Rysk journalist försvarar MR-pakten

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem

Re: Rysk journalist försvarar MR-pakten

Inlägg av Artur Szulc » 30 augusti 2009, 19:05

Det var mycket på en gång MC. Du sitter på en uppdämd frustration, jag förstår det, men kan vi inte hålla oss till trådens ämne?

En sak bara, den här typen av argumentation...
Jag har personligen hört sådana historier från några judar som hade flytt till Sovjet och som såg polackerna som större hot än tyskarna. Jag vet inte vilka åtgärder som skulle ha varit "helt främmande i mellankrigstidens Polen", men tydligen tillämpades åtgärder som gjorde att judarna blev rädda för och fientligt inställda mot polackerna.

....påminner om: "En frusen KB-elev har sagt till mig i matkön att......och det måste vara sant".

Jag tänker inte svara på MC´s kommentarer här då jag känner att jag har bemött hans selektiva historieuppfattning tillräcklig många gånger.

Men en sak är viktig att ta upp och det är hans påstående om att Polens judar välkomnade den Röda armén i september 1939. Det är sant att så var fallet, men var vanligast bland judar som var fattiga, unga eller kommunister. Faktum är att många av dessa gjorde sig skyldiga till fruktansvärda övergrepp mot polska bönder och markägare eller kolonisatörer.

Att Polens judar inte skulle ha fått nog av det sovjetiska systemet är bara strunt. När nazityska repatrieringskommissioner började att åka runt i städer i fd östra polska områden, bl a Lwow, så anmälde sig tiotusentals polsk-judiska flyktingar till repatriering. De gjorde det av flera skäl, de ville inte bli sovjetiska medborgare, de ville inte förlora egendom i polska områden som annekterats av Tyskland och de hade fått nog av sovjetisk "gästfrihet". Vad gjorde sovjeterna med dessa polsk-judiska flyktingar? Jo, man deporterade dem österut som bestraffning.

Källa, Jan T Gross, Revolution from abroad.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 30 augusti 2009, 20:22

Artur Szulc skrev:
Menar du att Berlin bara chansade på att Stalin var mottaglig för deras förslag om att Röda armén borde gå in i östra Polen?
Jag menar det jag säger, att Polens delning inte var en följd av pakten i augusti 1939 utan en följd av att det polska motståndet kollapsade som det gjorde.
Artur Szulc skrev: Jag menar, hur kommer det sig att tyskarna ens antog att Moskva skulle ställa sig positivt till ett gemensamt krossande av den polska krigsmakten? Varifrån fick Berlin den galna idéen?
Gemensamt krossande? Det är en ren fantasiprodukt. Någon sådan plan existerade inte.
Artur Szulc skrev: Ja, Hitler var ju garanterad sovjetisk neutralitet, men inte Polen va? Nej, Kreml bröt självsvådligt flera fördrag som landet hade med Polen i samband med anfallet den 17 september.
Det jag menar är att du på ett ställe säger att ryssarna var neutrala i den tysk-polska konflikten och på ett annat ställe att de var allierade med tyskarna. Det är två med varandra fullständigt oförenliga påståenden!

Sovjet bröt inga fördrag alls med Polen i samband med inmarschen (något anfall var det inte fråga om) den 17 september 1939, och det av den enkla anledningen att Polen vid den tidpunkten upphört att existera som en självständig stat.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 30 augusti 2009, 20:49

Ett inlägg från Niedzwiadek innehållande personliga kommentarer plockades bort.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 30 augusti 2009, 20:53

Först och främst vill jag påminna er alla om att tonläget i denna tråden är alltför otrevligt, tona ner tonfallet och undvik personliga gliringar och kommentarer.

Dessutom vill jag be er återgå till trådens ämne.

Tråden låses för att ge deltagarna en chans att lugna ner sig.

ps. om ni upplever att något inlägg bryter mot forumets regler, anmäl det då till oss i redaktionen med rapportknappen uppe till höger i inlägget istället för att besvara det.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 6 september 2009, 18:38

Tråden låses upp igen för att diskussionen ska få en ny chans.

