Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
Wiseman tar upp ämnet under rubriken "Den nya Ententen".
För Sverige är ett ryskt köp av Mistral mycket dåliga nyheter. Den svenska försvarsförmågan och hela hotbilden har sedan 90-talets mitt baserats på framförallt en enda sak - att Ryssland saknar överskeppningsförmåga i Östersjön. Den tidigare mycket omfattande landstigningsdelen av Östersjöflottan rostade under 90-talet sönder i sina hamnar och sedan drygt tio år saknar Ryssland reell landstigningsförmåga i Östersjön.
http://wisemanswisdoms.blogspot.com/
- Medlem
-
Kontakt:
hmm...vet inte om mistral i sig utgör ett hot, men lär de sig att hantera moderna landstigningsftg kan det bli farligt.
Men det är det jag tjatat om i år...flottan är grundbulten i en expeditionär krigsmakt, både som skydd hemma och som stöd till förbanden i insatser utomlands.
"The army is just a projectile fired by the navy"
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Psilander skrev:"The army is just a projectile fired by the navy"
Ehrmmm.
Hursomhelst har väl jag knappast gjort mig känd som en stor påhejare av storryska ambitioner här. Men bara lek med tanken att brohuvudet inte skall tas vid Slite, kanske vill de bara vara med och "leka" vid Hormuz, Incheon eller liknande?
Om försvarsmakten är en skugga av sitt forna jag så är björnen det också - och sorry,
en båt gör ingen skillnad.
Eller?
MVH
Hans
-
gunship
- Medlem
bara de inte kan hitta gotland så kan hon väl få sänka eländet om det skulle skita sig. tror mer som hans, ryssland vill också vara med och leka polis ute i världen.
-
Bjernevik
- Medlem
Psilander skrev:"The army is just a projectile fired by the navy"
Bara för att man säger något många gånger så blir det inte sant. Ett uttryck från ett annat land i en annan tid är kanske inte en universell sanning bara för att du så väldigt gärna önskar det?
Mistral och andra flytetyg torde enklast och bäst stoppas med rb 15. Och det bästa sättet att få
dessa till rätt ställe är att flyga dem dit. Därefter kan givetvis flottan göra en livräddande insats och fiska upp eventuella överlevande...
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
gunship skrev:bara de inte kan hitta gotland så kan hon väl få sänka eländet om det skulle skita sig. tror mer som hans, ryssland vill också vara med och leka polis ute i världen.
Ryssland har planer på andra örlogsfartyg också.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... e78270.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 422184.ece
- Medlem
-
Kontakt:
Bjernevik skrev:Psilander skrev:"The army is just a projectile fired by the navy"
Bara för att man säger något många gånger så blir det inte sant. Ett uttryck från ett annat land i en annan tid är kanske inte en universell sanning bara för att du så väldigt gärna önskar det?
Mistral och andra flytetyg torde enklast och bäst stoppas med rb 15. Och det bästa sättet att få
dessa till rätt ställe är att flyga dem dit. Därefter kan givetvis flottan göra en livräddande insats och fiska upp eventuella överlevande...
Jag måste hålla med om att rb15 i tillräcklig mängd är vårt lands bästa (enda?) säkerhetsgaranti... Leveranssystem kan debatteras. Personligen skulle jag rösta för att kunna skicka minst 300 st i östlig riktning inom kort tid från att målen bekräftats. Fördelningen skulle enligt mig vara ca 1/3 Flygfällda, 1/3 Fartygsbaserade och 1/3 Landbaserade. Dessutom bör det vid varje givet tillfälle finnas MINST en modern ubåt på patrull.
Men nu drömmer jag bara. Hundra rb15 skulle låsa upp alla tillgängliga flp och vi skulle sakna all form av luftförsvar...
No one can prevent me from raising towers in babylon
-
tryggve
- Medlem
Sarvi skrev:Min bedömning är att örlogsvarvskapaciteten i Ryssland idag är kraftigt begränsad. Dels har detta att göra med att de största örlogsvarven i och med Sovjetunionens upplösning hamnade i Ukraina, och dels med att de kvarvarande har haft extremt dåliga affärer de senaste femton-tjugo åren. Visserligen kan själva skeppsbyggnadskompetensen återuppbyggas om man kastar tillräckligt mycket pengar i sjön, men ett värre problem är att också har tappat 15-20 års sensor- och elektronikutveckling på örlogssidan. Och det var aldrig deras starka kort till att börja med. Stål är billigt, lednings-, vapen- och sensorsystem är inte det.
Det låter rätt vettigt, man inser kanske att det är det enklaste sättet.
-
tryggve
- Medlem
Det låter som en pengaslukare av enorm mått. fDessutom undrar man ju om det har kapacitet att bygga detta i landet.
-
diravi
- Medlem
Wooster skrev:gunship skrev:kanske korruption spelar in på ett eller annat sätt?
I det perspektivet skulle det ju i sådana fall vara ett tecken på att ryssarna gått från att vara så korrumperade att de alltid köper egentillverkat till att nu öppnat upp processerna och släppt in utländska tillverkare.
eller att de inser att de som beslutsfattare har enklare att få personliga favörer om de köper från vinstdrivande företag.
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
tryggve skrev:
Det låter som en pengaslukare av enorm mått. fDessutom undrar man ju om det har kapacitet att bygga detta i landet.
Har man bara pengar, ordnar sig det mesta, även bristande varvskapacitet.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 418254.ece
- Medlem
Jo, fast ryssarna har väl egentligen inte så gott om pengar längre, efter det att oljepriset sjönk så mycket? Och deras militärindustriella infrastruktur är väl generellt rätt nedgången både vad gäller varvskapacitet, flygindustri och tillverkning av stridsvagnar.
Hangarfartyg kräver ju eskortfartyg, underhållsfartyg och inte minst moderna flygplan för att vara effektiva.
-
G:son
- Medlem
diravi skrev:
eller att de inser att de som beslutsfattare har enklare att få personliga favörer om de köper från vinstdrivande företag.
De ryska företagen ska väl gå med vinst också, antar jag. Men mutor betalas i allmänhet ut som procent av köpesumman, så det spelar nog inte så stor roll om leverantörern gör vinst eller inte, procenterna ska betalas ändå. Dessutom tror jag, att eventuella mutor inte har någon betydelse för ryssarnas intresse, de är intresserade av teknologin.
/G:son
-
gunship
- Medlem
men de med intresset kanske även är intresserade i pengar
men nu ska jag inte anklaga ryssland för att vara genomkorrupt, det är inte snällt.
-
Terje
- Medlem
Sedan är väl också frågan hur det är med exporttillstånd för den vassaste sensortekniken till moder ryssland...
edit:
Vad gäller nya ryska hangarfartyg och ubåtar så är väl ubåtskapaciteten inte så konstig att dom vill bygga ut, har ryssland idag någon annan undervattensplatform för kryssningsrobotar/sjömålsrobotar?
Hangarfartyg är väl mer av ett uttryck för viljan att vilja vara med och leka polis runtom i världen, och det rör sig ju inte om en planerad jätteproduktion 5-6 till mitten av århundradet, sedan har man ju även att ta hänsyn till att ta fram en konstruktion vilket ju inte är gjort i en handvändning samt att utveckla lämpliga flygplan för hangarfartygsbasering Jag har svårt att tänka mig att dom vill bygga nya fina fartyg och lasta dom med gamla mig-29.