Tidernas störste svensk (före 1814)

Knurd
Medlem

Tidernas störste svensk (före 1814)

Inlägg av Knurd » 31 augusti 2009, 00:49

Diverse länder har haft omröstningar om vem som varit landets störste och mest hedervärda medborgare genom tiderna. Storbritannien valde Churchill, och tyskarna valde Adenauer.

Vad jag vet så har inte Sverige haft någon sådan omröstning.

Nu skulle man bra gärna ha en poll-funktion på forumet, men i brist på sådan så får man rösta med inlägg. Det finns också skäl att dela in omröstningen i historiska epoker.

Vem är din favoritsvensk, bland dem som dog senast 1814?

frejs väpnare
Medlem

Re: Tidernas störste svensk (före 1814)

Inlägg av frejs väpnare » 31 augusti 2009, 03:17

Linné t.ex

F.ö. har vi (ni) ju haft en diskussion om de 100 största svenskarna för en tid sedan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 31 augusti 2009, 03:32

Emanuel Swedenborg, assessor i bergskollegium och mystiker och spekulativ filosof, "Nordens Platon".

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 augusti 2009, 15:00

Man kan ju ta boken som kom ut förra året eller tidigare i år, "100 viktiga svenskar" och ändå kan man inte ta någon växel över vilken svensk som hade varit störst innan 1814. Är man akademisk så bör man tar hänsyn till vissa parametrar.

1) Uppskattning
2) Hur pass känd var personen för den dåtida befolkningen?
3) Fanns det några negativa tendenser?
4) Framträdande, deltagande i möten eller åkte personen runt omkring i landet.
5) Skriftliga källor
6) Övriga anmärkningar

Linné exempelvis har mer eller mindre lyft fram efter hans död och en tidskrift är uppkallad efter honom. Såvitt vad jag vet så är det direkt inga dåtida källor som man kan avgöra hur känd Linné var under sin levnadstid. Några har hävdat att han var rasistitiskt, men denna term var inte så utmyntat som den är idag. Han åkte runt, känner till att han och några andra tittade närmare på en blomma i närheten av en grubblande bonde. Det var svåra tider på Öland då och bonden undrade säkert varför en grupp välklädda män plötsligt började intressera sig för en liten blomma. Linné producerade ganska mycket under sin levnadstid.

Jon Bengtsson var politiker för bondeståndet i fyrståndsriksdagen och han gjorde också sig känd, tyvärr fick han ett tragiskt slut eftersom hans piga släppte in en man som senare på natten dödade honom. Personligen skrev jag om honom på min allmänna blogg för en tid sedan.

Stefan

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 2 september 2009, 09:58

Då vill jag slå ett slag för Cristopher Polhem, även kallad svenska mekanikens fader.

Född på Gotland, studerade vid Uppsala, reste runt i Europa för att lära sig och titta på tekniska nyheter. Startade den första skolan för ingenjörer i Sverige. Invald blande de första i Kungliga Vetenskapakademin. Arbetade tillsammans med Swedenborg och besöktes av Linné som beundrade hans optimism.

Finns också avbiladad på baksidan av 500-sedeln.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 2 september 2009, 13:01

Jag håller mig till en traditionell linje, och nominerar kung Gustav II Adolf.

/G:son

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 2 september 2009, 13:16

G:son skrev:Jag håller mig till en traditionell linje, och nominerar kung Gustav II Adolf.

Ja, jag var på väg att skriva om honom också faktiskt. En sak som är säker: han var ju rätt känd av befolkningen både i landet och utomlands... :roll:

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 2 september 2009, 13:27

Ornellaia skrev:
Ja, jag var på väg att skriva om honom också faktiskt. En sak som är säker: han var ju rätt känd av befolkningen både i landet och utomlands... :roll:
Det kan man nog säga. :) Skrev ingen presentation av honom, det känns lite onödigt. Men han kallades ju även Gustav Adolf den store, och han lär fylla måttet.

Knurd
Medlem

Inlägg av Knurd » 2 september 2009, 19:21

http://sv.wikipedia.org/wiki/Historiens ... e_svenskar

Här är Niklas Ekdals och Petter Karlssons lista

viewtopic.php?f=9&t=35035

och här är forumtråden därom.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 3 september 2009, 17:47

Ornellaia skrev:
G:son skrev:Jag håller mig till en traditionell linje, och nominerar kung Gustav II Adolf.

Håller med, det är Gustav II Adolf man spontant kommer att tänka på, när det gäller den här typen av lista.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 4 september 2009, 09:35

Axel Oxenstierna, fadern till den hårt arbetande och relativt lågt korrumperade byråkratin i Sverige, kanske?

Erik Dahlberg finner jag också oerhört fascinerande.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 5 oktober 2009, 01:41

Jag skulle satsa på Axel Oxenstierna. Fadern till den svenska byråkratin som väl i någon mån fortfarande tuggar vidare.

Eller kanske C. M. Bellman (För att han är min favoritpoet).

Annars kanske man ska fundera på kompromissvilliga balanspolitiker som Arvid Horn eller något i den stilen.

Gustav II Adolf var kanske "Störste svensk" på sin tid. Men det han representerar främst (Isterbuk, Religiös dogmatism och krigståg) tycker jag inte är något som representerar Sverige idag.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 oktober 2009, 12:20

I modernare tider.....varför inte Alfred Nobel och Lars Magnus Ericsson - bägge namn som ännu lever på allas läppar, Varjag

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 oktober 2009, 23:07

Förstår inte riktigt varför dagen Sverige på något sätt ska utgöra måttstock. Mitt val faller också på Gustav II Adolf.

/Daniel

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 6 oktober 2009, 01:26

Jo, eftersom vi lever i dagens Sverige.
Och att ha krigat runt en sväng på 1600talet är visserligen en bedrift. Men att ha format en byråkrati som på sin tid var revolutionerande, men som sedan också till stor del ligger till grunden för det samhälle vi har idagens Sverige, ungefär 3-400 år senare är en långt större bedrift.
Det var trots allt 300år sedan (Snart) sedan vi torskade både baltikum och stora delar av de tyska provinserna. Men Sverige ligger fortfarande mycket, mycket lågt i korruptionsligan.

Skriv svar