Sovjetiska pins

Skriv svar
Jackson Slate
Medlem

Sovjetiska pins

Inlägg av Jackson Slate » 11 november 2009, 11:25

Häromdan köpte jag dessa sovjetiska pins i en butik i Göteborg.

Det jag undrar är vad det är som står på dem och deras ursprung (Om det bara är souvenirer från sovjet eller om det är utmärkelser m.m)?

Då de bara kostade 10 kr styck är jag väldigt säker på att de inte har något värde.

Bucklan som är bredvid skölden är inget eget märke utan bara en grej som man skall skruva på baksidan av skölden för att den skall kunna fästas vid kavaj/rock.

Pinsen:
http://i34.tinypic.com/11ajzmx.jpg

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Sovjetiska pins

Inlägg av Martin Lundvall » 11 november 2009, 11:40

På den första står det "19 kongressen Vsesojusnyj Leninskij kommunistitjeskij sojus molodezji (Komsomol)

Den andra Leningrad - Smolnyj.

Den sista verkar vara något från den sovjetiska armén men jag ser inte det första ordet.

/Martin

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 11 november 2009, 12:28

Beträffande pinsens eventuella värde, kan det löna sig att fråga på systerforumet Historiskt samlarforum:

http://www.samlarforum.nu

/G:son

Jackson Slate
Medlem

Inlägg av Jackson Slate » 12 november 2009, 19:33

Martin Lundvall skrev:På den första står det "19 kongressen Vsesojusnyj Leninskij kommunistitjeskij sojus molodezji (Komsomol)

Den andra Leningrad - Smolnyj.

Den sista verkar vara något från den sovjetiska armén men jag ser inte det första ordet.

/Martin
Så den första är en pin som delades ut vid kommunistpartiets 19 kongress i Komsomol?

Här är en bättre skanning av grejen från sovjetarmén

Bild

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 12 november 2009, 22:16

Pappa köpte ett sovjetiskt Leninpin till mig som 6-åring som jag bar med glädje utan att alls förstå vad det betydde. Han har allt humor! :)
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 12 november 2009, 22:17

Ja det står ju "otlichnik sovjetskoj armii" - ungefär utmärkt soldat i röda armén. Samma pins går nog att köpa för 10 rubel eller mindre på rätt ställe, så det är nog inga fynd direkt du gjort. Fast, när det gäller sådant här så är det ju inte värdet i sig som är det intressanta, det är väl mer vad du vill med dem som är viktigt. Kul att ha kanske. :)

Skriv svar