Ak 4 vs ak 5

Skriv svar
Bjernevik
Medlem

Re: Ak 4 vs ak 5

Inlägg av Bjernevik » 4 september 2009, 16:01

MD650 skrev:Jo nog finns väl det att beställa lös länk?? Det finns då i alla fall när man budgeterar am, så det borde gå att beställa den.
:)
Nu kan jag visserligen minnas fel, men jag har bestämt för mig att sist jag tittade i amkat så fanns där ingen 90-länk. Däremot 58-band.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 september 2009, 17:00

Bjernevik skrev: Nu kan jag visserligen minnas fel, men jag har bestämt för mig att sist jag tittade i amkat så fanns där ingen 90-länk. Däremot 58-band.
Jo det kan stämma. Men det finns när man ska budgetera.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 4 september 2009, 17:03

Ornellaia skrev:
Lützow skrev:den nya PEK:en
När kom den och var kan man förkovra sig? Om du inte vill skriva något... :)
Den finns som sagt på remiss, de stora skillnaderna är att skyttet är mer dynamiskt och mer anpassat för strid och inte för skjutbanan. Skjutställningen är mer ihopsjunken, för att visa mindre målyta och för att det är en naturlig stressställning. Är även "samma" ställning som används vid närkamp.

Har med de Ksp90 jag använt inte upplevt någon större mängd eldavbrott med magasin, dock skall man komma ihåg att det är ett reservförfarande. Plastmagasinen fungerar mycket riktigt inte i Ksp90an, är inte särskilt imponerad av dem överlag heller då de känns sköra och magasinsbrunnen på Ak5 är såpass djup att man ser endast de första cirka 10 skotten.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 september 2009, 18:04

Inlägg om nya PEK:en har fått en egen tråd.

Användarvisningsbild
Crister
Medlem

Inlägg av Crister » 4 september 2009, 18:20

Penetrationer hit och dit vet jag inget om men som e-soldat i en fullsmockad bandvagn var det ganska skönt att ha en liten hopvikbar ak5 jämfört med kolossen ak4.

Vi plockade upp lite gäster från Örebro (I3 tror jag?) på villingsbergs skjutfält så hade de ak4or. Det var inte roligt att trängas med dem och sina vapen :D

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 5 september 2009, 01:14

När jag gjorde GU (93/94) var det standard att länka till Ksp90, jag kan inte minnas att det ens fanns fabrikslänkad ammunition tillgängligt.
Genom åren har jag fått ut dels färdiga kasetter i de klassiska plastförpackningarna som även enstaka patroner (i ask) förpackas i, dvs bara att riva upp förpackningen och fästa på kulsprutan så har man en plastkasett med 200 länkade patroner.
De senaste åren har plåtlådor med 4 band om 200 patroner varit vanligast. Fördelningen är väl 3 normalproj och 1 spårljus, eller motsv...

Jag har skjutit hyfsat mycket med magasin till ksp90, det funkar ok, min uppfattning är att många slår in magasinet i magasinstyrningen, det är fel, magasinet skall pressas in och sedan dras ut. Slår du in magasinet får du i princip garanterat eldavbrott. Magasinet hamnar får långt in i lådan så antingen slutstyckets klack för att mata ur patronerna i magasinet alt. låsstycket tar i den bakre delen av magasinet - tvärstopp.

Det går alldeles utmärkt att länka upp förbrukade länk med "vanlig" 5.56 i ask, men är inte att rekommendera då länken rätt ofta tar stryk vilket kan leda till eldavbrott. Men givetvis länkar jag hellre än har en tung enskottsbössa...

Edit: Diskussionen med 7.62 vs. 5.56 är ju lika evig som mellan 9x19 och .45 ACP...
Dock får jag säga att trots att jag gillar Ak4(B), det är ett kvalitetsvapen som är driftsäkert och träffar hårt, så är det ett jävla spett som man får brottas med.... i min mening inte alls användarvänligt och det kräver mycket övningstid för att det skall bli "bra".
Ak5 tycker jag är betydligt smidigare att hantera, framförallt C/D versionerna, jag kan hantera dem hyfsat smidigt samt skjuta snabbt och träffa bra.

Mao vinner Ak5C/D överlägset för mig :)

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 5 september 2009, 12:48

[quote="Crister"]Penetrationer hit och dit vet jag inget om men som e-soldat i en fullsmockad bandvagn var det ganska skönt att ha en liten hopvikbar ak5 jämfört med kolossen ak4.