/Marcus

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 6 september 2009, 22:05

Jag befann mig i Polen lagom till tillställningen på Westerplatte den 1 september. Jag var dock inte där. Men jag hade i alla fall möjligheten att titta på polsk tv och följa debatterna efteråt.

Många polska kommentatorer var lågmält positiva till Putins närvaro och uttalanden. Både i ett brev till den polska nationen och under själva ceremonin fördömde han MR-pakten ur ett moraliskt perspektiv. Men något som Putin gjorde var att ändå inte fördöma paktens följder. Här fanns en tydlig skillnad mot den tyska förbundskanslerns tal. Hon talade utan krusiduller, Tyskland anföll Polen och vållade landet enormt lidande. Putin tog avstånd från MR-pakten men kunde samtidigt inte låta bli att relativisera avtalet genom att hänvisa till andra händelser som Munchen 1938. Ungefär som att två fel blir rätt.

Det mest positiva är att Putin och Tusk kom överens om att återuppta undersökningarna kring ländernas gemensamma och tragiska historia samt förnya granskningen av massakern i Katyn.

Själv betraktar jag Putins besök på Westerplatte som ett steg i rätt riktning, men jag kan ändå inte låta bli att fundera över om hans resa dit egentligen inte handlade om inrikespolitik. För vilka signaler hade han skickat till ryssarna om han avböjt att delta? Att han var rädd för att konfronteras med polska journalister? Att han inte är kapabel att skydda ryska intressen och skydda minnet av sovjetisk historia som paradoksalt har blivit Rysslands?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 12 september 2009, 08:32

Själv tycker jag det är konstigt att minnet av krigsutbrottet och det tyska angreppet på Polen i så stor utsträckning kommit att handla om Ryssland.

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 15 oktober 2009, 16:02

De polska och de baltiska historierevisionisterna försöker få det hela till att Sovjetunionen kände till Hitlers nästa steg (att Tyskland skulle starta krig mot Polen) redan när pakten skrevs den 23 augusti. Men det är ett falskt påstående. Sovjet var givetvis fullt på det klara med att tyskarna tänkte "lösa" det polska problemet inom kort, men man kunde inte vara säkra på att de västallierade inte skulle komma överens med nazisterna och lösa Polen-frågan på "München-vis".

