Jag har hört om en hare på ett skjutfällt någonstans i södra sverige, om jag inte minns helt fel skulle det ha varit på en ö. Denna hare hade tydligen överlevt det mesta sveriges försvarsmakt hade att frambringa i vapenväg.
Dock skall den ha varit döv efter allt bombande att den inte var rädd för pistolskott. (Kanske den blev härdad av det tyngre artilleriet...)
Hörde den under min värnpliktstid 96-97
Skröna eller sanning?
Skrönor eller sanning från Lumpen
Re: Skrönor eller sanning från Lumpen
Hört en liknande variant men då dog haren. Hela plutonen ligger och skjuter på 100m och har fortfarande den där "kudden" att vila AK5 på. Alla har laddat och när de ligger där och siktar och kramar avtryckaren skuttar en intet ont anande hare in på skjutvallen. Befälet ger order om eldgivning men har inte upptäckt att det finns ett nytt mål att bekämpa... En hel pluton från 100m skjuter sammtidigt fast inte på sina pappgubbar med lsd-ögon utan vår skuttande vän. Innan befälet, högröd i ansiktet, hinner skrika eld upphör har haren mött sin skapare. En plutons eldgivning med skarp 5.56 mot 1 (!) hare - resultat kan ni lista ut själva...Micke-F skrev:Jag har hört om en hare på ett skjutfällt någonstans i södra sverige, om jag inte minns helt fel skulle det ha varit på en ö. Denna hare hade tydligen överlevt det mesta sveriges försvarsmakt hade att frambringa i vapenväg.
Dock skall den ha varit döv efter allt bombande att den inte var rädd för pistolskott. (Kanske den blev härdad av det tyngre artilleriet...)
Hörde den under min värnpliktstid 96-97
Skröna eller sanning?
skröna eller sanning?
Det är nog en blandning.
Har hört motsv. men med älg eller ren. Då har vapnet varit allt från ak till grg.
Har dock hittat ren på skjutfältet där ena bakbenet var träffad av 7.62.

Har hört motsv. men med älg eller ren. Då har vapnet varit allt från ak till grg.
Har dock hittat ren på skjutfältet där ena bakbenet var träffad av 7.62.
Eller 10,5 cm stridsvagnskanon.... en sån story cirkulerar på Utö.MD650 skrev:Det är nog en blandning.
- SolitaryMan
- Medlem
Har hört något liknande, men i den varianten överlever haren. Befälet skäller efter eldgivningen ut plutonen för att de skjutit på haren istället för tavlorna. Därefter skäller han ut dem en gång till för att alla missade...Ornellaia skrev:Hört en liknande variant men då dog haren. Hela plutonen ligger och skjuter på 100m och har fortfarande den där "kudden" att vila AK5 på. Alla har laddat och när de ligger där och siktar och kramar avtryckaren skuttar en intet ont anande hare in på skjutvallen. Befälet ger order om eldgivning men har inte upptäckt att det finns ett nytt mål att bekämpa... En hel pluton från 100m skjuter sammtidigt fast inte på sina pappgubbar med lsd-ögon utan vår skuttande vän. Innan befälet, högröd i ansiktet, hinner skrika eld upphör har haren mött sin skapare. En plutons eldgivning med skarp 5.56 mot 1 (!) hare - resultat kan ni lista ut själva...
skröna eller sanning?
Det är ingen skröna. När vi ryckte in på I12 upptäckte vi efter ett tag att det bodde en kille i ett fjälltält i parken (Sjöängen) utanför regementet. Senare fick vi klart för oss att detta var herr Fk Kropp.
Anledningen till att han flyttade ut i en grusgrop (ING2:s farbplats) var att han inte fick vara i fred i parken.
Han kunde ses komma lunkandes med ryggsäck på ryggen av morgonyra långt före revelj emellanåt. Väckt av väckarklockan kan man väl gissa så här i efterhand.
Han ledde en PEK-övning en gång, som avslutades med att befälseleverna högg ned pappfigurerna med kolvslag.
Men så var han ju FJS:are / Frid över hans minne
Anledningen till att han flyttade ut i en grusgrop (ING2:s farbplats) var att han inte fick vara i fred i parken.
Han kunde ses komma lunkandes med ryggsäck på ryggen av morgonyra långt före revelj emellanåt. Väckt av väckarklockan kan man väl gissa så här i efterhand.
Han ledde en PEK-övning en gång, som avslutades med att befälseleverna högg ned pappfigurerna med kolvslag.
Men så var han ju FJS:are / Frid över hans minne