Danne skrev:Det är möjligt att han skriver så i den boken (har inte läst den), men i andra böcker hyllar han ju "Ringen" som den främsta boken i modern tid. Och jag tror att Ohlmarks gjorde sitt allra bästa (det skriver han i alla fall i "Tolkiens Arv").
Läs den, ganska skoj bok.

Brukar alltid plocka fram den när jag vill ha något att skratta åt.
Det förklara en hel del - från han sida - varför han hamnade i bråk med i princip allt och alla som hade med Tolkien och göra.
Finns ett gammalt ex av Äventyrsspels Sinkadus där delar av bakgrunden förklaras lite annorlunda mot hans egen version.
Danne skrev:Slarvfel, ja. Ointresse, nej.
Ointresset tog inte vid förrän långt senare.
Inte om man ska tro Tolkien och den svarta magin, där påstår han sig tröttnat på Tolkiens ständiga petande i hans översättning och att han ansåg att Tolkiens verkar var dåligt skriva - därav hans egna tolkningar.
Om jag inte missminner mig lite fel - var ett tag sen jag läste boken - så hävdar han dessutom att delar av boken skrevs av CS Lewis eftersom Tolkien var en så bedrövligt usel författare.
Frågan är väl bara hur pass mycket av detta som är efterhandskonstruktioner efter att några tolkienister försökte fjutta eld på hans kök.
Dock tror jag det mest rör sig om slarvfel - hans tolkning av t.ex. Koranen (vilket oxå är en översättning från engelskan) lämnar en hel del till övers.