/quote]
Sen har du ju radio 180, batteri, packning. högantten . Vapen och ammo. och brottas med.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 september 2009, 14:58

2Sharp skrev:
Jag har skjutit hyfsat mycket med magasin till ksp90, det funkar ok, min uppfattning är att många slår in magasinet i magasinstyrningen, det är fel, magasinet skall pressas in och sedan dras ut. Slår du in magasinet får du i princip garanterat eldavbrott. Magasinet hamnar får långt in i lådan så antingen slutstyckets klack för att mata ur patronerna i magasinet alt. låsstycket tar i den bakre delen av magasinet - tvärstopp.

D
Jo det kan vara handhavandefel som gör att magasinsmatning till ksp90 får oförtjänst dåligt rykte.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 5 september 2009, 16:14

MD650 skrev:Jo det kan stämma. Men det finns när man ska budgetera.
Nu har jag hittat ksp 90 länk i SäkI Am, så den finns uppenbarligen som egen artikel. Däremot är jag osäker på om avsikten är att den ska beställas "i lösvikt", för SäkI Am redovisar även de olika delarna som ingår i ett 58-band som egna artiklar...

Hur som helst, rent praktiskt för ett krigs-/insatsförband så gäller det som jag skrev ursprungligen. 5,56 nband och 5,56 i ask är att betrakta som två olika ammunitionstyper för de som har att tillse att skyttarna i frontlinjen har bland annat ammunition. Eventuella rationaliseringsvinster görs på tillverkningssidan, inte ute på förbanden.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 september 2009, 16:16

Bjernevik skrev:
Hur som helst, rent praktiskt för ett krigs-/insatsförband så gäller det som jag skrev ursprungligen. 5,56 nband och 5,56 i ask är att betrakta som två olika ammunitionstyper för de som har att tillse att skyttarna i frontlinjen har bland annat ammunition. Eventuella rationaliseringsvinster görs på tillverkningssidan, inte ute på förbanden.
Jo, jajemän. Har ingen avvikande uppfattning där.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 6 september 2009, 22:21

tänkte på bajonett till AK5.....

Är det något som kommer ut på förbanden vid mob och har den funnits ute på någon mission någongång ?.
finns de i tillräckligt antal med....
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 6 september 2009, 23:01

ola skrev:tänkte på bajonett till AK5.....

Är det något som kommer ut på förbanden vid mob och har den funnits ute på någon mission någongång ?.
finns de i tillräckligt antal med....
Till ak 5 A/B har det aldrig funnits någon bajonett. Däremot tog man fram en adapter som skruvas fast på pipan så att bajonetten till ak 4 kan användas för paradtjänst. Den konstruktionen är dock inte så stabil att den är praktiskt användbar för att slåss med.

Till ak 5 C/D däremot ska det vara en bajonett under införande. Den får dessutom en ny paradbajonett då ak 4-bajonetten inte passar och den nya stridsbajonetten tydligen ser lite för "krigisk" ut för att vara lämplig för högvaktstjänst.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 6 september 2009, 23:20

Finns det bild på undervärket då? Den krigiska?

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 7 september 2009, 02:02

http://farm4.static.flickr.com/3500/324 ... 1514_b.jpg
Paradbajonetten, kommer tyvärr inte ihåg vem som tillverkat den...

Den ser väl främst parad än "icke-krigisk" ut? Den krigiska :) ser likadan ut men inte lika blank.

Edit: jag tror det är denna:
http://www.lbainternational.com/eickhor ... et2005.htm

Airacobra
Medlem

Inlägg av Airacobra » 12 september 2009, 23:58

Well...

Min personliga uppfattning är att AK5 som helhet är ett mer attraktivt val.
Det finns fördelar AK4 i standard ammunition i penetration/räckvidd men det kan uppvägas av ammunitionsmängd magasin+ mängd ut i fält.
Min favorit är AK5B, längden på pipan ger bra precision och vad jag sett av liknande resultat av andra vapen god anslagsenergi.
SUSAT siktet har alltid (för mig ) funkat bra, för mig har det hänt några gånger att ett skarpt,fulladdat magasin inte "bitit" utan lossnat,dock lärde man sig det så tryckte man till lite hårdare.
Inga eldavbrott,ett robust vapen helt enkelt.
Det jag inte gillar är dessa kortade AK5C/D, smaksak kanske men är pipkortningen värd förlorad anslagsenergi/precision?
Nu kanske det finns "hard facts" att det inte blivit några sådana skillnader,jag vet inte, men min instinktiva känsla är att jag föredrar "fullängds AK5an".
Dock AK4an har 7,62 har ni sett att Minimin nu också finns att köpa i 7,62 nuff said....

Skriv svar