Följande text finns i Alexander Djukovs nyutkomna bok "Pakt Molotova-Ribbentropa", 2009, sid. 86-87:
Судя по записям в дневнике советского полпреда в Лондоне Ивана Майского, Кремль все-таки склонялся к тому, что реализован будет «мюнхенский» вариант. 26 августа Майский записывает в дневнике: «В воздухе пахнет новым Мюнхеном... Если Гитлер проявит хоть минимум сговорчивости, может повториться прошлогодняя история».80
Att döma av den sovjetiske London-ambassadören Ivan Majskijs dagboksanteckningar lutade Kreml åt att "München-varianten" var den mest troliga. 26 augusti skrev Majskij i sin dagbok: "Luften doftar ett nytt München... Om Hitler visar ett minumum av medgörlighet, så kan fjolårets historia upprepas".
28 августа в дневнике появилась новая запись: «В Москве, видимо, господствуют иные настроения: войны не ждут, рассчитывают на новый Мюнхен. Вот факты. Несколько дней назад я запросил НКИД, целесообразно ли с уходившей тогда диппочтой посылать секретные материалы, ибо можно ждать перерыва ж-д сообщения и, может быть, даже открытия военных действий между Германией и Польшей в ближайшие дни. Получил ответ: отправляйте почту нормальным порядком – и причем в таком тоне, что точно из Москвы хотели сказать «не паникерствуй!» Тем не менее секретных материалов я с курьерами все-таки не послал. И поступил вполне правильно. Сегодня узнал, что курьеры, о кот[орых] шла речь, застряли в Берлине. 27 августа НКИД известил меня, что я назначен возглавлять советскую делегацию на Ассамблее Л[иги] Н[аций], которая должна открыться 11 сентября. Спасибо за доверие. Сомневаюсь, однако, чтобы Ассамблея состоялась в нынешней обстановке».81
28 augusti fanns en annan anteckning i Majskijs dagbok: "I Moskva härskar, som det verkar, andra stämningar: man väntar sig inget krig, man räknar med ett nytt München. Här är fakta. För några dagar sedan gjorde jag en förfrågan hos Folkkkommissariatet för utrikesärenden, om det ändamålsenliga i att skicka hemliga material tillsammans med den diplomatiska posten, eftersom man kan vänta sig avbrott i järnvägsförbindelsen, och kanske att krigshandlingar mellan Tyskland och Polen inleds under de närmaste dagarna. Jag fick till svar att skicka posten på vanligt sätt - och dessutom i sådan ton, som om man från Moskva ville säga "Drabbas inte av panik!". Icke desto mindre, jag skickade i alla fall inga hemliga material med budbärarna. Och handlade helt rätt. Idag fick jag veta, att budbärarna, vilka jag nämnde, hade fastnat i Berlin. 27 augusti upplyste Folkkommissariatet för utrikesärenden mig, om att jag har blivit utsedd till att leda den sovjetiska delegationen vid NF:s Generalförsamling, som var tänkt att öppnas den 11 september. Tack för förtroendet. Jag tvivlar dock på att Generalförsamlingen kan genomföras under den rådande situationen".
Запись от 30 августа: «Кабинет имел заседание сегодня и сегодня же отправил в Берлин свое сообщение. В этом сообщении брит[анское] правительство] соглашается использовать свое влияние в Варшаве для того, чтобы способствовать открытию прямых переговоров между Германией и Польшей... После разрешения польского вопроса брит[анское] пра[вительство] готово принять участие в конференции по обсуждению тех более общих вопросов, которые были подняты Гитлером во время свидания с Гендерсоном 25 августа. Явно пахнет Мюнхеном. Но пойдет ли на английское предложение Гитлер?»82
Anteckning från den 30 augusti: "Kabinettet höll idag ett möte och redan idag har man skickat svar till Berlin. I detta meddelande accepterar den brittiska regeringen att använda sitt inflytande i Warszawa för att främja direkta förhandlingar mellan Tyskland och Polen... Efter det att den polska frågan har lösts är den brittiska regeringen beredd att delta i en konferens för att diskutera de mer allmänna frågorna, vilka har tagits upp av Hitler under hans möte med Henderson den 25 augusti. Det luktar tydligt München. Men kommer Hitler att gå med på det brittiska förslaget?"

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1
Rysslands historia (webbsida): http://russianhistory.orgfree.com
Rossija (forum): http://rossija.forumotion.com
Mythcracker's Weblog: http://mythcracker.wordpress.com

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 9 februari 2010, 15:51

Artur Szulc skrev:Du missar poängen Mc.

Izvestijas gränslinje följde den som förekom i det hemliga tilläggsprotokollet: att den tyska respektive sovjetiska intressesfären i Polen skulle följa floderna San, Wisla och Narew.

Gränsavtalet från den 28 september 1939 drogs annorlunda, helt riktigt. Men det är inte huvudpoängen här.

Poängen är att Izvestija gick ut med en gränslinje som helt motsvarade det hemliga tilläggsprotokollets uppdelning av "intressesfärer". Och det den 18 september 1939! :o
Kartan i "Izvestija" publicerades först den 23 september (inte den 18 september, som du skriver). Det hände efter det att de båda arméerna (den tyska och den sovjetiska) hade kommit fram till Lvov från var sitt håll och en kontrovers hade uppstått om områdets tillhörighet. Om det fanns en konkret överenskommelse från augusti månad, så skulle de tyska militära ledarna ha varit insatta i det (för att undvika onödiga missförstånd och territoriella bråk med sovjeterna).

Kontroversen om Lvov ledde till förhandlingar mellan Köstring och Vorosjilov (de inleddes den 20 september). OBS! Det var FÖRHANDLINGAR PÅ LÄGRE MILITÄR NIVÅ! Militärerna fastställde den nya demarkeringslinjen mellan de båda arméerna den 21 september. Och militärerna drog gränsen på EXAKT SAMMA SÄTT som Molotov och Ribbentrop påstås ha dragit den månaden innan.

