Men det jag söker är ännu lite mer specifikt och rör lappskattens intagande innan Jösta centraliserade hela saken. Vilka skötte saken då och vad kallades de?
Quiz: Tidigmodern tid
Re: Quiz-Tidigmodern tid
Men hörru! Det var nära iaf. Har jag kanske haft dig som gymnasieelev i Hi i Ljusdal, förresten? Dina goda kunskaper tyder på det. 
Men det jag söker är ännu lite mer specifikt och rör lappskattens intagande innan Jösta centraliserade hela saken. Vilka skötte saken då och vad kallades de?
Då ska vi se... under det prejöstianska avgiftsuttaget borde uppgiften ha skötts av handelsmän kallade birkarlar. Korrekt?millgard skrev:Men hörru! Det var nära iaf. Har jag kanske haft dig som gymnasieelev i Hi i Ljusdal, förresten? Dina goda kunskaper tyder på det.
Och angående min skolgång så är jag relativt ny i socknen, min studietid var förlagd till den magnifika centralorten Hudiksvall. Så chansen att jag talar med en av mina gamla lärare får nog i detta fall ses som minimal.
Detta är korrekt. Ber att få hälsa dig välkommen till Skalman och ge dig en uppmuntring för både välfomulerade och nöjsamma inlägg.
Moophi tar nästa fråga!
Moophi tar nästa fråga!
Tack för de värmande orden, Millgard. Jag har följt forumet under en längre tid men inte förrän nu sett anledning att hoppa in i debatten.
Så till frågan. Den svenskspråkige mannen nedan figurerar i ett välkänt och för tiden populärt litterärt verk som motarbetades av vår termometers farfar. Vad hette verket och dess författare?
Så till frågan. Den svenskspråkige mannen nedan figurerar i ett välkänt och för tiden populärt litterärt verk som motarbetades av vår termometers farfar. Vad hette verket och dess författare?
- Bilagor
-
- Quiz.JPG (3.38 KiB) Visad 618 gånger
Med tanke på Celsius d.ä. och ditt ursprung gissar jag att det har med Hälsinge- eller stavrunorna att göra.
Eller tänker du på götisismen? Då var det farbrodern Olof Celsius som stred hårdast mot Rudbeck d.ä gällande dateringen av ovan nämnda runor.
Atland eller Manheim hette verket, och det var alltså Rudbeck d.ä. som författade det.
Eller tänker du på götisismen? Då var det farbrodern Olof Celsius som stred hårdast mot Rudbeck d.ä gällande dateringen av ovan nämnda runor.
Atland eller Manheim hette verket, och det var alltså Rudbeck d.ä. som författade det.
Korrekt, Rudbeckius och Atlantica var vad jag siktade på. Det blev en lite omskrivning i min frågeställning eftersom farfar...bror inte rullar så lätt av tungan (och för att jag missminde mig, jag hade för mig att Olof var fadern och Nils farbrodern). Anknytningen till Hälsingland var dock inget jag hade i åtanke alls. Så där ser man hur det kan gå.millgard skrev:Med tanke på Celsius d.ä. och ditt ursprung gissar jag att det har med Hälsinge- eller stavrunorna att göra.
Mannen på bilden är f.ö. Adam från skapelseberättelsen, som om nu Rudbeck hade rätt antagligen vore en av de mest universellt kända svenskarna i historien.
[edit]Frågan går givetvis till Millgard.[/edit]
"Eh, va?" var väl det slutliga beviset på att Adam var svensk? (åsyftande på hans förvånade men namngivande utrop när Eva presenterades för honom i Edens lustgård)
Jahapp, jag får väl presentera en fråga som inte är alltför lätt då - hur nu det skall gå till...
Här kommer en dam som påverkade världshistorien i ett specifikt avseende. För samtiden var hon känd för sitt konstnärsskap och för eftervärlden mest känd för sitt systerskap med hustrun till en av världens absolut mest kända människor genom tiderna, men under sin levnad var hon nog den som egentligen ägde hjärtat hos mannen i fråga. Hade det gått annorlunda med äktenskapsaffärerna hade kanske historien skrivits om, vem vet?
Jag hade gärna varit där just då, kan jag säga.
Jahapp, jag får väl presentera en fråga som inte är alltför lätt då - hur nu det skall gå till...
Här kommer en dam som påverkade världshistorien i ett specifikt avseende. För samtiden var hon känd för sitt konstnärsskap och för eftervärlden mest känd för sitt systerskap med hustrun till en av världens absolut mest kända människor genom tiderna, men under sin levnad var hon nog den som egentligen ägde hjärtat hos mannen i fråga. Hade det gått annorlunda med äktenskapsaffärerna hade kanske historien skrivits om, vem vet?
Jag hade gärna varit där just då, kan jag säga.
- Bilagor
-
- quizmodern2091106.jpg (35.75 KiB) Visad 602 gånger
Den tog ett tag att knäcka! Jag fastnade länge på ett Jefferson-spår, men kvinnan såg inte ut som någon Sally Hemmings precis. Det är ju dessutom lite svårt att komma ifrån makthavare och tänkare, både Napoleon och Linné passerade... Men men.
Kvinnan på bilden är Aloysia Weber som tackade nej till ett giftermål med Wolfgang Amadeus Mozart, men sedermera blev hans svägerska och framförde många av hans verk.
Kvinnan på bilden är Aloysia Weber som tackade nej till ett giftermål med Wolfgang Amadeus Mozart, men sedermera blev hans svägerska och framförde många av hans verk.
Det är helt riktigt och jag är imponerad över att du tog den direkt. Nog för att bilden fanns på första Googlesidan men jag trodde nog att det skulle krävas några gissningar.
Bravo! Du tar vidare.
Bravo! Du tar vidare.
Då ska vi se om jag själv kan höja svårighetsgraden lite. Utan bild denna gång.
Jag vill ha namnet på en man. Son till en tiggerska i norra Italien, senare kardinal vid relativt ung ålder. Han lär ha sovit i den påvliga sängen, och tagit hand om den påvliga apan, enligt utsago.
Jag vill ha namnet på en man. Son till en tiggerska i norra Italien, senare kardinal vid relativt ung ålder. Han lär ha sovit i den påvliga sängen, och tagit hand om den påvliga apan, enligt utsago.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Innocenzo Ciocchi Del Monte...?
Hans K
Hans K
Just han ja. Kardinal vid sjutton års ålder, enligt ryktet sängkamrat till påven Julius III. Enligt en nidvisa ska han ha tagit hand om påvens apa, vilket alltså lär vara en omskrivning av en kärleksakt. Han var inte särskilt populär i Rom eftersom en dylik affär inte precis gav papisterna någon positiv PR i dessa reformationstider.sveahk skrev:Innocenzo Ciocchi Del Monte...?
Hans K
Hans tar nästa fråga.
- sveahk
Påvar! Ett tema där man mycket ofta inte vet om man skall skratta eller gråta...
Tack Moophl - och vidare till nästa fråga!
Religionen spelade och spelar oftast huvudrollen i krigets virrvarr - det avbildade slaget är inget undantag.
När och var? Hans K
Religionen spelade och spelar oftast huvudrollen i krigets virrvarr - det avbildade slaget är inget undantag.
När och var? Hans K
- sveahk
...svenskar inblandade...
Hans K
Hans K
Med tanke på den avbildade uppställningen och geografin, samt den tidsperiod inlägget postades, skulle jag gissa på Lützen, 1632-11-06.sveahk skrev:Påvar! Ett tema där man mycket ofta inte vet om man skall skratta eller gråta...![]()
![]()
När och var?
Hans K