Hipp hipp hurra, Astérix le Gaulois fyller 50!

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Hipp hipp hurra, Astérix le Gaulois fyller 50!

Inlägg av Hans » 13 oktober 2009, 10:43

Jag är ute i god tid :wink: Den 29 oktober 1959 kom en Asterixserie ut för första gången.

Bild
http://fr.wikipedia.org/wiki/Ast%C3%A9r ... is_(album)

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Re: Hipp hipp hurra, Astérix le Gaulois fyller 50!

Inlägg av Ornellaia » 13 oktober 2009, 10:59

Kul!

Jag är ett fan av Asterix och jag lånade de böckerna ofta på bibloteket i min ungdom. Extra kul blir det när syskonbarn läser albumen och man kan återuppleva historierna som ännu håller.

Något som slår mig nu är hur detaljnoga och skickliga teckningarna är. Stort detaljarbete och känsla för proportioner. Kolla när Asterix oxh Obelix närmar sig en stad, hur noga och bra tecknad den är.

Dessutom är det nog Asterix "fel" att jag fått för mig att vildsvinsstek är så gott. Hur god ser den inte ut i böckerna? Har varit sugen på att köpa själv och testa grillat vildsvin men ej kommit för mig ännu. Någon som testat?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 13 oktober 2009, 11:11

Vildsvin borde väl smaka lite som tamsvin, kanske lite fränare i smaken. Har dock inte heller ätit vildsvin så jag vet inte säkert. Men visst håller jag med om att det ser väldigt gott ut i albumen.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 13 oktober 2009, 11:30

En av mina favoritfigurer. Jag tror att jag har samtliga album på franska fram till Goscinnys död. Dock, det är svårt att diskutera på svenska då så många namn är ändrade. Utgivningsordningen har inte heller varit densamma. På grund av översättningen går tyvärr mycket förlorat. Böckerna är dock en guldgruva för den som vill leta efter detaljer.

BroderNorbagge
Medlem

Inlägg av BroderNorbagge » 13 oktober 2009, 23:37

Ornellaia skrev:Kul!

Jag är ett fan av Asterix och jag lånade de böckerna ofta på bibloteket i min ungdom. Extra kul blir det när syskonbarn läser albumen och man kan återuppleva historierna som ännu håller.

Något som slår mig nu är hur detaljnoga och skickliga teckningarna är. Stort detaljarbete och känsla för proportioner. Kolla när Asterix oxh Obelix närmar sig en stad, hur noga och bra tecknad den är.

Dessutom är det nog Asterix "fel" att jag fått för mig att vildsvinsstek är så gott. Hur god ser den inte ut i böckerna? Har varit sugen på att köpa själv och testa grillat vildsvin men ej kommit för mig ännu. Någon som testat?
Barbecue01.jpg
Mums
Barbecue01.jpg (120.41 KiB) Visad 5733 gånger
En extra kul grej är at grillen var formad som en pansarbandvagn M-113.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 27 oktober 2009, 13:46

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 oktober 2009, 18:32

Det har blivit ganska mycket Asterix (och Tintin, Smurferna, Spirou, etc) som högläsning för min 6-årige son, och det är kul att läsa dem igen. Jag måste ha läst dem rätt många gånger, då jag minns många teckningar ned till minsta detalj.

Skriv svar