Vad läser du just nu?
Re: Vad läser du just nu?
Bestiarium - en medeltida djurbok av Bo Eriksson.
Recensionsexemplar, skall recenseras till Fornvännen.
Recensionsexemplar, skall recenseras till Fornvännen.
Tage Erlanders dagböcker. Dessa är verkligen över förväntan och man får tränga in i hans innersta tankar. Hur han tvivlar, är osäker på sig själv och andra. Lider av återkommande sömnbesvär och oro för sin hälsa. Allt ryms i dessa böcker.
Ett smakprov från dagen innan han valdes till statsminister, den 10 oktober 1946:
"En förfärlig natt. Ingen sömn och hela tiden Gustav Möllers trötta, bistra drag i blickfältet och hans försök att skapa en skräckstämning kring dunkla ord om att saken inte är uppklarad och att han måste ta sin ställning under omprövning. Egentligen har jag aldrig drömt om ledarskapet. Inte förrän efter voteringen i partistyrelsen började jag förstå att här fanns en allvarlig risk. Men i gruppen låg ju Möller så avgjort över tills Undén kom. Därmed fälldes avgörandet. Oerhört - hur detta skall gå vet inte jag. Kritiken har ju rätt - jag är ingen de stora linjernas man. Jag är rädd, har alltid varit rädd och att jag nu accepterat beror sannerligen inte på framåtanda och maktvilja, utan på rädsla för gruppen. Lojaliteten mot gruppen och partiet. Lojaliteten mot omgivningen som huvuddygd, blir det en ledare för landet under dessa bekymmersamma år? Jag tvivlar och om jag misslyckas - vad händer sedan? Går allt förlorat eller kommer det hela att kunna repareras."
Ett smakprov från dagen innan han valdes till statsminister, den 10 oktober 1946:
"En förfärlig natt. Ingen sömn och hela tiden Gustav Möllers trötta, bistra drag i blickfältet och hans försök att skapa en skräckstämning kring dunkla ord om att saken inte är uppklarad och att han måste ta sin ställning under omprövning. Egentligen har jag aldrig drömt om ledarskapet. Inte förrän efter voteringen i partistyrelsen började jag förstå att här fanns en allvarlig risk. Men i gruppen låg ju Möller så avgjort över tills Undén kom. Därmed fälldes avgörandet. Oerhört - hur detta skall gå vet inte jag. Kritiken har ju rätt - jag är ingen de stora linjernas man. Jag är rädd, har alltid varit rädd och att jag nu accepterat beror sannerligen inte på framåtanda och maktvilja, utan på rädsla för gruppen. Lojaliteten mot gruppen och partiet. Lojaliteten mot omgivningen som huvuddygd, blir det en ledare för landet under dessa bekymmersamma år? Jag tvivlar och om jag misslyckas - vad händer sedan? Går allt förlorat eller kommer det hela att kunna repareras."
Avdelad tråd: Erlanders pennor.
Just nu är det "The Spartacus War" av Barry Strauss och "Är det verkligen sant?" av en viss Peter Olausson.
/Marcus
/Marcus
Jag läser Finska Vinterkriget samt Soldat I Waffen SS, samt att jag ständigt håller på med Tredje Rikets Uppgång & Fall, men den vilar i långa perioder.
Själv läste jag just ut "Fler faktoider" av samme Olausson.Marcus Wendel skrev:Just nu är det "The Spartacus War" av Barry Strauss och "Är det verkligen sant?" av en viss Peter Olausson.
Nu skall jag fortsätta med Harrissons del av Den svenska historien. Ett recensionsex som jag fick till min blogg.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag läser denna själv lite avsnitt pö om pö. Som sagt jag gillar denna bättre men det kan bero på att ämnena är mer i min smak.Wooster skrev:Själv läste jag just ut "Fler faktoider" av samme Olausson.Marcus Wendel skrev:Just nu är det "The Spartacus War" av Barry Strauss och "Är det verkligen sant?" av en viss Peter Olausson.
Sonderling
Trevligt med läsarkontakt. 
Själv har jag just läst ut James P. Duffy, Target: America: Hitler's Plan to Attack the United States.
Själv har jag just läst ut James P. Duffy, Target: America: Hitler's Plan to Attack the United States.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Idrottsbladet ur äldre årgångar, en sevärdhet faktiskt.
Stefan
Stefan
KÖTT av Håkan Fällman. Handlar om hur man hanterar kött. Inte direkt historia men där står några ord om varje djurgrupps historia. T.ex. påstås det att höns kom till våra breddgrader via hemvändande vikingar. Vilket är bortåt 1000 år senare än vad vi har erkeologiska belägg för...
Bra bok för hemmakocken. Dålig bok för någon som bara är intresserad av historia/arkeologi.
Bra bok för hemmakocken. Dålig bok för någon som bara är intresserad av historia/arkeologi.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Läser förrförra årets julklapp; GULAG: a History av Anne Applebaum
Passar bra i vinterkylan man inser liksom att man inte har så mycket att klaga på.
Sonderling
Passar bra i vinterkylan man inser liksom att man inte har så mycket att klaga på.
Sonderling
Nu läser jag "Kalla Kriget" av Björn Kumm, innan läste jag "Jägare - bakom fiendens linje" av Thomas Rathsack.
- Per Andersson
- Medlem
Är precis klar med 'A Bright Shining Lie' av Neil Sheehan.
En mycket bra bok om Vietnam.
Har någon läst Bernard Falls böcker om gerillakrig i allmänhet och Vietnam i synnerhet?
Det ämnet (gerillakrig) känns relevant och aktuellt på något vis, och jag har inte beställt nånting från Amazon på flera dagar...
En mycket bra bok om Vietnam.
Har någon läst Bernard Falls böcker om gerillakrig i allmänhet och Vietnam i synnerhet?
Det ämnet (gerillakrig) känns relevant och aktuellt på något vis, och jag har inte beställt nånting från Amazon på flera dagar...
"Jorden de ärvde" av Björn af Kleen, handlar om den svenska adeln och om fideikommiss-systemet som fortfarande finns kvar i Sverige.