Halder har en anteckning i sin dagbok (20 september) angående det faktum att tyskarna skulle backa från Lvov, han skrev att det var "en skammens dag för den tyska politiska ledningen". Bra om någon kan kolla upp det tyska originalet i hans dagbok för den exakta ordalydelsen. Om tyskarna hade gjort upp demarkeringslinjen redan den 23 augusti, så borde Halder ha varit en av de få som borde ha känt till detaljerna och de exakta gränsdragningarna och inte blir förvånad över att Lvov-området skulle utrymmas.

Har du, Artur, någon bra förklaring till varför en fråga som REDAN AVGJORTS på högre POLITISK NIVÅ överlämnas till en lägre (militär) nivå för en (OM-)FÖHANDLING (Köstring-Vorosjilov, 20-21 september) och att denna nya förhandling kommer fram till exakt samma gränsdragning som innan? Sedan när har sådana här viktiga politiska beslut, som redan fattats på högsta politiska nivå, delegerats ner för en omförhandling av underlydande tjänstemän på lägre nivå? Vore det inte enklare att bara upplysa sina militärer om att "vi har en uppgörelse med sovjeterna om gränsen, enligt den uppgörelsen tillhör Lvov dem, så utrym området och backa till den avtalade demarkeringslinjen"?

Med andra ord, det är mera logiskt att anta att kartan i "Izvestija" från den 23 september 1939 återspeglade den militära överenskommelsen mellan Köstring och Vorosjilov från den 21 september, och inte någon överenskommelse från den 23 augusti. Liknande kartor fanns förresten i andra sovjetiska tidningar från den 23 och 24 september.

/MC
USA:s månlandningsprogram (forum): http://moonlandings.ecommunity.se/viewforum.php?f=1

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 13 februari 2010, 20:27

Det var ett långt inlägg, Mc. Och trots det presenterar du ingen fakta som stödjer ditt påstående att kartan publicerades först den 23 eller 24 september. Du hänvisar till "logik" men har själv avfärdat logik-argumentet i andra diskussioner.

Jag ska inte vara värre själv. Ska kolla upp min källa och återkomma.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 13 februari 2010, 20:59

Artur Szulc skrev:Det var ett långt inlägg, Mc. Och trots det presenterar du ingen fakta som stödjer ditt påstående att kartan publicerades först den 23 eller 24 september. Du hänvisar till "logik" men har själv avfärdat logik-argumentet i andra diskussioner.

Jag ska inte vara värre själv. Ska kolla upp min källa och återkomma.
Se här:

viewtopic.php?f=66&t=37037
Kartan i "Izvestija" 23 september 1939 (inte 18.09.1939)

/MC

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 13 februari 2010, 22:11

Bara kort om detta:
Har du, Artur, någon bra förklaring till varför en fråga som REDAN AVGJORTS på högre POLITISK NIVÅ överlämnas till en lägre (militär) nivå för en (OM-)FÖHANDLING (Köstring-Vorosjilov, 20-21 september) och att denna nya förhandling kommer fram till exakt samma gränsdragning som innan? Sedan när har sådana här viktiga politiska beslut, som redan fattats på högsta politiska nivå, delegerats ner för en omförhandling av underlydande tjänstemän på lägre nivå? Vore det inte enklare att bara upplysa sina militärer om att "vi har en uppgörelse med sovjeterna om gränsen, enligt den uppgörelsen tillhör Lvov dem, så utrym området och backa till den avtalade demarkeringslinjen"?
Jag påminner om formuleringen i det hemliga tilläggsprotokollet i MR-pakten:

2. In the event of a territorial and political rearrangement of the areas belonging to the Polish state the spheres of influence of Germany and the U.S.S.R. shall be bounded approximately by the line of the rivers Narew, Vistula, and San.

Källa: http://avalon.law.yale.edu/20th_century/addsepro.asp

Nya förhandlingar var därför nödvändiga. Men vi måste kanske skilja på demarkationslinje mellan militära styrkor och en politisk gräns. Dessutom: vad visste höga tyska militärer om priset Hitler skulle betala för Stalins samarbete? Du antyder ju att de måste ha känt till det, men varför då? Nåväl.

