och entusiaster.
MVH

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 januari 2003, 04:50

Ja Battler - jag ar lika fraagande som du. Kan det ha varit 'Vesslor' - Studebaker gjorde en liten amfibievagn som kallades Weasel? - Hagglunds fick iden fraan den modellen - till sina senare typer. Jag maaste ha sett ngn av dem aven om jag glomt bort det.

Skriv svar