bysan
bysan
jag undrar när romariket gick sönder.Talade man latin eller grekiska östra delen.och när blev grekiska första språket.och var det vissa områden som hade latin kvar längere än vissa i östra delen.
Re: bysan
Grekiskan etablerade sig väldigt starkt i den östra delen av Medelhavet börjande från Alexander den Stores erövring av bl.a. Mindre Asien, Syrien och Egypten i slutet av det fjärde århundradet f.kr. Helleniseringen startade redan tidigt i städerna - de stora metropolerna var ju delvis grundade av hellener - och t.ex. Alexandria och Antiochia var nog helt hellenska långt innan Rom erövrade dem.
Mig veterligen fick latinet aldrig någon mer betydande ställning, utom som språk i offentlig administration och militär. T.ex. urkyrkan fungerade helt på grekiska i hela det område som skulle bli bysantiska Östrom långt senare. När den politiska makten bytte var det mycket tunna skikt/nischer av latin som sopades bort, säkerligen mycket snabbt.
Mig veterligen fick latinet aldrig någon mer betydande ställning, utom som språk i offentlig administration och militär. T.ex. urkyrkan fungerade helt på grekiska i hela det område som skulle bli bysantiska Östrom långt senare. När den politiska makten bytte var det mycket tunna skikt/nischer av latin som sopades bort, säkerligen mycket snabbt.