Cirka 30000 desertörer, vapenvägrare och krigsförrädare blev dömda till döden av nasistdomstolar. av dessa blev 20 000 dödade innan krigsslutet. (källa:
http://www.spiegel.de/politik/deutschla ... 71,00.html)
2002 upphävde tyska parlamentet domarna för desertörer och vapenvägrare och sedan dess har flera grupper försökt att få domarna för krigsförrädare upphävda.
Det har funnits en debatt i Tyskland där främst vänstergrupperingar som t.ex. SPD och Grüne och på senare tid "Die Linke" men också FDP (Liberalerna) och delar i CDU har drivit frågan att alla domar för krigsförräderi ska upphävas. Stora delar av CDU/CSU menar dock att man ska göra en enskild prövning av alla domar så att man inte riskerar att fria människor som t.ex. förrått tyska ställningar som kunde ha bombats. Till det här kan man invända två saker.
1. Om man skulle pröva alla domar så skulle det ta flera år för att inte säga årtionden. Med tanke på att många så kallade landsförrädare är gamla så skulle dom inte få uppleva deras rehabilitering.
2. Bara dom som nasisterna kunde få tag på blev dömda för landsföräderi. Det finns flera exempel på generaler i engelsk eller sovietisk fångenskap som förråde mycket mer en den enkle soldaten (se boken Abgehört av Sönke Neitzel) och som aldrig blev åtalade och gjorde karriär efter kriget i Tyskland.
Vad var det för människor som dömdes för landsförräderi. Här ett paar exempel (källa:
http://www.spiegel.de/politik/deutschla ... 71,00.html)
Stabsgefreite Josef Salz blev dömd till döden den 8. Februar 1944 i Stettin som Kriegsförrädare för att ha skrivit kritiska kommentarer i sin dagbok.
Schütze August Fiereck spelade kort med en serbisk krigsfånge och blev dömd till döden den 30. November 1943.
Obergefreite Johann Lukaschitz, kämpade på östfronten. Han rapporterade inte att ett paar soldater ville bilda ett så kallat soldatråd och blev därför dömd till döden.
Jag kan fortsätta med fler exempel men ett antal historiker anser att den nazistiska rättsskipningen använde speciellt krigsföräderri som ett instrument för att döma soldater för alla möjliga saker som inte gillades av nasisterna.
Jag är säker på att en del skalmän kan ge exempel på förrädare som kanske med rätt dömts till döden men här handlar det om att hellre fria en att fälla.
Dessutom så är jag inte medveten om att en ekonomisk kompensation ska betalas:
"rechtliche Wiedergutmachung" betyder inte ekonomisk ersättning.
Jag är i alla fall stolt över att att man lyckats komma överens (med de konservativas röster) att upphäva domarna mot så kallade krigsförrädare.
LEW
EDIT: Tillfört källhänvisning