Redan den 18 september hade Stalin påtalat behovet om en översyn:
In the course of the conversation which I had this evening with Stalin about the dispatch of a Soviet commission to Bialystok, as well as the publication of a joint communiqué, Stalin said, somewhat suddenly, that on the Soviet side there were certain doubts as to whether the German High Command at the appropriate time would stand by the Moscow agreement and would withdraw to the line that had been agreed upon (Pissa-Narew-Vistula-San). I replied with emphasis that of course Germany was firmly determined to fulfill the terms of the Moscow agreements precisely, and I referred to point 2 of the communication made by me to Molotov on September 16 in accordance with the instructions of the Reich Foreign Minister (see telegram No. 360 of September 15 from there). I declared that it would be suitable for the High Command to withdraw to the line which had been agreed upon since, in this way, troops could be made available for the western front. Stalin replied that he had no doubt at all of the good faith of the German Government. His concern was based on the well-known fact that all military men are loath to give up occupied territories. At this point the German Military Attaché here, Lieutenant General Köstring, interjected that the German armed forces would do just as the Führer ordered. In view of Stalin's well-known attitude of mistrust, I would be gratified if I were authorized to make a further declaration of such a nature as to remove his last doubts.

SCHULENBERG
http://avalon.law.yale.edu/20th_century/ns077.asp
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 15 februari 2010, 03:06

Artur Szulc skrev:
In the course of the conversation which I had this evening with Stalin about the dispatch of a Soviet commission to Bialystok, as well as the publication of a joint communiqué, Stalin said, somewhat suddenly, that on the Soviet side there were certain doubts as to whether the German High Command at the appropriate time would stand by the Moscow agreement and would withdraw to the line that had been agreed upon (Pissa-Narew-Vistula-San). I replied with emphasis that of course Germany was firmly determined to fulfill the terms of the Moscow agreements precisely, and I referred to point 2 of the communication made by me to Molotov on September 16 in accordance with the instructions of the Reich Foreign Minister (see telegram No. 360 of September 15 from there). I declared that it would be suitable for the High Command to withdraw to the line which had been agreed upon since, in this way, troops could be made available for the western front. Stalin replied that he had no doubt at all of the good faith of the German Government. His concern was based on the well-known fact that all military men are loath to give up occupied territories. At this point the German Military Attaché here, Lieutenant General Köstring, interjected that the German armed forces would do just as the Führer ordered. In view of Stalin's well-known attitude of mistrust, I would be gratified if I were authorized to make a further declaration of such a nature as to remove his last doubts.

SCHULENBERG
http://avalon.law.yale.edu/20th_century/ns077.asp
Kan man få besvära dig om ett arkivnummer till det här dokumentet?

/MC

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 15 februari 2010, 18:53

Arkivnummer?

Källan är angiven.
Men dokumentet i sig kan säkerligen hittas i någon publicerad dokumentsamling. Kanske i den här: NAZI-SOVIET RELATIONS, 1939-1941. Documents from the Archives of the German Foreign Office
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
mythcracker
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av mythcracker » 15 februari 2010, 19:20

Artur Szulc skrev:
Arkivnummer?

Källan är angiven.
Men dokumentet i sig kan säkerligen hittas i någon publicerad dokumentsamling. Kanske i den här: NAZI-SOVIET RELATIONS, 1939-1941. Documents from the Archives of the German Foreign Office
Ja, arkivnummer. Är det en konstig fråga från min sida?

Jag vet vad "andrahandskällan" till uppgiften är (en amerikansk bok från kalla krigets dagar). Jag frågade om ett arkivnummer på det tyska telegramet. Står det något om det i "källan"? Du vill väl inte att folk ska tro att de tyska schiffrerade telegrammen (hemlig diplomatpost) skickades som vanliga vykort, utan registrering och arkivering?

Också: finns telegrammet avbildat någonstans för folk att beskåda? Eller ska vi utgå från att amerikanerna var ärliga i det här fallet?

Vänligen, referera din källa och återkom med de uppgifter jag efterlyser.

/MC

Skriv svar